Helemaal opnieuw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

VPG Solutions

Helemaal opnieuw

Bericht door VPG Solutions »

Beste forum'ers,

Ik heb vroeger eens even bezig geweest met een CNC machine, heb deze toen kunnen verkopen met winst en dus ook gedaan omdat ik er niet veel mee bezig kon zijn door het drukke werk leven.
Heb destijds een andere gekocht (watergekoelde spindel), maar vrij snel bij mijn toenmalige vriendin vertrokken, met als gevolg dat de CNC machine daar enkele jaren (2j7m) is achter gebleven en zelfs met gerechtelijke stappen kon ik niets van mijn materiaal terug krijgen (+/- €155.000 aan materiaal).
Ik heb nu vrijwel alles terug en dus ook die CNC machine, alleen ben ik daar dus destijds nooit aan te gekomen.
Anyway, is er een actieve social media (NL) messenger groepje, whatsapp groepje waar men bijna real time hulp kan vragen/bieden?
Of is er iemand die even wil meekijken hoe en wat ik allemaal moet doen om de machine te doen werken (programma's, evt andere hardware, ...)
Ik wil zowel acryl, als hout als metaal als foam kunnen frezen

Mvg
VPG Solutions
Rocnc

Re: Helemaal opnieuw

Bericht door Rocnc »

Wauw. Wat een verhaal.

Als ik jou was zou ik als volgende stap beschrijven wat je op dit moment aan hard- en software beschikbaar hebt. En wat de status ervan is. Want als alles al lang stil staat, dan is misschien eerst onderhoud nodig. Je vertelt niets over een tijdsduur en ook niet over de omstandigheden waaronder de spullen stonden opgeslagen. In een warm huis of een onverwarmd schuurtje met lek dak, dt scheelt nogal. Foto's helpen ook vaak.

edit: "niets" moet natuurlijk zijn "iets"......
en "ook niet" moet zijn "maar niet"
zucht
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Als je hulp wil van iemand is het wel zinnig om te vertellen waar de machine woont, als het bij iemand in de buurt is zal die veel makkelijker langskomen dan aan de andere kant van het land.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

VPG Solutions schreef: 07 jan 2025 16:22 Anyway, is er een actieve social media (NL) messenger groepje, whatsapp groepje waar men bijna real time hulp kan vragen/bieden?
Ja.. dat is er.. www.cnczone.nl :lol:

't zal niet de eerste keer zijn dat iemand van het forum een ander forumlid uit de brand helpt.. verre van zelfs.. als je bedenkt dat er momenteel een "klushulp draadje loopt om iemand te assisteren bij het in gebruik nemen van zijn nieuwe bedrijfspand..

Wat belangrijk is.. Waar woont de machine, welke Besturing draait erop, en wat wil je er mee doen.. van dat laatste hebben we inmiddels een idee. Acryl, Hout, metaal en Foam.. 't enige is dan... welk metaal?.. Alu? of staal?..of nog taaier spul?..
dat valt er ook niet tegenan
VPG Solutions

Arie Kabaalstra schreef: 07 jan 2025 19:51
VPG Solutions schreef: 07 jan 2025 16:22 Anyway, is er een actieve social media (NL) messenger groepje, whatsapp groepje waar men bijna real time hulp kan vragen/bieden?
Ja.. dat is er.. www.cnczone.nl :lol:

't zal niet de eerste keer zijn dat iemand van het forum een ander forumlid uit de brand helpt.. verre van zelfs.. als je bedenkt dat er momenteel een "klushulp draadje loopt om iemand te assisteren bij het in gebruik nemen van zijn nieuwe bedrijfspand..

Wat belangrijk is.. Waar woont de machine, welke Besturing draait erop, en wat wil je er mee doen.. van dat laatste hebben we inmiddels een idee. Acryl, Hout, metaal en Foam.. 't enige is dan... welk metaal?.. Alu? of staal?..of nog taaier spul?..
Ik ben eigenlijk vooral in de eerste instantie op zoek naar programm's om ontwerpjes te maken, en om te zetten naar cnc taal (g-codes)
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

VPG Solutions schreef: 13 jan 2025 11:32 Ik ben eigenlijk vooral in de eerste instantie op zoek naar programm's om ontwerpjes te maken, en om te zetten naar cnc taal (g-codes)
2D 3D ?
Wat kun je al ?

