Adres voor HTD pulleys met custom boring
Moderator: Moderators
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Maedler kan het ook leveren, via Koppe Aandrijftechniek.
Die waren toen ik mijn freesmachine bouwde vooral van het moeilijk doen en geen tijd hebben, maar misschien is dat inmiddels anders.
Die waren toen ik mijn freesmachine bouwde vooral van het moeilijk doen en geen tijd hebben, maar misschien is dat inmiddels anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Maar je probleem was toch dat dat tandwiel een gat van 14 heeft, en dat jij 10 moet hebben.
Hoe moeilijk kan het zijn? en hoe had je het opgelost als je wel een draaibank had gehad.
https://nl.rs-online.com/web/p/locking-bushes/7784948
in principe een prachtige oplossing, moet dat gat alleen wat groter.
De vraag is hoe ziet dat tandwiel er uit, kan het makkelijk opgespannen, of zitten de flenzen in de weg, en als het een naaf heeft, loopt die tov de tanden.
Als je het zo blind in kunnen spannen, gat uitdraaien, klaar, denk ik dat er hier wel iemand zo ver te krijgen is dat even te willen doen.
Hoe moeilijk kan het zijn? en hoe had je het opgelost als je wel een draaibank had gehad.
https://nl.rs-online.com/web/p/locking-bushes/7784948
in principe een prachtige oplossing, moet dat gat alleen wat groter.
De vraag is hoe ziet dat tandwiel er uit, kan het makkelijk opgespannen, of zitten de flenzen in de weg, en als het een naaf heeft, loopt die tov de tanden.
Als je het zo blind in kunnen spannen, gat uitdraaien, klaar, denk ik dat er hier wel iemand zo ver te krijgen is dat even te willen doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Dat zou goed kunnen maar ik heb het na mijn Belting avontuur gewoon bestelt bij Lagertechniek.nl en dat ging ook prima. Alleen maken ze geen pulley gaten op maat. Ik had toen echter de "taper Bush" variant ontdekt en dat werkte eigenlijk nog veel mooier...
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Lijkt mij ook, gewoon een "un-tapered Bush" er inhugo stoutjesdijk schreef: ↑20 mar 2023 15:34 Maar je probleem was toch dat dat tandwiel een gat van 14 heeft, en dat jij 10 moet hebben.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Toch zit er nog wel een taper in Kars.
Ben zelf geen fan meer van de aluminium pulleys of van grote tapered stalen pulleys. De inertia van een stalen schijf van 15mm dik met een diameter van een mm of 50 a 70 is fors tav een KO spindel van 900mm lang. En de onrondheid van de pulleys leverden bij mij ook nog wel wat problemen op. Ondertussen heb ik de X en de Z op een direct gekoppelde as. Dat loopt echt zo enorm veel stiller tav HTD 5 (ook niet geroemd om zijn geruisloze loop). Stijfheid van de as is beter, hij is veel stiller, de rondloopnauwkeurigheid is beter en de massatraagheid is beter.
mocht je wegkomen in je ontwerp met een direct aangedreven spindel is dat wel aan te raden.
Ben zelf geen fan meer van de aluminium pulleys of van grote tapered stalen pulleys. De inertia van een stalen schijf van 15mm dik met een diameter van een mm of 50 a 70 is fors tav een KO spindel van 900mm lang. En de onrondheid van de pulleys leverden bij mij ook nog wel wat problemen op. Ondertussen heb ik de X en de Z op een direct gekoppelde as. Dat loopt echt zo enorm veel stiller tav HTD 5 (ook niet geroemd om zijn geruisloze loop). Stijfheid van de as is beter, hij is veel stiller, de rondloopnauwkeurigheid is beter en de massatraagheid is beter.
mocht je wegkomen in je ontwerp met een direct aangedreven spindel is dat wel aan te raden.
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Ik hoor met mijn AT5 riemen vooral het geluid van de wagentjes op de rails en de kogelomlopen als ik gas geef?
(neopreen-met-glasvezelkoorden HTD riemen heb ik een mening over. Pak dan gewoon een postelastiek, stuk goedkoper)
(neopreen-met-glasvezelkoorden HTD riemen heb ik een mening over. Pak dan gewoon een postelastiek, stuk goedkoper)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
- Locatie: België
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Ik ga in zo'n geval voor een pulley met overmaats gat en draai snel een verloopbus.
Het is namelijk veel sneller om een stukje overmaats aluminium in 3-klauw te zetten, voor te boren, te ruimen en buitendiameter schuifpas te draaien dan zo'n pulley met dezelfde rondloop in te klokken om hem uit te draaien. De kragen en naven aan deze pulleys lopen namelijk vaak niet mooi rond en bij een pully zonder kragen moet je weer op de tanden klemmen.
Bus met Loctite 603 er in en het zit muurvast en zuiver concentrisch.
Had altijd twijfels bij zo'n loctite verbinding totdat ik er eens eentje los moest krijgen. Met veel warmte en gepast geweld lukte het . Sindsdien gebruik ik dit vaak voor cilindrische verbindingen. Heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Het is namelijk veel sneller om een stukje overmaats aluminium in 3-klauw te zetten, voor te boren, te ruimen en buitendiameter schuifpas te draaien dan zo'n pulley met dezelfde rondloop in te klokken om hem uit te draaien. De kragen en naven aan deze pulleys lopen namelijk vaak niet mooi rond en bij een pully zonder kragen moet je weer op de tanden klemmen.
Bus met Loctite 603 er in en het zit muurvast en zuiver concentrisch.
Had altijd twijfels bij zo'n loctite verbinding totdat ik er eens eentje los moest krijgen. Met veel warmte en gepast geweld lukte het . Sindsdien gebruik ik dit vaak voor cilindrische verbindingen. Heeft me nog nooit in de steek gelaten.
