Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hou jij het in je hobbyschuurtje constant ±0.1°C.. dan kom ik bij jou hobbyen.. de meeste werkplaatsen halen dat niet eens.. waar ik nu bijklus, daar vallen de mussen 's zomers dood door het dak, en 's winters is de verwachting.. moet je slalommen tussen de ijspegels :lol:

Ergo.. er hangt wel een kachel, maar die is onderbemeten voor de winter, en Airco voor de zomer is er niet.
Hetgeen dus betekent dat met een temperatuur verschil van 20°C tussen zomer en winter.. de grootste freesbank 1.44 mm langer is reken dan maar even na hoe groot dat ding is..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door bartL »

Mijn werkplaats laveert gewoon met de buitentemperatuur mee, daarvoor hoef je niet naar de andere kant van het land te komen. :lol:
Maargoed, even terug lezen...Ik reageerde juist op een post waarin gesteld werd dat er op.0.1graden nauwkeurig gewerkt moest worden, iets waar ik me weinig van voor kan stellen.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door xander janssen »

bartL schreef: 06 aug 2022 23:30 Maargoed, even terug lezen...Ik reageerde juist op een post waarin gesteld werd dat er op.0.1graden nauwkeurig gewerkt moest worden, iets waar ik me weinig van voor kan stellen.
Gaat hier over hele speciale producten, zogenaamde resonantie holtes voor lineaire deeltjesversnellers, gemaakt vanzuiver koper. Omdat deze op 12 GHz en enorme vermogens gebruikt worden, zijn de belangrijkste afmetingen gespecificeerd op een tolerantie van 4 micrometer. Typisch zijn de afmetingen tussen 10 en 25 cm. Om zeker te zijn dat alle producten binnen specificatie zijn nadat ze van de machine komen en nameten eigenlijk alleen als bewijs naar de klant is, wordt er bij strengere condities geproduceerd dan waarbij de klant ze gebruikt. Afkeur is namelijk een zeer kostbare zaak.

Toen ik in 2012 solliciteerde en een rondleiding kreeg kon ik mijn ogen en oren niet geloven.

Als er nog eens een opendag is laat ik het jullie weten 😀
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Kars-cnc »

Zolang je staal bewerkt zou ik denken dat het allemaal niet zo'n probleem is? Immers, je meetinstrumenten zijn van staal, je machine is van staal, dat zet allemaal ongeveer evenveel uit. Dus een passing die op een warme zomerdag goed is moet 's winters nog steeds goed zijn lijkt mij.

Natuurlijk is nooit alles op exact dezelfde temperatuur, dus als het op sub-microns nauwkeurig moet zul je dingen moeten doen zoals Xander Janssen beschrijft. Maar dan praat je toch over uitzonderlijke situaties.

[Edit] ik zie nu dat Xander al aangeeft dat het niet om huis tuin en keuken producten gaat. Die opendag zal ik graag bezoeken!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 06 aug 2022 13:46 Vanaf 5:05 tot 5:45 gaat de een 1um klokje over zo'n 30cm langs een granieten blokhaak naar beneden zonder ook maar een moment van 0.000 af te komen... Ik weet niet wat jullie ervaringen met 1um klokjes zijn maar mij lukt dat niet, ook niet als de uitlijning echt foutvrij is.
Tja even twee dingen:
De meetnauwkeurigheid van zo'n klokje is niet 1u
Een gloednieuwe 300mm granieten 90 gr winkelhaak Din 00 heeft al 2,5-3u tolerantie.

Ik heb mijn eigen Din0 winkelhaak eens op een Mitutoyo meetbank van 150k€ mogen meten (tolerantie ook 1.5u over het hele meetbereik van 1x1m en dan zie je over de hele zijkant afhankelijk vd positie gewoon dat het niet 100% vlak is. Waar je ook meet het gaat wat op en neer.