CAMBAM kan al redelijk veel basis dingetjes voor je oplossen. Met een aangeleverde dxf is G-code zo gemaakt, maar simpel tekenwerk is ook mogelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Inderdaad, CamBam is een goede en simpele basis voor heel veel dingen..

Voorbeeldje:

25566

Ja..'t was wel 120 uur frezen, en een half uurtje draaien.. (de motoren)
Maar het programmeren was niet bepaald het moeilijkste deel, maar er staan een aantal Tutorials hier op't forum.
VPG Solutions

hugo stoutjesdijk schreef: 13 jan 2025 11:57
VPG Solutions schreef: 13 jan 2025 11:32 Ik ben eigenlijk vooral in de eerste instantie op zoek naar programm's om ontwerpjes te maken, en om te zetten naar cnc taal (g-codes)
2D 3D ?
Wat kun je al ?

CAMBAM kan al redelijk veel basis dingetjes voor je oplossen. Met een aangeleverde dxf is G-code zo gemaakt, maar simpel tekenwerk is ook mogelijk.
Ik heb vroeger al eens met CAMBAM gewerkt, maar vind de bestanden niet meer om die nu opnieuw te installeren, vind ook het programma precies niet meteen online, dus weet het allemaal niet zo goed
Arie Kabaalstra
Contacteer:

De site lag er gisteren even uit.. vandaag staat ie gewoon weer online : http://www.cambam.info/
VPG Solutions schreef: 14 jan 2025 09:02 dus weet het allemaal niet zo goed
Niet twijfelen.. gewoon downloaden, en het komt allemaal op zijn pootjes terecht.. :lol:
Eerlijk is eerlijk, ik ben erg in mijn nopjes met Cambam, iemand hier wees me er eens op, in 2007..ja zo lang geleden al.. nog voordat ik EdingCNC gebruikte op mijn machine, en sindsdien gebruik ik het dus.. niet alleen voor "Simpel plat werk", maar ook 3D, zoals je aan de Boeing 747-400 kan zien, en zelfs 4 assig freeswerk..

Dat laatste heeft wel wat voeten in de aarde, je moet je 3D model dan op precies dezelfde positie in CamBam laden, als dat je het in de machine hebt.., maar dan kun je het ook in alle standen roteren, en er bewerkingen op zetten..
VPG Solutions

Arie Kabaalstra schreef: 14 jan 2025 12:27
Niet twijfelen.. gewoon downloaden, en het komt allemaal op zijn pootjes terecht.. :lol:
Het probleem is dat ik n ergens nog cambam kan vinden
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 14 jan 2025 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
FSSF

Bericht door FSSF »

Slechte keus om weg te gaan bij je vriendin die opslag heeft voor ruim 150k aan machines :mrgreen:

Post eens een foto van het freesmachientje? En Arie heeft boven voor je neus de Cambam link geplaatst... ;-)
Arie Kabaalstra
Contacteer:

VPG Solutions schreef: 14 jan 2025 13:05
Arie Kabaalstra schreef: 14 jan 2025 12:27
Het probleem is dat ik n ergens nog cambam kan vinden
http://www.cambam.info/downloads/CamBamPlus-1.0.msi

Alstublieft.. en de groeten aan Andy Payne :lol:

Zoals gezegd.. de Site heeft er tijdelijk uitgelegen.. maar is nu weer Live..
Kijk ook op :

http://www.atelier-des-fougeres.fr/Camb ... _menu.html

een Site opgezet door een even fanatiek CamBam Gebruiker, met diverse Plugins.. 'k heb er zelf ook een flink aantal gedownload daar, en als ik wat meer tijd zou hebben.. zou ik ook wat Plugins gaan schrijven..
VPG Solutions

FSSF schreef: 14 jan 2025 13:21 Slechte keus om weg te gaan bij je vriendin die opslag heeft voor ruim 150k aan machines :mrgreen:

Post eens een foto van het freesmachientje? En Arie heeft boven voor je neus de Cambam link geplaatst... ;-)
Ik had een kleine €150.000 (te verdelen, dus elk ongeveer €75.000) aan materiaal daar achtergelaten, het is niet dat zij dat had...Heb uiteindelijk voor iets meer dan €50.000 va het materiaal terug gekregen
VPG Solutions

Iemand per toeval ook een leuke mach3 ofzo voor het aansturen van de cnc (vereiste via ethernet aansluiting)?
Plaats reactie