Advies koppelingen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Advies koppelingen

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik mijn stappenmotortjes vervangen door JMC servo's van 140W en 180W. Daardoor kan de machine enorm veel sneller accelereren. Ik merk nu dat vanaf een bepaalde acceleratie (koppel dus) en vanaf een bepaalde topsnelheid de helften van de koppelingen tussen de motor en de spindels uit elkaar getrokken worden.
Dit is zo extreem dat de motor-kant van de koppeling over de as gaat glijden, richting de motor. Op een gegeven moment komt dit deel dan tegen de bevestigingsplaat van de motor en loopt de boel vast.

Ik gebruik deze koppelingen:
https://www.cnc-discount.com/kupplungen ... g-5-nm/122

Iemand een beter idee voor koppelingen voor de servo's? Of ben ik gewoon te bang om het schroefje te hard aan te draaien? :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies koppelingen

Bericht door Kjelt »

:shock:
Locktite 638 of soortgelijks misschien, als ie dan nog losschiet zou ik serieus nog eens naar de versnellingsinstelling kijken want dan ben je wel heel heftig bezig.
Denk ook aan de jerk de afgeleide vd versnelling, je kunt dingen ook kapot maken met een te grote versnelling.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Advies koppelingen

Bericht door Goudgele »

Valt eigenlijk reuze mee hoor. Gebeurt al bij een versnelling van ongeveer 0.8G. De motoren an sich kunnen nog veel meer leveren als ik zou willen (dat is niet het geval, daar hebben mijn arme tafeltje en portaaltje geen trek in). Locktite is iets waar ik nog niet bij stilgestaan had. Ga ik eens proberen. Het hoeft toch niet meer los als het eenmaal goed vast zit.

Moet het echt 638 zijn? Ik zie dat 50ml al 60 euro kost...Of is dat met dit spul al een grote verpakking?

Ik heb de versnelling nu maar op 0,4G gezet. Dan gaat het goed. Maar dat vind ik wel een beetje zonde, aangezien de motoren veel meer kunnen. Ik doe veel gravering en 3D werk, dus versnelling is voor mij belangrijker dan topsnelheid.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies koppelingen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goudgele schreef: 20 jan 2022 15:13 Ik gebruik deze koppelingen:
https://www.cnc-discount.com/kupplungen ... g-5-nm/122

Iemand een beter idee voor koppelingen voor de servo's? Of ben ik gewoon te bang om het schroefje te hard aan te draaien? :lol:
Ja. Gewoon lekker vast draaien, zorgen dat ze schoon zijn, geen vet er tussen.

(met als aantekening dat de toleranties van de assen en de gaten wel moeten kloppen, paar honderste)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Advies koppelingen

Bericht door ruudpg »

Dit type koppelingen moet de het makkelijk kunnen, en de koppeling is kennelijk niet het probleem, als deze te ligt zou zijn, zouden de "pootjes" die aangrijpen op het rode polyurethaan-element afbreken. Het probleem is de montage en dat krijg je met elke koppeling die niet goed vastgezet is.

Zoals eerder als vermeld, zorgen dat de boring Ø klopt ten opzichte van de as Ø. Alles vetvrij maken en goed vastdraaien, dan zou loctite niet nodig moeten zijn. Eventueel zou je aan de as van de motor een vlak kantje kunnen vijlen zodat het schroefje beter grijpt.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Advies koppelingen

Bericht door Goudgele »

De motor as heeft een vlakke kant. De schroef van de koppeling zorgt alleen dat de koppeling om de as heen klemt. Gaat er dus niet loodrecht in om tegen de vlakke kant te klemmen, zoals bij sommige andere koppelingen het geval is.

Bedankt voor de tips. Ik probeer eerst de boel wat steviger aan te draaien met een langere inbus. Als dat nog niet werkt zal ik ze demonteren en opnieuw monteren met wat locktite.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Advies koppelingen

Bericht door xander janssen »

Goudgele schreef: 20 jan 2022 18:11 De motor as heeft een vlakke kant.
Zit er wel nog een stukje cilindrisch gedeelte in de koppeling en hoe lang is dat nog in verhouding tot de lengte van de boring in de koppeling?