Dus nee de kans dat dit lukt met een correcte meting zonder ook maar een enkele u uitslag is vrij klein, eigenlijk te verwaarlozen ;-)

Afbeelding
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door bartL »

xander janssen schreef: 07 aug 2022 07:28 Gaat hier over hele speciale producten, zogenaamde resonantie holtes voor lineaire deeltjesversnellers, gemaakt vanzuiver koper.
Ah ok dat verduidelijkt de boel alweer iets. Niet echt de producten waar ik me doorgaans mee bezig hou😀
Kjelt schreef: 07 aug 2022 10:07 Dus nee de kans dat dit lukt met een correcte meting zonder ook maar een enkele u uitslag is vrij klein, eigenlijk te verwaarlozen
Kunnen we dan concluderen dat de taster de blokhaak niet raakt (zoals ik tijdens het kijken van het filmpje al vermoedde)?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 07 aug 2022 10:26 Kunnen we dan concluderen dat de taster de blokhaak niet raakt (zoals ik tijdens het kijken van het filmpje al vermoedde)?
conclusie: als je zoiets op een filmpje geloofwaardig wilt laten overkomen, zorg er voor dat je minimaal 1µ uitslag hebt. :mrgreen:
Bij dat soort bewegingen is het ook nog twijfelachtig wat de stick-slip effecten zijn van de taster.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 aug 2022 12:32 Bij dat soort bewegingen is het ook nog twijfelachtig wat de stick-slip effecten zijn van de taster.
Inderdaad, als je taster een beetje vervuilt is, dus veel slip-stick heeft, en je neemt een slap meetstatief, dan lukt het misschien om dit zo op film te krijgen. Maar de opname is zo dat je de tasterpunt net niet kunt zien gaan over de winkelhaak. Ik vermoed een gevalletje voor de gek houderij...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door diepchess »

bartL schreef: 07 aug 2022 10:26
xander janssen schreef: 07 aug 2022 07:28 Gaat hier over hele speciale producten, zogenaamde resonantie holtes voor lineaire deeltjesversnellers, gemaakt vanzuiver koper.
Ah ok dat verduidelijkt de boel alweer iets. Niet echt de producten waar ik me doorgaans mee bezig hou😀
Kjelt schreef: 07 aug 2022 10:07 Dus nee de kans dat dit lukt met een correcte meting zonder ook maar een enkele u uitslag is vrij klein, eigenlijk te verwaarlozen
Kunnen we dan concluderen dat de taster de blokhaak niet raakt (zoals ik tijdens het kijken van het filmpje al vermoedde)?
Nu als dat zo'n chinees tastertje is waar ik d'r ook 1 van heb dan zat hij er stevig op hoor, alleen de eerste 0.02mm geeft zo'n ding geen krimp en komt alles door de inspectie heen. Ja schaalverdeling op 0.001mm hoor :)

Een hogetex meetklokje schaalverdeling 0.01mm die doet het hier geniaal - die gebruik ik ook voor metingen fijner dan 0.01mm.

Kunnen echter zien dat die niet in china is geproduceerd. Chinese meetklokjes loop ik liefst met boog omheen tegenwoordig.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 07 aug 2022 10:07
Kars-cnc schreef: 06 aug 2022 13:46 Vanaf 5:05 tot 5:45 gaat de een 1um klokje over zo'n 30cm langs een granieten blokhaak naar beneden zonder ook maar een moment van 0.000 af te komen... Ik weet niet wat jullie ervaringen met 1um klokjes zijn maar mij lukt dat niet, ook niet als de uitlijning echt foutvrij is.
Tja even twee dingen:
De meetnauwkeurigheid van zo'n klokje is niet 1u
Een gloednieuwe 300mm granieten 90 gr winkelhaak Din 00 heeft al 2,5-3u tolerantie.

Ik heb mijn eigen Din0 winkelhaak eens op een Mitutoyo meetbank van 150k€ mogen meten (tolerantie ook 1.5u over het hele meetbereik van 1x1m en dan zie je over de hele zijkant afhankelijk vd positie gewoon dat het niet 100% vlak is. Waar je ook meet het gaat wat op en neer.

