ik ben bezig om te bekijken welke alternatieven er zijn om twee nieuwe balken voor de lange as van mijn OSPF te bouwen.
Het idee is om de kosten en het aantal uren nabewerking beperkt te houden en toch redelijk vlakke balken over te houden (onder de 1 a 2 honderdste over de gehele lengte).
Afmetingen: b: 100 x h: 240 x l: 1200 mm
Nu heb ik de volgende alternatieven bekeken en bij benadering de prijs bepaald (prijzen voor twee balken).
1) Alumiminium profiel.
Dit wordt dan de 120x240 uitvoering: schwerr.
Totale Prijs incl zagen + verzenden duitsland: +/- €1750.-
https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/2472n.htm
2) Massieve aluminium balk.
Totale Prijs incl zagen+ophalen schatting 160kg @ €10/kg: €1600.- maar wordt misschien zelfs wel meer met de huidige aluminium prijzen.
3) Stalen koker.
Qua prijs zeer interessant (even de benodigde nabewerkingen door externe partijen buiten beschouwing gelaten).
Afmeting wordt dan 250x100x10 Prijs hangt natuurlijk af of je dit nieuw of gebruikt / b-kwaliteit koopt, ik zag online +/- 70.-/meter dus schat tussen de €200-300
4) Graniet.
Goedkoop qua materiaal schatting €200 zonder bewerking direct bij natuursteenhandel.
5) Epoxy gietbeton.
Benodigde inhoud: 0.058 m3 = +/- 160kg
Mallen €100
90% Silimix 282 = 150kg -> €200 + verz kosten
10% Epoxy L+Gl2 = 16kg -> €450 + verz kosten
Totale prijs ex verz kosten €750.-
6) Combinatie van aluminium toolingplate (10mm) en Gietbeton epoxy.
De buitenkant wordt van zes platen 10mm aluminium toolingplate gemaakt die eerst is voorgemeten en vlakgeschraapt/geschuurd,en aan elkaar geschroefd,
daarna weer uitgemeten en nagevlakt/geschraapt.
Daarna volgestort met epoxy gietbeton.
Prijs epoxybeton (zie boven bij 4) 0.042 m3 +/- €360 + verz kosten
Prijs aluminium 50kg schatting €500
Totale prijs ex verz kosten: €860.-
Mijn huidige overwegingen en afwegingen
1) Alumiminium profiel.
Het is de makkelijkste maar duurste oplossing.
De gebruikte t-slot moeren zijn misschien niet het allersterkste maar zorgen ook weer voor wat speling bij het uitzettings verschil tussen het aluminium en de stalen lineaire geleidingen.
De nadelen zijn hier op het forum al diverse malen besproken: ook niet echt vlak over de lengte dus moet worden nageschraapt waardoor je weer problemen kunt krijgen met de t-slot moeren (dun profiel).
Door de gleuven aan alle kanten is het veel minder stijf en torsiebestendig dan een massieve balk of gesloten koker.
2) Massieve aluminium balk.
Voordeel: vlakker als het aluminium profiel zeker als je toolingplate neemt (echter dan stijgen de kosten weer behoorlijk).
Nadeel: de prijs, ook kunnen spanningen optreden door de stalen lineaire geleidingen op het aluminium te bouten, zonder veel uitwijkingsmogelijkheden zoals bij de slotmoeren van 1).
3) Stalen koker.
Na het bekijken van diverse YT filmpjes waarin de vlakheid van dit soort kokers soms bijna een mm afweek,
ze soms flink krom zijn zelfs over deze beperkte lengte van 1m20 dan heb je een behoorlijk grote en nauwkeurige freesmachine nodig om het geheel vlak te frezen want alleen schrapen is niet te doen.
Wat ik niet weet is of deze koker dan meteen stijf genoeg is of dat er dan ook nog van binnen ribben of een ronde buis gelast moeten worden om de stijfheid te verhogen.
Als dat laatste moet gebeuren dan moet er ook nog een keer worden gelast, vlakfrezen, nagloeien, allemaal door een professioneel bedrijf dan zullen de kosten de pan uitrijzen.
4) Graniet.
De prijs van het materiaal is dan wel laag echter het is vreselijk om te bewerken.
Je hebt er speciaal gereedschap voor nodig oa vlakstenen, diamanten boorbits en het kost je meerdere dagen zo niet weken om het goed nauwkeurig te krijgen.
Ook heb je er een aparte of afgesloten ruimte voor nodig want alle slijpstof die wil je niet op de rest van je apparaten/machines/gereedschap hebben.
Ik heb de hele serie videos van Piotr Fox Wysocki nog eens bekeken en dacht toen: nee! ,niets voor mij :)
Voor de geinteresseerden hier is deel 1 van de hele serie van Piotr: https://www.youtube.com/watch?v=gUFeoDf1YvM
5) Gietbeton epoxy.
Het is eerder gedaan door mensen hier op het forum, het uiteindelijke resultaat zag er heel goed uit.
Ideaal ook om wat buisjes of uitsparingen aan te brengen zonder alles weg te hoeven frezen.
De vraag hierbij van mijn kant is wat moet ik hier na het gieten en uitharden nog aan nabewerkingen doen en hoe werkt dat op gegoten beton ?
Degenen waar ik beeldmateriaal van heb gezien zetten er bovenop een ijzeren strip die ze nafrezen op een grote freesbank, treden er dan geen spanningen op in het metaal ?
6) Combinatie van aluminium toolingplate (10mm) en Gietbeton epoxy.
Dit kwam bij mij op als optie toen ik met de andere alternatieven bezig was maar ik weet niet of dit wel slim is.
Aangezien ik deze bouwvorm nog nergens anders ben tegengekomen vraag ik me af of er grote nadelen aan zitten ?
Voordeel is dat ik zelf alles makkelijk kan nabewerken en controleren en je voor het gieten nog een buisje in de balk voor de bekabeling van bv proxy etc. kunt aanbrengen.
Geen idee wat nu wijsheid is en of het allemaal qua sterkte voldoet.
Optie 3) en 4) vallen eigenlijk voor mij persoonlijk af:
3) Vooral het niet zelf kunnen doen en dus daar een of meerdere externe bedrijven voor nodig zal hebben, en die hebben het al druk zat

4) omdat ik geen zin heb in de enorme stoftroep, weken schuren en apart gereedschap aan te schaffen.
Tussen 1) en 2) lijkt me 2) duidelijk de winnaar maar dat is wel weer 2x duurder dan 5) of 6).
Ook weet ik niet wat de rechtheid/kromte vlakheid van een massieve aluminium balk van die afmeting is.
Hopelijk stukken beter als die van staal.
5) hier twijfel ik aan omdat het nabewerken van dat beton me dezelfde ramp lijkt als graniet bij 4)
Dus op dit moment gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar 2) of 6)
Mis ik iets, denkfouten ?
Is er wellicht nog een ander alternatief om dit formaat balken te construeren?