Deze koppelingen zijn voor op een volle ronde as bedoeld en door stuk wat weg is heb je minder contact.

Voor cilindrische passingen gebruik ik Loctite 603, flesje van 10ml kost net geen 20 Euro en gaat lang mee. Daarmee lijm ik tandriemwielen zo op de as zonder schroefje en dat gaat bij correcte passing en tussen de delen na uitharden echt niet los. Sta elke keer weer versteld van de kracht.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Advies koppelingen

Bericht door Goudgele »

xander janssen schreef: 20 jan 2022 18:26 Zit er wel nog een stukje cilindrisch gedeelte in de koppeling en hoe lang is dat nog in verhouding tot de lengte van de boring in de koppeling?

Deze koppelingen zijn voor op een volle ronde as bedoeld en door stuk wat weg is heb je minder contact.

Voor cilindrische passingen gebruik ik Loctite 603, flesje van 10ml kost net geen 20 Euro en gaat lang mee. Daarmee lijm ik tandriemwielen zo op de as zonder schroefje en dat gaat bij correcte passing en tussen de delen na uitharden echt niet los. Sta elke keer weer versteld van de kracht.
Ik zal een klein flesje nemen dan. Lees er al meer goede ervaringen over op het forum!
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies koppelingen

Bericht door benkr »

Goudgele schreef: 20 jan 2022 19:15
xander janssen schreef: 20 jan 2022 18:26 Zit er wel nog een stukje cilindrisch gedeelte in de koppeling en hoe lang is dat nog in verhouding tot de lengte van de boring in de koppeling?

Deze koppelingen zijn voor op een volle ronde as bedoeld en door stuk wat weg is heb je minder contact.

Voor cilindrische passingen gebruik ik Loctite 603, flesje van 10ml kost net geen 20 Euro en gaat lang mee. Daarmee lijm ik tandriemwielen zo op de as zonder schroefje en dat gaat bij correcte passing en tussen de delen na uitharden echt niet los. Sta elke keer weer versteld van de kracht.
Ik zal een klein flesje nemen dan. Lees er al meer goede ervaringen over op het forum!
Let wel, de passing moet niet te strak zijn omdat je dan de lijm van de pasvlakken afschraapt.
Je hebt 603, 638 en 648, ze hebben allemaal hun specifieke toepassingsgebied, vooral in de zin van de ruimte die er mag/moet zijn tussen de beide te verlijmen delen.
Ik zelf gebruik het eigenlijk altijd bij dit soort verbindingen, ik vind het perfect werken.
Ook het weer losmaken van zo'n lijmverbinding is heel eenvoudig, even voorzichtig warmstoken met een gasvlam en het is weer los, de beide te lossen delen zijn dan nog nauwelijks warm, in ieder geval niet zodanig dat b.v. afdichting en lagers van een motor iets te lijden hebben.
Warmstoken tot er waterdruppels komen, dan nog 10 a 20 seconden langer verwarmen en je kunt de delen zo van elkaar lostrekken. Als je dan meteen voelt dan kun je de as nog goed vastpakken.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Advies koppelingen

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 20 jan 2022 20:04 Let wel, de passing moet niet te strak zijn omdat je dan de lijm van de pasvlakken afschraapt.
Inderdaad zijn er aantal zaken belangrijk (1) juiste passing, (2) juiste voorbereiding i.e. ontvetten/reinigen en (3) uithardingstijd respecteren i.e. niet voortijdig voelen of het al vast zit. Dit laatste zit heel erg in de natuur van mensen om te doen maar een lijmverbinding die verstoord raakt tijdens het uitharden is rampzalig voor eindsterkte. Dit omdat moleculen die al reactie ondergaan hebben hierbij los komen en de overige die nog geen reactie ondergaan hebben dan alleen nog maar voor de sterkte gaan kunnen zorgen. En dat terwijl ze het ook nog eens moeilijker hebben omdat er al gereageerde moleculen "in de weg" zitten.
Plaats reactie