Ending cnc veranderd

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

Het probleem is opgelost!

Het probleem was dat de krachtstroom automaat 400v op de nul gaf...

Automaat gebruiken we altijd om machine aan en uit te zetten. Dat mag dus niet...

Er wordt een schakelaar op de kaart gebouwd binnenkort, tot die tijd trekken we de stekker er uit.


Waar we niet achter kwamen:

De frees motor moet ik in en uitschakelen met een later aangebrachte schakelaar.
Kan dat ook in eding? De motor in en uit schakelen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door serum »

Ja, daar heb je zo te zien niets voor nodig. Je hebt een vfd en eding kan deze in/uitschakelen. Evt met een relaysbordje ertussen. Maar je moet dan ben ik bang wel een handleiding open willen slaan.
Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

Dank je wel voor de tip.

Ik heb die handleiding doorgenomen, maar kom de "zet de frees motor aan" niet tegen...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door serum »

Welke handleiding heb je gelezen? Upload die hier eens.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Kars-cnc »

Henk Huppelschoten schreef: 19 nov 2022 16:48 Het probleem was dat de krachtstroom automaat 400v op de nul gaf...
Hier lijkt me toch iets van een bedradingsfout mee te spelen. Dit kan alleen optreden als de nul (eerder) afgeschakeld wordt dan de fases. Dan kan een andere zware load (die ook niet correct geschakeld wordt) de nul naar een van de andere fases trekken dan waar de voeding op zit.

Ik zou om te beginnen de bedrading eens secuur nalopen. Dit soort foutieve bedrading kan veel narigheid geven... Heeft ook helemaal niets met het aan / uit schakelen van de VFD van doen (als een en ander correct bedraad zit).
Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

serum schreef: 19 nov 2022 19:51 Welke handleiding heb je gelezen? Upload die hier eens.
Deze had ik gevonden.

https://edingcnc.com/wp-content/uploads ... NC_GUI.pdf
Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

Kars-cnc schreef: 19 nov 2022 19:57
Henk Huppelschoten schreef: 19 nov 2022 16:48 Het probleem was dat de krachtstroom automaat 400v op de nul gaf...
Hier lijkt me toch iets van een bedradingsfout mee te spelen. Dit kan alleen optreden als de nul (eerder) afgeschakeld wordt dan de fases. Dan kan een andere zware load (die ook niet correct geschakeld wordt) de nul naar een van de andere fases trekken dan waar de voeding op zit.

Ik zou om te beginnen de bedrading eens secuur nalopen. Dit soort foutieve bedrading kan veel narigheid geven... Heeft ook helemaal niets met het aan / uit schakelen van de VFD van doen (als een en ander correct bedraad zit).

Dank je wel voor het meedenken.
De bedrading is nagekeken en verbeterd.
Machine loopt als een zonnetje.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door WillyH »

Henk Huppelschoten schreef: 19 nov 2022 20:58
serum schreef: 19 nov 2022 19:51 Welke handleiding heb je gelezen? Upload die hier eens.
Deze had ik gevonden.

https://edingcnc.com/wp-content/uploads ... NC_GUI.pdf
Dat is de beknopte handleiding voor het besturen via Eding GUI. U moet de software handleiding doornemen, https://edingcnc.com/wp-content/uploads ... _v4.03.pdf
Daarnaast moet je ook de handleiding voor jouw specifieke hardware (besturingkaart) van Eding downloaden en daarin kan je de exacte poortaansluitingen terugvinden voor de aansturen van de freesmotor. Die handleiding vind je dan weer terug op de product pagina van de bewuste Eding besturingskaart.
Plaats reactie