Hoi,
Ik ben bezig met het ombouwen van een paulimot f307-v.
Op de fotos is de situatie te zien.
Heeft iemand tip hoe ik dit gemakkelijk kan koppelen?
Het draad van de machine is eigenlijk net iets te kort.
ik hoor graag!
Z as motor koppeling
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 29 okt 2017 09:17
Z as motor koppeling
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Z as motor koppeling
Je zou de bovenste borgmoer kunnen vervangen door een moer met daar op een bus die past op de as koppeling. Voor de juiste hoogte van de montage van de motor beugel zou je een passende vulling (spacer) kunnen frezen.
De motor verplaatsen naar het handwiel zou ook kunnen maar dan heb je de extra speling van de haakse overbrenging van het handwiel.
De motor verplaatsen naar het handwiel zou ook kunnen maar dan heb je de extra speling van de haakse overbrenging van het handwiel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Markus
- Donateur
- Berichten: 1121
- Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
- Locatie: Aduard, Groningen
- Contacteer:
Re: Z as motor koppeling
zijn dit soort koppelingen niet bedoeld voor aandrijving (opvang start/stop koppel) en niet voor precisie ? is een oldham koppeling niet de betere keuze ?
Greezt,
Markus
Greezt,
Markus
Re: Z as motor koppeling
Als ik het goed zie dan is het uiteinde van je spindel helemaal schroefdraad, daar kun je nooit echt betrouwbaar iets anders aan vast koppelen denk ik.
Ik zou de spindel er uitbouwen en er zo'n mm of 10 af (laten)draaien, zowel aan de achterkant van de schroefdraad (of eigenlijk aan het gladde stuk van de spindel) en de schroefdraad diezelfde 10 mm of nog net ietsje meer, zeg 12 a 13 mm want die 3 mm blijft er nu nog over lijkt het. Het lijkt me dat de koppeling dan gewoon goed past. Bedenk wel dat zo'n as vastzetten met zo'n borgschroefje je later problemen gaat geven, daarom lijm ik dit soort verbindingen eigenlijk altijd met LockTite 603, 638 of 648. Zit muurvast en losmaken gaat heel goed en snel met een brandertje of goeie Föhn.
Ik zou de spindel er uitbouwen en er zo'n mm of 10 af (laten)draaien, zowel aan de achterkant van de schroefdraad (of eigenlijk aan het gladde stuk van de spindel) en de schroefdraad diezelfde 10 mm of nog net ietsje meer, zeg 12 a 13 mm want die 3 mm blijft er nu nog over lijkt het. Het lijkt me dat de koppeling dan gewoon goed past. Bedenk wel dat zo'n as vastzetten met zo'n borgschroefje je later problemen gaat geven, daarom lijm ik dit soort verbindingen eigenlijk altijd met LockTite 603, 638 of 648. Zit muurvast en losmaken gaat heel goed en snel met een brandertje of goeie Föhn.
Re: Z as motor koppeling
Ik heb in de X-as van mijn 2 draaibanken een gat geboord en daar een as in gesoldeerd (zacht soldeer, 3% zilver 97% tin en S39 als vloeimiddel). Die as heb ik daarna op maat gedraaid voor de montage van de koppeling. Het geboorde gat moet een ruime passing hebben zodat het soldeer kan vloeien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Z as motor koppeling
Ik had exact deze situatie en heb het opgelost met een Oldham koppeling die aan de onderzijde M16 x 1,5 draad heeft. Zo schroef je de koppeling op het stuk schroefdraad aan de spindel en klem je het vervolgens vast met het boutje aan de zijkant. Vast niet perfect maar het werkt al jaren probleemloos. Ik zou wel in je motorsteun een groot gat maken zodat de koppeling maximaal draad kan pakken. Zie voor mijn oplossing: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=8312&start=42
Ik heb de koppeling helemaal zelf gemaakt maar het schroefdraad kan je natuurlijk ook in een bestaande koppeling maken.
Ik heb de koppeling helemaal zelf gemaakt maar het schroefdraad kan je natuurlijk ook in een bestaande koppeling maken.