Dus nee de kans dat dit lukt met een correcte meting zonder ook maar een enkele u uitslag is vrij klein, eigenlijk te verwaarlozen ;-)

Afbeelding
Als vraag is naar producten die op 4 um geproduceerd moeten worden dan koop je niks in Nederland natuurlijk qua meetapparatuur. Dan bestel je wat graniet in de States. Dat is op 0.5 um vlak en haaks.

Is dus heel veel beter dan 000.

Veel van die DIN standaarden slaan nergens op in de 21e eeuw. Men produceert standaard al veel rechter en haakser dan de DIN normen en niet klein beetje ook.

Neem nu aluminium extrusies. Standaarden bestaan er hoegenaamd niet, de fabrikanten zitten zelf ver boven die standaarden. Mejo zit op 0.2 mm per 6 meter is me verteld (gaan we controleren tzt). Geproduceerd in Turkije. Alu uit Rusland natuurlijk.

DIN Standaard, dus niet parallelliteitsstandaard van de fabrikant, voor fiks wat geleidingen als je die naslaat zit je op 0.5 mm per meter. Komt nog van decennia terug die DIN standaarden.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef: 06 aug 2022 23:13 Hou jij het in je hobbyschuurtje constant ±0.1°C.. dan kom ik bij jou hobbyen.
Weet je dat zeker - ik ken aantal wetenschappers die compleet gek worden van dat ze altijd moeten werken in dezelfde constante temperatuur.

Dat houden ze jaar of 4 vol en dan begint het psychologisch verkeerd te gaan. Dat zijn wel types die daar langer vaak bivakkeren dan de typische 9 tot 5 ambtenaartjes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 14 aug 2022 13:19 Dan bestel je wat graniet in de States. Dat is op 0.5 um vlak en haaks.
Dat geloof ik niet, niet voor standaard prijzen.
Iedere halve u extra gaat exponentieel met de prijs vanwege het vele handwerk.

Het is warm buiten dus heb begrip je voor verwarring.
In de US werken ze met empirische maten misschien dat je daarmee in de war bent.
Een halve US mil is 12.7 um.

Geef anders even een linkje/URL.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 14 aug 2022 13:57
diepchess schreef: 14 aug 2022 13:19 Dan bestel je wat graniet in de States. Dat is op 0.5 um vlak en haaks.
Dat geloof ik niet, niet voor standaard prijzen.
Iedere halve u extra gaat exponentieel met de prijs vanwege het vele handwerk.

Het is warm buiten dus heb begrip je voor verwarring.
In de US werken ze met empirische maten misschien dat je daarmee in de war bent.
Een halve US mil is 12.7 um.

Geef anders even een linkje/URL.
Wie zegt dat jij het mag kopen ueberhaupt?
p.s. NASA werkt ook metrisch.
p.s.2 : als je het wilt opzoeken begin bij Dan Gelbart op youtube en zijn draaibank op airbearings. Die granieten plakkaten waarmee hij dat gebouwd zijn vlak op 0.5 um - dat is over hele meter lengte. kon ze bijna 10 jaar terug vinden voor tegen de 500 dollar per stuk. Wat ze nu kosten? google yourself! Bedrijf wat dat aanbood had ook plakkaten die net onder de 500 dollar zaten - die waren op 1 um vlak. Dat is dus 3 nullen. Een soortgelijk granieten ding op 1 um vlak met 3 nullen in Duitsland kostte toen inkoop vele duizenden. Prijsverschil USA versus Europa was enorm.
Laatst gewijzigd door diepchess op 14 aug 2022 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw freesbank met klassieke X-Y-Z configuratie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

diepchess schreef: 14 aug 2022 13:58 Wie zegt dat jij het mag kopen ueberhaupt?
Wie gaat em tegenhouden?..
Plaats reactie