GRBL op een MKS Gen L 1.0

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

GRBL op een MKS Gen L 1.0

Bericht door Rob52 »

Ik zit nog te wachten op wat hardware en ben in de tussentijd bezig met veel (in)lezen en uitzoeken.

Nu ben ik bezig met een eerste projectje met een Dremel. Nu heb ik een Arduino met een cnc shield. Maar ik dacht dat het misschien ook wel handig is om er een display/afstandsbediening op te hebben. Nu zie ik daar niet snel een simpele oplossing voor. Maar aangezien ik nog wat 3D print spul heb liggen dacht ik dat het misschien wel mogelijk is om GRBL op een MKS Gen L 1.0 te zetten en daar een touchscreen op aan te sluiten die ik nog heb liggen. Wat ik op YT heb gezien zou het mogelijk moeten zijn. Heeft iemand dat hier al eens gedaan. En zijn er eventueel voor- of nadelen die ik over het hoofd zie.

Alternatief heb ik ook nog een SKR V1.3 met een 32 bit processor. Ik heb begrepen dat daar GRBL HAL op zou kunnen draaien. Geen idee wat de verschillen zijn tussen GRBL, GRBL HAL, en GRBL LPC, maar ik vermoed dat het versies zijn die op verschillende processors lopen, zoals de LPC op LPC1768 en 1769?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: GRBL op een MKS Gen L 1.0

Bericht door remon_v »

Waarom zou je GRBL willen gebruiken en niet gewoon Marlin met cncjs, dat werkt prima vind ik.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: GRBL op een MKS Gen L 1.0

Bericht door hfjbuis »

Rob52 schreef: 27 nov 2021 22:31 Geen idee wat de verschillen zijn tussen GRBL, GRBL HAL, en GRBL LPC, maar ik vermoed dat het versies zijn die op verschillende processors lopen, zoals de LPC op LPC1768 en 1769?
  • Grbl is de basis voor veel andere software en werkt uitsluiten op 8 bit AVR processoren (Mega en Uno). Er is soms activiteit op de site, maar echt actief ontwikkelen, zie ik niet. De toepassing is frezen, draaien en lasers.
  • Grbl_HAL is gebaseerd op grbl, werkt op veel verschillende 32 bit (arm) processoren en wordt actief ontwikkelt. De toepassing is frezen, draaien en lasers.
  • Marlin is gebaseerd op grbl, werkt op AVR 8 bit processoren en het Re-ARM bord en wordt actief ontwikkelt. De toepassing is 3D printers.
  • Grbl_LPC is van de grbl ontwikkelaar, werkt op een LPC1769 board (smoothie board). Er is al heel lang geen activiteit meer. De toepassing is frezen, draaien en lasers. Verder ken ik het niet.
  • grbl_ESP32 is gebaseerd op grbl, werkt uitsluitend op een 32 Bit ESP32 processor en wordt actief ontwikkelt. De toepassing is frezen, draaien en lasers.
Geen activiteit wil niet zeggen dat het een slecht product is dat je niet moet gebruiken!!!!.

Op grbl_lpc na, gebruik ik het allemaal.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: GRBL op een MKS Gen L 1.0

Bericht door Rob52 »

remon_v schreef: 27 nov 2021 23:15 Waarom zou je GRBL willen gebruiken en niet gewoon Marlin met cncjs, dat werkt prima vind ik.
Dat zou het makkelijk maken aangezien ik met Marlin een stuk bekender ben vanwege het 3D-printen. Maar ik wist niet zeker en heb me daar ook nog niet in verdiept of je Marlin ook voor cnc kunt gebruiken. Maar als dat zo is dan is dat ook een optie.

En hfjbuis bedankt voor de uitgebreide uitleg, duidelijk zo.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: GRBL op een MKS Gen L 1.0

Bericht door remon_v »

Ik heb een MPCNC en daar gebruiken ze bijna allemaal een 3D printer bordje met Marlin. Daar is vast wel ergens een config te vinden voor je bordje:

https://forum.v1engineering.com/
https://github.com/V1EngineeringInc/MPCNC_Primo
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: GRBL op een MKS Gen L 1.0

Bericht door Rob52 »

Dank voor de links, ik ga het eens bekijken. Voor het moment heb ik het anders opgelost en een nog in de kast liggende mks tft28 touchscreen weten aan te sluiten op het cnc shield.
Plaats reactie