- P1-Engineering
- Donateur
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
- Locatie: Haarlem
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Dank, had het bij Belting al in het mandje zitten maar zulke ellende heb ik geen zin in.Kars-cnc schreef: ↑20 mar 2023 08:37Zoals Ben al aangeeft, Belting zit tegenwoordig buiten de EU...hainjedaf schreef: ↑19 mar 2023 20:09kan je bij beltingonline allemaal opgevenP1-Engineering schreef: ↑19 mar 2023 16:31 Het op maat maken is juist het ding, ken niet echt iemand die dat nauwkeurig kan.
Gaten voor de borging moet je ook zelf boren maar dat is natuurlijk goed zelf te doen.
Ik had begin 2021 mijn riemen en pulley's in eerste instantie bij Belting bestelt. Dit vanwege de positieve geluiden op dit forum. Echter de eerste keer raakte de zending zoek bij UPS in Engeland. Toen heeft Belting alles opnieuw opgestuurd. Na een paar dagen kreeg ik bericht van de Nederlandse douane of ik de BTW en invoerrechten wilde voldoen. Dat heb ik per omgaande gedaan, maar of het dit keer de schuld van de douane is geweest of weer van UPS, dat is nooit duidelijk geworden maar er is daarna nooit meer iets vernomen van deze zending.
Belting heeft mij de spullen netjes gecrediteerd maar de BTW en invoerrechten ben ik kwijt. Heb hiervoor een claim bij UPS ingediend maar je kunt net zo goed tegen de muur praten...
De HTD5 taperlock pulleys kan ik helaas niet kwijt, wil een ratio van 3:1 behouden. Dan zou ik een 72 tands HTD5 op de kogelomloop moeten plaatsen.
Voor nu toch maar bij Misumi bestelling geplaatst, heb ik het voor eind van volgende week in huis.
Ben helaas erg beperkt in mijn tijd op het moment, dan maar beter duur dan niet te koop.
- P1-Engineering
- Donateur
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
- Locatie: Haarlem
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Als ik een draaibank had kon ik even een nieuwe standaard pulley kopen met 8mm boring en die opmaat maken. Zelfde verhaal voor de bus uiteraard.hugo stoutjesdijk schreef: ↑20 mar 2023 15:34 Maar je probleem was toch dat dat tandwiel een gat van 14 heeft, en dat jij 10 moet hebben.
Hoe moeilijk kan het zijn? en hoe had je het opgelost als je wel een draaibank had gehad.
https://nl.rs-online.com/web/p/locking-bushes/7784948
in principe een prachtige oplossing, moet dat gat alleen wat groter.
De vraag is hoe ziet dat tandwiel er uit, kan het makkelijk opgespannen, of zitten de flenzen in de weg, en als het een naaf heeft, loopt die tov de tanden.
Als je het zo blind in kunnen spannen, gat uitdraaien, klaar, denk ik dat er hier wel iemand zo ver te krijgen is dat even te willen doen.
- P1-Engineering
- Donateur
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
- Locatie: Haarlem
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Directe aandrijving kom ik helaas niet mee weg, is een bestaande machine, en dan past ie niet meer in de omkasting.serum schreef: ↑20 mar 2023 20:58 Toch zit er nog wel een taper in Kars.
Ben zelf geen fan meer van de aluminium pulleys of van grote tapered stalen pulleys. De inertia van een stalen schijf van 15mm dik met een diameter van een mm of 50 a 70 is fors tav een KO spindel van 900mm lang. En de onrondheid van de pulleys leverden bij mij ook nog wel wat problemen op. Ondertussen heb ik de X en de Z op een direct gekoppelde as. Dat loopt echt zo enorm veel stiller tav HTD 5 (ook niet geroemd om zijn geruisloze loop). Stijfheid van de as is beter, hij is veel stiller, de rondloopnauwkeurigheid is beter en de massatraagheid is beter.
mocht je wegkomen in je ontwerp met een direct aangedreven spindel is dat wel aan te raden.
De nieuwe machine in aanbouw krijgt wel een directe koppeling, snaartjes wil ik inderdaad wel vanaf.
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Dan kom je toch even bij mij langs , ik heb een draaibank staan en zit bij jouw in de buurt.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Zo simpel kan het zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
de flenzen op de wangen zitten mij meestal in de weg bij het uitdraaien met name om het knap uit te klokken, voorheen haalde ik ze er dan nog wel eens af bij het uitdraaien. nu span ik ze meestal even in op de flens of op de buitendiameter als dat niet anders kan met een aluminium hulpstukje in de cnc freesbank en klokken op het binnengat. Je mag eventueel ook wel even bij mij langskomen heemskerk ligt aan de andere kant van de tunnel.
Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring
Ik overweeg ook om de machine compact te houden d.m.v. HTD 5M 15mm taper lock tandriemschijven, maar je geeft aan dat dat niet aan te bevelen is? Scheelt het dan zoveel? Ik bedoel, een hoop machines van Sorotec worden zo gemaakt.serum schreef: ↑20 mar 2023 20:58 Ben zelf geen fan meer van de aluminium pulleys of van grote tapered stalen pulleys. De inertia van een stalen schijf van 15mm dik met een diameter van een mm of 50 a 70 is fors tav een KO spindel van 900mm lang. En de onrondheid van de pulleys leverden bij mij ook nog wel wat problemen op. Ondertussen heb ik de X en de Z op een direct gekoppelde as. Dat loopt echt zo enorm veel stiller tav HTD 5 (ook niet geroemd om zijn geruisloze loop). Stijfheid van de as is beter, hij is veel stiller, de rondloopnauwkeurigheid is beter en de massatraagheid is beter.