Borenslijper zelfbouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Borenslijper zelfbouw

Bericht door Jan1ydanne »

Heeft er iemand op het forum een bouwtekening van een goed werkende borenslijpmachine. Het liefst tot boor 35 en eventueel met splitpoint.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door FreesKever »

Da's wel een erg open vraag. Boren slijpers varieren van heel erg eenvoudig ( werkbank slijp machientje & losse pols of een malletje) tot en met heel erg lux (Oliver) er zijn echt een heleboel verschillende type's. Met iets wat redelijk eenvoudig zelf te maken is beperk je de keuze al een heleboel.

Ik heb er zelf wel eens aan gedacht om ook een hulpstuk hiervoor te maken, maar op het moment kan ik een D-Bit Grinder (kloon) gebruiken, dus de behoefte om zelf te knutselen is even weg voor mijzelf.

Mijn zelfbouw idee begon te groeien nadat ik een filmpje zag van de Tormek DBS-22. Ik zal zelf geen EUR290 uitgeven aan zo'n stuk gietaluminium, maar je kunt vrij gemakkelijk zelf iets beters en nauwkeurigers maken. Als je begint met een verleng as voor een ER spantangenhouder B.v. een: "C20-ER25UM-100L" (Die dingen zijn er in 50+ verschillende maten, van ER8 t/m ER40, verschillende as diameters (en dus doorlaat) en lengte) en ze kosten bijna niets (EUR 20 ofzo). Als je zo een verlengstuk in een vierkante of rechthoekige koker monteert, heb je al een eenvoudig systeem om boren goed te klemmen en 180 graden te draaien.

Dat kun je dan uitbreiden op verschillende manieren. De meest simpele is een tafel slijp machine met een stevige (hoek instelbare) vlakke tafel (zo'n tafel is vrij eenvoudig zelf te maken) of zo'n hulpstuk waarmee je de boor langs een slijpsteen kunt draaien. De commerciele "hobby" versies van dit ding werken niet goed omdat ze niet stijf genoeg zijn. Maar als je hem zelf maakt kun je zelf bepalen hoe stijf je hem maakt.

Hieronder 2 zelf genkutselde varianten ter inspiratie:

https://www.youtube.com/watch?v=6kT8QTkaMhc


Een bouwtekening heb je niet echt nodig voor zo'n ding. Je gebruikt gewoon de maten kokers waar je het gemakkelijkste aan kunt komen of al hebt liggen.

Als je een echte bouwtekening wilt. Kijk dan naar sites zoals grabcad enzo. Daar staan veel bouwtekeningen, en daar staan vast ook borenslijpers bij.

---------------------------
Een andere optie, (Dit is tenslotte een CNC forum met ook veel zelfbouwers) is een CNC router te gebruiken met een 4e as. Je klemt dan de boor in de 3e as, een slijpsteen(tje) in de frees spindel en de rest is software. :mrgreen: Nadeel is wel dat je dan slijptroep op je cnc machine krijgt. Met een combinatie van een houten bekisting en afzuiging kun je dit weer bijna helemaal terugdraaien. (je kunt ook nog een lap over overige geleidingen leggen om te vooromen dat daar slijpstof aan de olie blijft plakken).
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door FreesKever »

My Drill Sharpener Mk2, Part 2 van "The Shed Dweller" zit ook wel leuk in elkaar. Ziet er goed uit, maar is wel veel werk om te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=IqD_n_AteTM

Met de "vlakke tafel" bedoelde ik iets in deze richting:
https://www.youtube.com/watch?v=4WW-kLO4jWA

en zo staan er vast en zeker nog meer modellen op youtube ...
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Jan1ydanne »

Het werk maakt me niet uit ik heb een zelfgebouwde cnc frees staan. En ik wil er een maken waar de boor in een houder zit die je om kan draaien. En splitpoint is toch wel een vereiste. Hij mag op een slijpmachine gemonteerd kunnen worden. Dat kan ik later nog aanpassen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 23 feb 2024 16:10 Mijn zelfbouw idee begon te groeien nadat ik een filmpje zag van de Tormek DBS-22.
Ja.. kan ik me voorstellen.. als je zo'n Tormek gezien hebt.. dan weet je meteen hoe het NIET moet.. Wat een absolute GRUWEL!

zelf heb ik veel gewerkt met een Darex M5, de vertegenwoordiger voor Nederland vond het een onding.. maar ik kreeg er alle boren mee geslepen.. tot 3-lippen boren aan toe..

dat ideetje van "The Shed Dweller" is eh... hoe zeg ik dit netjes.. Verkeerde geometrie, klunzige en onnodig complexe uitvoer..

