gevoeligheid sensoren

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jan de frees man

Re: gevoeligheid sensoren

Bericht door Jan de frees man »

Oke, nieuw idee;

Omdat het het beste is dat de sensor altijd staal ziet en reageert als hij het gaatje/dopje ziet heb ik het volgende bedacht.
Een clipje buiten de tafel. (dan hoef alleen 2 gaatjes met schroefdraad te boren om de clip te bevestigen)
Is het ook mogelijk om met 1 sensor home en y+ en Y- limit te schakelen in mach3? misschien de limit vervangen door gewoon een stop?

In de bijlage een tekening van het idee. Heb het even snel getekend voor de y as. het zelfde idee kan ook met de z en denk ik ook in de x.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Jan de frees man schreef: 01 sep 2024 11:13 Is het verstandig om 1 sensor te gebruiken voor homeing en limit?
Hangt van je besturing af. Sommige besturingen willen iets verder doorbewegen na de detectie van de homesensor om dan weer heel rustig terug te bewegen tot het moment dat de sensor weer verbreekt.
Je besturing kan in de war raken als deze een endlimit signaal ontvangt tijdens het homen tenzij de besturing weet dat deze functie gedeeld wordt.
hfjbuis schreef: De homeschakelaar kun je ook in het midden (iets uit het midden) van de machine zetten. Dat kan tijd schelen.
De homeschakelaar kan zich overal op de machine bevinden want geeft alleen een voorgedefinieerde locatie in het Machine Coordinaten Stelsel (MCS) aan.
Dit hoeft dus zeker niet 0 te zijn maar kan iedere geldige waarde zijn in het MCS bereik die dan ook correct dient te worden opgegeven in de instellingen.
Je wilt er alleen wel zeker van zijn dat de besturing of de laatste MCS coordinaten onthoudt ook na power off of dat je de positie van de machineas zodanig zet voor je de machine uit zet , dat hij bij de opgegeven richting tijdens homen naar de homeschakelaar beweegt (en niet er van af).
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Jan de frees man schreef: 03 sep 2024 10:16 Een clipje buiten de tafel. (dan hoef alleen 2 gaatjes met schroefdraad te boren om de clip te bevestigen)
Je kunt zo'n clipje ook lijmen, dan hoef je niet te boren.
Jan de frees man schreef: 03 sep 2024 10:16 Is het ook mogelijk om met 1 sensor home en y+ en Y- limit te schakelen in mach3? misschien de limit vervangen door gewoon een stop?
Hoe eenvoudiger de opzet, hoe groter de kans dat je het werkend krijgt. Daarom zou ik zou beginnen met alleen één home/limit sensor per as en soft limits inschakelen.
Een limit switch, beneden op de Z-as heeft maar weinig zin. Het bereik (Z- richting) is afhankelijk van de tool, de machineklem, de hoogte van de spacers en de hoogte van het werkstuk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 03 sep 2024 12:33
hfjbuis schreef: De homeschakelaar kun je ook in het midden (iets uit het midden) van de machine zetten. Dat kan tijd schelen.
De homeschakelaar kan zich overal op de machine bevinden want geeft alleen een voorgedefinieerde locatie in het Machine Coordinaten Stelsel (MCS) aan.
Dit hoeft dus zeker niet 0 te zijn maar kan iedere geldige waarde zijn in het MCS bereik die dan ook correct dient te worden opgegeven in de instellingen.
Je wilt er alleen wel zeker van zijn dat de besturing of de laatste MCS coordinaten onthoudt ook na power off of dat je de positie van de machineas zodanig zet voor je de machine uit zet , dat hij bij de opgegeven richting tijdens homen naar de homeschakelaar beweegt (en niet er van af).
Als je een homing in het midden doet, is het gebruikelijk het 'vaantje' vanuit het midden tot aan het einde van de slag te maken.
Wanneer de besturing het vaantje ziet gaat ie in de ?? richting, wanneer die het vaantje niet ziet in de tegenovergestelde?? richting.
Maar misschien zijn niet alle besturingen zo slim. (wat ze in mijn beleving wel horen te zijn, maar je wordt wel vaker teleurgesteld in deze wereld)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jan de frees man

Bericht door Jan de frees man »

Hier een kleine update van de 2 sensoren.

Gister avond heeft mijn 3d printer weer een wat gedaan.

Heb een clipje gemaakt voor de 2 sensoren.

Voor de Z-as moet ik een andere sensor bestellen. een kortere, ben niet tevreden met de lengte van deze voor de z as.

Maakt het nog uit als ik het dopje in het glij gedeelte van de tafel maak?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jan de frees man schreef: 04 sep 2024 15:42 Maakt het nog uit als ik het dopje in het glij gedeelte van de tafel maak?
je hoeft het niet te maken.. je kunt ook een dopje voor een Hiwin rail bestellen.. die gebruikte ik vroeger ook.. we hadden ze toch in bulk liggen op de zaak..

wat de noodzaak voor een dopje betreft.. overal waar vuil in kan komen wat de meting nadeling beinvloedt, moet je een dopje plaatsen, of je giet het gat vol met Epoxy.. dat werkt ook.. maar een dopje is makkelijker.. ook als ie er eens uit moet.. omdat je em wilt vervangen bijvoorbeeld.. hoewel je in Epoxy met een boor ook een heel eind komt natuurlijk..

Kortom.. alle gaten waar wat in kan vallen.. afdichten.. Ik had de X-as sensor onder de tafel verstopt.. en daar vallen geen spanen op.. dus die was gewoon open.. de andere, op de Y en Z as.. daar zat een dopje in..
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Jan de frees man schreef: 04 sep 2024 15:42 Maakt het nog uit als ik het dopje in het glij gedeelte van de tafel maak?
Het maakt niet uit, maar om in de geleiding te gaan boren, dat gaat mij te ver.
Zet de taster een paar mm opzij en lijm een stukje metaal tegen de zijkant van het bed.
of
Als het bed (Y-as) naar achteren beweegt, dan loopt de sensor toch over de rand van de geleiding, detecteer die rand.
of
Als je de ruimte hebt, kun je de sensor ook op de voorkant van het bed zetten en dan beweegt de sensor ook niet meer. Zoiets kan ook voor de X-as.

Hier komen mijn sensoren vandaan. De M8 sensor voor staal is 50 mm lang.
https://nl.aliexpress.com/item/10050044 ... ry_from%3A
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 04 sep 2024 16:39 maar om in de geleiding te gaan boren, dat gaat mij te ver.
Ach.. ik had daar nou net weer geen moeite mee.. tenopzichte van dat gaatje is het een enorm oppervlak.. kan geen kwaad.. (Remschijven zitten tenslotte ook vol met gaten.. en je remblokken slijten daar echt niet harder van..alleen plestik doppies in je remschijven is dan weer niet nodig.. :mrgreen: )
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Dingetje over sensors, het type wat alleen vooruit kijkt en niet reageert op rondom wordt vaak als "bondig" gespecificeerd.

En type NPN of PNP staat los van Normaly Closed (NC) of Normaly Open (NO), wordt nog wel eens door elkaar gehaald.
Zowel NPN als PNP sensors kunnen in een NC of NO uitvoering bestaan.
Plaats reactie