Bouwen 4th Mill met Eding

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 06 jun 2023 13:14 Dat is op zich niet erg maar betekend dit ook dat je maar 1 spindel tegelijk kunt gebruiken?
Als dat zo is, dan is het een waardeloze optie!
Ik start met M3 spindel 1 op en met M203 spindel 2.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door H.C »

('k volg centroid al een tijdje, waar enkelen de A as zowel voor indexing als voor draaien gebruiken. Het werkt, maar... :) )
Laatst gewijzigd door H.C op 07 jun 2023 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 02 jun 2023 22:11 Dat ding met 0-10V laten draaien stelt echt niets voor, via RS485 eigenlijk ook niet, maar dan heb je wel iemand nodig die dat effe voor je in elkaar knopselt zou Arie roepen.
Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken... :lol:

Wat het inschakelen van de spindel betreft.. Daar moet toch wel een macrootje aan te passen zijn?
Het lastige is dat je in een programma bij mijn weten niet kan omschakelen van een A-As naar een Spindel om draaiwerk te doen...

zodra dat mogelijk is, Laat mij een Macro bouwen?? please?.. :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb eigenlijk nog geen idee, maar wat ik uit het voorgaande bericht opmaak is dat er maar 1 spindel gelijkertijd gebruikt kan worden. Wat dan het nut is van 2 0-10v uitgangen snap ik dan niet helemaal.
Maar als dat zo is dan is het, denk ik, handiger om een 0-10v generatortje in de kast te zetten. Dan is het een kwestie van op de knop drukken, toerental instellen en gaan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Zo, de 760 kaart is binnen. Maar zag nu dat je het breakoutboard voor de motoren apart moet bestellen :oops:
Nu kan ik gaan nadenken hoe ik e.e.a. ga overzetten.

Afbeelding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag weer wat geklust aan de 4e as. Zoals eerder vermeld maak ik gebruik van een vaste kop van een Emco8
Ik heb ook nog een 3-klauw van de HU450. Ik dacht dat dit een kloon was van de Emco maar de spindelneus en de steek voor de bevestigingsbouten blijken toch van elkaar te verschillen.
Nu heb ik de 3-klauw al uitgedraaid zo dat hij op de spindelneus past. Maar nu ben ik op zoek naar de steekcircel van de Emco. Wellicht weet iemand die want secuur opmeten is niet eenvoudig.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 08 jun 2023 17:49 Maar nu ben ik op zoek naar de steekcircel van de Emco. Wellicht weet iemand die want secuur opmeten is niet eenvoudig.
63mm heb ik gebruikt voor mijn vierklauw-adapterplaat. Of ik dat destijds opgemeten heb of ergens uit officiële bron heb gehaald weet ik niet meer maar de plaat past prima.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook nog het grote www afgezocht en daar kwam ik ook een maat van 63 tegen. Dit zal dus wel kloppen Kars. Bedankt zo ver.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door skillalot »

Ballegooijen schreef: 07 jun 2023 17:33 Zo, de 760 kaart is binnen. Maar zag nu dat je het breakoutboard voor de motoren apart moet bestellen :oops:
Ik vind het ook zoiets belachelijks gewoon dat dit er niet standaard bij geleverd wordt. Waarom die rare ribboncable aansluitingen, alsof iemand die gebruikt...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja!.. Ik gebruik die.. naar de Stepperdrivers, Immers, DamenCNC heeft daar aansluitprintjes voor die je zo in de stepperdrivers prikt,
gewoon een stukkie Flatcable, aan weerskanten een stekkertje eraan.. en inpluggen.. klaar..

Ook het de SolidState Relais voor spindel en Vacuumpomp zitten met Flatcable, alsmede sommige delen van het toetsenbord.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Kars-cnc »

skillalot schreef: 10 jun 2023 11:18
Ballegooijen schreef: 07 jun 2023 17:33 Zo, de 760 kaart is binnen. Maar zag nu dat je het breakoutboard voor de motoren apart moet bestellen :oops:
Ik vind het ook zoiets belachelijks gewoon dat dit er niet standaard bij geleverd wordt. Waarom die rare ribboncable aansluitingen, alsof iemand die gebruikt...
In de elektronica is dit waarschijnlijk de meest gebruikte connector ooit. Door de jaren heen dan, want tegenwoordig vindt men een 0.1 inch steek vééél te groot.

Maar je hebt wel gelijk, CNC mensen (hobbyisten) zijn meestal geen elektronica mensen en dan is het niet echt handig. Voor Eding speelt de OEM markt waarschijnlijk mee. Als Sorotec of een soortgelijke club hun modules in grotere aantallen inbouwt wil men een paar overzichtelijke connectors en niet allemaal losse draadjes.

RJ45 zou best een mooie standaard kunnen zijn voor de verbinding tussen de besturing en de drive, maar bij mijn weten is het dat niet. En als je je losse draadjes zelf naar een RJ45 moet prutsen wordt je nog minder blij.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Zoals ik hier al eerder schreef wil ik mijn 4e as ook aansturen zodat ik een continu toerental heb voor b.v. draaiwerk.
Nu heb ik gezien dat je dit met de ingangen AI en AGND kun bereiken door een 0-10v signaal aan te bieden.

Afbeelding

Nu zou ik dat kunnen doen via de Eding kaart maar denk dat het handiger is om een 0-10v generator in de kast te bouwen. Ik heb er een gevonden bij Ali. Nu zoek ik alleen iemand die mij kan bevestigen (of juist niet) dat dit zou kunnen werken.

https://nl.aliexpress.com/item/40000267 ... pt=glo2nld
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 13 jun 2023 20:22 denk dat het handiger is om een 0-10v generator in de kast te bouwen. Ik heb er een gevonden bij Ali. Nu zoek ik alleen iemand die mij kan bevestigen (of juist niet) dat dit zou kunnen werken.
https://nl.aliexpress.com/item/40000267 ... pt=glo2nld
Nee dat gaat daar niet mee werken want dat is een signaalgenerator die sinus, blokgolf en zaagtand uitstuurt en jij wilt neem ik aan een 0-10V DC gelijkspanning ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Kjelt »

Zoiets wil je hebben denk ik.
Let wel op dat je nog een 15V of 24V DC voeding er bij nodig hebt

https://nl.aliexpress.com/item/1005003883753889.html
Plaats reactie