First and Foremost!.. een Vrijloopvlak van een boor is een KEGELMANTEL, GEEN CILINDERMANTEL.. hetgeen betekent dat de zwenk as van je boorhouder NIET parallel aan de as van je slijpmachine hoort te lopen..

Iemand die voor het slijpen zijn hand niet omdraait.. doet het niet goed.. je draait wel je hand om.. om die Kegelvorm te benaderen..
een Darex M5 benaderde die vorm door de Nok aan de houder..

Afbeelding

Die doet de beweging na die je maakt als je met de hand een boortje slijpt.
FreesKever schreef: 23 feb 2024 16:10 Hieronder 2 zelf genkutselde varianten ter inspiratie:

https://www.youtube.com/watch?v=6kT8QTkaMhc
Weer een voorbeeld van hoe het niet moet.. Wat een GRUWEL.. 't ding is de verflaag erop nog niet eens waard..

Was die Darex dan perfect?.. Verre van.. maar als je weet wat je aan het doen bent, kun je daar wel primagoed een boor mee slijpen.. zelfs een Helix Punt was geen probleem,

Maar hoe dan een Borenslijp-adapter te maken?..
die ER houders op een Holle as zijn een prima startpunt, die Darex had een "Simpel" beugeltje waar je de houder in schoof.. dat kunnen wij beter en netter.. Neem een blokje, draai daar een gat in waar de Boorhouder in past, boor gaatjes voor de bevestiging, en gaatjes voor de veertjes..
Veertjes?.. Ja.. je zaagt het blok door.. en dan draai je er boutjes in met veertjes eronder die de 2 helften licht op elkaar drukken als je de houder erin zet.. zodat ie nog net soepel draait, maar niet klappert.. Stukkie Messing of Brons moet de truc wel doen..
Dat hele spul monteer je dan op een sleetje dat je middels een schroefspilletje kan verstellen.. en dat zet je dan op een "Zwenk as".. die Zwenk as

Afbeelding

zet je, zoals je in het eerste figuur kan zien, net even een paar graden schuin tenopzichte van je steen.. zodat je een Kegelvorm krijgt..
Voor het "uitdunnen" of het slijpen van een 4vlaks punt heb je weer een andere instelling nodig..
Ik denk dat het beste is om als je zo'n apparaat zelf wilt maken, dat je de boel eerst in 3D opzet.. voor je gaat zagen..dan kun je inschatten hoe je een en ander moet opstellen..

ik heb daar ook wel aan zitten denken.. maar vooralsnog heb ik geen moeite om een boor uit de hand te slijpen..al zal een slijphulp wel schelen in de snelheid en de nauwkeurigheid..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Leeuwinga »

Je kunt ook via oa marktplaats zoeken naar een 2e hands boren slijper te zoeken.
Zelf heb ik er twee ( een met optisch venster) beide aangeschaft rond de 350 euro pst.
Ik slijp boortjes kleiner als 1 mm, ook nieuwe boren slijp ik.
Een ider die beweerd dit uit de hand te doen, verwijs ik naar de wereld van fabelen.
Je kunt met zo,n boor nooit een passend rond gat boren....
Maar ja er zijn lieden die kunnen alles, breien zelf hun eigen cnc machine.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Jan1ydanne »

Je hebt helemaal gelijk. Een boor uit de hand slijpen zodat hij perfect boort is nagenoeg onmogelijk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jan1ydanne schreef: 23 feb 2024 20:48 Een boor uit de hand slijpen zodat hij perfect boort is nagenoeg onmogelijk.
Ja.. lekker boeie!.. als een gat nauwkeurig van diameter moet zijn.. dan moet je sowieso geen spiraalboor pakken..
Voorboren, Ruimen, of Kotteren... of Vonken.. Boren is gewoon om ergens een gat in te hebben om verder te bewerken, of om er een bout doorheen te steken..

Alle gereedschap heeft zijn functie.. precieze gaten boren doe je niet met een spiraalboor..
Leeuwinga schreef: 23 feb 2024 20:23 Een ider die beweerd dit uit de hand te doen, verwijs ik naar de wereld van fabelen.
DAT dus...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Breaker »

Als je er echt een eigen project van wilt maken:

https://www.hemingwaykits.com/worden-mk3-drawing-notes

Er zijn verschillende opzetstukken voor boren, voor beitels, voor frezen, etc.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb er even snel naar gekeken.. en snel die pagina weer dichtgeklikt..

ofwel.. 'kvinnetniks... daar laat ik mijn hond nog niet tegenaan pissen.. en ik heb niet eens een hond...

