z-axe duikt te diep onverwachts in het werkstuk halvewege de freesopdracht

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Andre_designer

z-axe duikt te diep onverwachts in het werkstuk halvewege de freesopdracht

Bericht door Andre_designer »

heb vanmiddag al met hugo stoutendijk aan de telefoon gezeten en die heeft me wat opties van de hand gedaan (die ik nog ga uitproberen) maar ik zoek mensen/ cnczone-leden die even met me meedenken. Ben op het ogenblik een schaaktafel aan het maken (jaja, jawel....) maar tijdens de frees opdracht halve wege duikt de frees/z-axe het werkstuk in. had het gisteren. ben met de freesopdracht gestopt. en heb de frees naar nul/home positie terug laten. Vandaag de computer vanbinnen schoongemaakt de stekkers gecontroleerd de stekkers zitten goed vast (aan de pc) en de freesopdracht opnieuw gestart en halve wege duikt de z-axe weer het hout in. heb de zelfde gcode als een keertje eerder gebruikt voor een ander schaaktafel en deze ging wel goed. met die verstande verschil dat ik de frees opdracht een paar keer tijdens het frezen op hold heb gezet om de stappenmotoren een beetje af te laten koelen. ( x en y)

zit me nu suf af te vragen waardoor dit door komt. windows?? windows updates?? Cam programma?? (gsender) arduino?? drivers. losse kabel (lijk me niet (dan duikt de z-axe niet dieper) losse as (hugo deed die me van de hand. Moet ik nog checken!!) kapotte driver (lijkt me niet opdracht start en gaat eerst paar uur goed)) losse kabel (zover ik kan zien zit alles goed vast) Gcode?? lijkt me niet precies dezelfde gcode heb ik eerder gebruikt en daar is niks aan veranderd en de vorige keer ging het goed. Zoek naar de under-building waarom dit gebeurt en waar en wat de onderliggende reden is is dat dit mis gaat en op welke laag/level dit mis gaat en waar ik aan moet denken.

Zoek een denk-ingang en een denkrichting.

Waar moet ik aan denken en waarom???
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Sven
Contacteer:

Re: z-axe duikt te diep onverwachts in het werkstuk halvewege de freesopdracht

Bericht door Sven »

Andre_designer schreef: 09 jul 2024 19:17 halve wege duikt de z-axe weer het hout in
Dat suggereert dat het in de code zit of dat er iets in de code zit waar je machine niet mee overweg kan en in de war raakt.

Als het op dezelfde plek 2 keer gebeurd dan moet je de plek (of het gebied) in de code kunnen aanwijzen.
En als het dan idd in de code terug te vinden is dan weten we beter waar we de oorzaak kunnen gaan zoeken.

Dus plak de code maar in dit draadje...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Als mijn Windows tablets op de achtergrond aan een Windows Update aan het werken zijn, krijg ik vaak allerlei niet te reproduceren klachten. De oplossing is dan om een half uur te stoppen en de tablets opnieuw op te starten. Dan is het probleem weg.
Een min of meer permanente oplossing is om het tablet netwerk in te stellen op "betaald" met een download limiet van 100Mb. Dan wordt er niets meer gedownload.

Zoals sven al aangaf, als het probleem reproduceerbaar is, dan is het mogelijk een probleem met de Gcode.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

TS geeft aan de dezelfde code al eerder gebruikt is zonder problemen, alleen met pauzes om de motoren te laten afkoelen.

En ik denk dat daar ook het probleem zit, de Z-as motor moet over het algemeen het hardst werken, en zal bij zware belasting er dus als eerste de brui aangeven.
Als test zou je de code bijvoorbeeld in 4 stukken kunnen hakken, met daarin pauzes om de boel af te laten koelen. Zoals eerder ook gedaan. Als het probleem dan weg is weet je dat het simpelweg een ondermaatse z-as motor is.
Neem aan dat er geen foutmelding, terugkoppeling op je drives zit?. Mocht dan een optie zijn is het verstandig om je daarin te verdiepen, dan stopt de machine in ieder geval bij een foute drive, motor.

Voor het instellen van mijn CNC onder Windows gebruik ik het tooltje van Centroid. De installatie wordt dan aangepast om te optimaliseren voor CNC gebruik.
Installatie van Eding doet dit ook gedeeltelijk.

https://youtu.be/bOZVMMdzOj8?si=HjUwVII16n37vpeA

https://www.centroidcnc.com/centroid_di ... loads.html
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Stuurt de besturing de Z-as naar beneden of zakt die naar beneden ?
Wat zeggen de getallen op de besturing (als dat er op zit ) op dat moment ?
Als de Z-motor geen spanning heeft blijft die dan staan ?

Ik had zo'n zelfde verschijnsel met een gebroken stappen motor kabel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Andre_designer

hij stuurt m naar beneden. ene moment op het ene moment andere moment op heb andere moment
keesfrees

Bericht door keesfrees »

En daar na ook weer omhoog ? Naar de juiste positie ?
keesfrees schreef: 10 jul 2024 17:26 Wat zeggen de getallen op de besturing (als dat er op zit ) op dat moment ?
Of anders, doe de Z-as handmatig ( via de besturing helemaal omhoog, is dat dan inderdaad de -normaliter- hoogste stand ?

Onderdelen ( elektronica ) wisselen tussen de assen, is dat mogelijk ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Andre_designer

dat moet ik nog uitchecken. heb het flauwe vermoeden dat tie stappen verliest.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

jaja ? ik zal voortaan 1 vraag tegelijk stellen :-)

De Z-as motor er even af halen en met de hand draaien.
Plaats reactie