HE3D software fout

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RenK

HE3D software fout

Bericht door RenK »

Beste CNC-ers,
Sinds tijdje een HE3D printer, plots accepteert deze geen commando's meer. De software blijkt beschadigd en doet nu niets meer. contact met leverancier ( Ali dus) geeft geen reactie ook na herhaald berichten. Wie weet hoe ik nieuwe software erin kan blazen en heeft hier ervaring mee?? Kan via arduino de kaart zien en blijkt een 2560 te zijn. Heb ook de software van HE3D gevonden en die is op Marlin basis. dus de Marlin erin geblazen en resultaat is nul, doet nog niets. Wie heeft hier als eens meer mee gestoeid ???
Hoop iemand te vinden in noorden van het land, kunnen we misschien samen een oplossing vinden, twee weten immers meer dan één.
mail me evt. rechtstreeks op kamhsbrg@gmail.com.

Vr. groetend
Kees
hfjbuis
Donateur

Re: HE3D software fout

Bericht door hfjbuis »

RenK schreef: 03 sep 2024 13:46 Heb ook de software van HE3D gevonden en die is op Marlin basis. dus de Marlin erin geblazen en resultaat is nul, doet nog niets.
Reageert de software nergens op, of zit er een display op dat niet reageert?

Als alternatief kun je de controller vervangen door b.v. een MKS-TinyBee, dat is goedkoper dan een nieuwe 3D printer.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
RenK

Bericht door RenK »

Hallo, Ga ik naar verbinden op grbl controller krijgt ik op het scherm bericht dat hij zend naar de print, de print moet dan terug antwoorden en dat doet hij niet. Krijg dus geen verbinding. Dit geldt voor 7 andere programma's die ik probeerde ook. zit niet in de kabel of PC want als ik een arduino uno erop hang kan ik die wel lezen en schrijven. Zelfs de steppers op de UNO in beweging gekregen. Zit dus in de print van de HE3D. Gekke is dat ik via Xloader wel een programma erop kan schrijven maar niet de bijbehorende Marlin.ino ( omgezet in HEX) die op de originele software zit, die Xloader maakt dus wel de handshake en de arduino software niet. De kaart heeft een arduino mega2560 , stapje groter dan de uno maar het principe moet gelijk zijn, aleen instellen in arduino op de juiste poort en processor. hier poort 5 en 9600. Heb ook een MKS gen L V2.1 die doet precies het zelfde als de originele kaart van de HE3D printer. Loop hierdoor een beetje vast in de software.
Display geeft twee rijen blokjes maar dat heeft te maken met de instellingen in de software die niet goed herkend worden, moet vermoedelijk een ander type instellen, niet belangrijk belangrijker is dat hij weer wil printen .

vr.grtz
Kees
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

RenK schreef: 03 sep 2024 17:22 Ga ik naar verbinden op grbl controller krijgt ik op het scherm bericht dat hij zend naar de print, de print moet dan terug antwoorden en dat doet hij niet
Als je kunt uploaden, dat is de verbinding tussen de PC en de controller inorde. Dat je kunt uploaden met display eraan gekoppeld wil zeggen dat het display op een andere poort zit. De firmware, gecompileerd voor dit display en setup, zal lezen en schrijven op de poort van het display. Dat je na het uploaden niet via de USB met de controller kunt communiceren is volgens (mijn) verwachting.
De kans is groot dat het probleem in het display of de verbinding tussen display en controller zit. In het display zit ook een processor die firmware nodig heeft. Het kan ook zijn dat de firmware voor de controller niet geconfigureerd is voor dit display.
Je zou een firmware kunnen proberen die zonder display werkt. Dan kun je in ieder geval weer werken en zoeken naar een oplossing. Het verbaasd mij dat het display niet "gewoon" opstart en de startup informatie laat zien.
Kijk eens naar deze post, misschien helpt het je verder: https://reprap.org/forum/read.php?1,890248
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de software er weer op zit, zullen de parameters ook wel opnieuw ingesteld / geladen moeten worden lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
RenK

Bericht door RenK »

Hallo Hugo, ja klopt maar als ik de config.h bijvoeg in de Arduino dan compileert hij niet en geeft error terwijl die file is bijgevoegd bij de HE3D bestanden. Deze zaten er op stick bij. Je zou dus denken dat de files in de bibliotheek opgenomen zo gelezen kunnen in de Arduino ino file maar daar gaat het fout. Config.h wordt geaccepteerd.

De eerdere reactie klopt ook omdat de display blokjes geeft zit er een foutje in de marlin.ino die bij de printer hoort. Deze roept de congig van HE3D aan maar die leest dus niet goed in en veroorzaakt error. Gekke is dat xloader wel software kan schrijven en meldt dat er een x- aantal bytes is geschreven maar ik met Arduino niet kan lezen of die er wel instaan. Stuur ik een simpel ding naar de printer met cura wil die ook niet verbinden met de printer. Zit dus zo te zien toch een fout in de communicatie, zelfs verschillende snelheden biedt geen oplossing. Denk dat ik je advies eens te gaan snuffelen aan een mks tinybee ga opvolgen. Kost niet veel maar kan meer dan mijn mks base die op de printer zat.

Vast bedankt voor jullie hulp, geeft weer wat hoop.😀
Plaats reactie