Slappe hap.. te veel plaatwerk delen op plaatsen waar je eigenlijk een stuk degelijker staal wilt hebben..



Kijk!... Dit is dus wat ik bedoelde!.. deze slijper heeft de as waarom je je boor zwenkt onder een hoek staan.. niet veel,, maar genoeg, zodat je geen Cilinder, maar een Kegelmantel slijpt..!.. da's zoals het hoort..
inplaats van dat hoeklijntje, maak je daar dus een houder voor een ER-opname op.

't enige is.. ik zou of de boor onderaan de steen laten raken, zodat je de slijpgroeven van de snijkant naar de vrijloop hebt, en niet parallel aan de snijkant.. dan krijg je een scherpere boor, en zal ook de wrijving minder zijn..

Als je een draaibeitel slijpt, dan slijp je tenslotte ook in de snijrichting van het gereedschap..
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door FreesKever »

Jouw voorbeeld is inderdaad wel een stuk steviger uitgevoerd, en wat betreft dat kegel stuk heb je ook gelijk denk ik.

Maar er is nog een factor. Er moet ook nog een offset zijn tussen de hartlijn van het draaipunt, en de hartlijn van de boor. Als die twee hartlijnen elkaar snijden, dan heb je een vrijloophoek van 0 graden, en dan werkt het ook niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 24 feb 2024 05:18 Maar er is nog een factor. Er moet ook nog een offset zijn tussen de hartlijn van het draaipunt, en de hartlijn van de boor. Als die twee hartlijnen elkaar snijden, dan heb je een vrijloophoek van 0 graden, en dan werkt het ook niet.
Zoals ook uitgelegd wordt in de afbeeldingen van het hoofdstuk "Verfahren und Werkzeuge der abspanenden Formung.- Borhen, Senken"
Bladzijde 649 van Dubbels Taschenbuch für den Maschinenebau, uitgave 1966, maar "Der Dicke Dubbel" bestaat nog altijd.. al zul je voor een nieuw exemplaar stevig in de buidel moeten, een minder recente kost je niet meer dan wat kleingeld..

Dubbels Taschenbuch für den Maschinenbau is een absolute aanrader voor alles wat je wilde weten, maar nooit durfde te vragen..
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Jan1ydanne »

Ik begrijp dat kegelstuk niet of bedoelen jullie het zelfde.dat de houder waar de boor in zit uit het midden is geplaatst zodat hij aan een kant er meer af haalt om een vrijloop te maken.of zie ik iets over het hoofd. Als je een tekeningetje er bij doet snap ik het misschien beter.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door FreesKever »

Zie de kegels op de gescande bladzijde die Arie hierboven heeft toegevoegd.
De hartlijn van de kegel is de hartlijn van het apparaat waar de boor over draait, en de buitenkant van de kegel is waar de slijpsteen zit. Alles wat buiten de kegel komt (Aan een kant duh) word dus van de boor afgeslepen.

De punt van de boor zelf word dus 2 stukken van kegels. In het midden van de boor is de radius van de boor kleiner dan aan de buitenkant. Daardoor moet je bij de punt dus meer materiaal weg slijpen om een vrijloophoek te behouden. Het hoeft ook niet perse een kegel te zijn. Het belangrijke is dat er overal een vrijloop hoek over blijft zodat alleen de snijkant zelf van de boor tegen het te boren materiaal komt.

Dat "uit het midden" is een andere maat en die wordt aangegeven met "verlagerung" in de bovengenomede gescande bladzijde.

Deze borenslijper ziet er ook goed uit. Niet veel staal, maar wel genoeg, en vooral veel afstelmogenlijkheden.
https://www.youtube.com/watch?v=-dD2zg2TSP4

En met de gebruiksaanwijzing hier:
https://www.lislecorp.com/media/documen ... 7086BD.pdf

Bij dit filmpje kun je ook goed zien dat er een hoek zit tussen het "zwenkpunt" waarom de boor op en neer gaat, en de zijkant van de slijpsteen. (En dus wordt een kegel geslepan aan de boor).

https://www.youtube.com/watch?v=amQwyaBzteU
Plaats reactie