Welke waterpomp voor een watergekoelde spindel
Moderator: Moderators
Welke waterpomp voor een watergekoelde spindel
Ik heb een nieuwe water gekoelde spindel liggen die ik de komende tijd wil monteren. Die waterkoeling had ik liever niet gehad omdat omdat je dan vastzit aan slangen, pompje radiator enz. Maar ja, ik wilde graag een 4 polige permanente magneet spindel en dan is de keuze niet zo ruim.
Nu dacht ik dat een aquariumpompje goed genoeg zou zijn om het koelwater rond te pompen. De spindel heeft ca. 1 liter water per minuut nodig. Ik had een pompje gekocht wat 2,5l/min. kon doen bij 0 opvoerhoogte en een opvoerhoogte van 2,5m (bij 0 flow). Dat leek mij voldoende omdat ik met een gesloten circuit werk en er dus geen opvoerhoogte is. De flow beperking komt dan alleen van de weerstand in het koelwater circuit. Maar die weerstand lijkt groter dan ik had verwacht, ik kom niet verder dan 0.4l/minuut.
Nu had ik nog een vijverpomp liggen die 7,5l/min doet, maar ook weer 2,5m opvoerhoogte, daarmee krijg ik gewoon hetzelfde resultaat. Het lijkt er op dat ik een pompje nodig heb wat meer druk kan leveren.
Wat gebruiken jullie voor pompjes?
Nu dacht ik dat een aquariumpompje goed genoeg zou zijn om het koelwater rond te pompen. De spindel heeft ca. 1 liter water per minuut nodig. Ik had een pompje gekocht wat 2,5l/min. kon doen bij 0 opvoerhoogte en een opvoerhoogte van 2,5m (bij 0 flow). Dat leek mij voldoende omdat ik met een gesloten circuit werk en er dus geen opvoerhoogte is. De flow beperking komt dan alleen van de weerstand in het koelwater circuit. Maar die weerstand lijkt groter dan ik had verwacht, ik kom niet verder dan 0.4l/minuut.
Nu had ik nog een vijverpomp liggen die 7,5l/min doet, maar ook weer 2,5m opvoerhoogte, daarmee krijg ik gewoon hetzelfde resultaat. Het lijkt er op dat ik een pompje nodig heb wat meer druk kan leveren.
Wat gebruiken jullie voor pompjes?
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 04 jul 2025 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waterpomp voor een watergekoelde spindel
Ook met een halve liter per minuut kun je veel koelen.
Als beide pompjes niet werken, moet je eens naar de restricties kijken. Mogelijk is ergens iets vervuild of geblokkeerd. Ook het koelelement kan een behoorlijke weerstand veroorzaken. De pompjes kunt je ook zonder filter gebruiken. Het is schoon water dat je rond pompt.
Als beide pompjes niet werken, moet je eens naar de restricties kijken. Mogelijk is ergens iets vervuild of geblokkeerd. Ook het koelelement kan een behoorlijke weerstand veroorzaken. De pompjes kunt je ook zonder filter gebruiken. Het is schoon water dat je rond pompt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Welke waterpomp voor een watergekoelde spindel
Tegenwoordig hoor ik er eigenlijk nooit meer iets van, maar enkele jaren geleden hadden de watergekoelde HF spindelmotoren nog al eens last van lekkage waardoor er koelwater in de motor kwam, dat ging niet lang goed. Sinds die tijd haal ik eigenlijk elke motor die ik in handen krijg uit elkaar en doe ik de afdichting overnieuw.
Maar volgens mij kwam Hugo toen een keer met de opmerking waarom het koelwater (of wat dan ook) i.p.v. het er doorheen te drukken het er niet doorheen te trekken, de richting van de pomp omdraaien dus, eventuele lekkage levert dan alleen maar luchtbelletjes op en geen nattigheid op plaatsen waar je dat niet wil.
Ik heb dat toen meteen geprobeerd met het systeempje wat ik toen had, dat pompje wilde dat niet, maar de twee volgende machines kregen dat wel, ik wist toen welk pompje (van Ali) dat goed deed. Ik kan je daarom aanbevelen deze optie gelijk mee te nemen.
Maar volgens mij kwam Hugo toen een keer met de opmerking waarom het koelwater (of wat dan ook) i.p.v. het er doorheen te drukken het er niet doorheen te trekken, de richting van de pomp omdraaien dus, eventuele lekkage levert dan alleen maar luchtbelletjes op en geen nattigheid op plaatsen waar je dat niet wil.
Ik heb dat toen meteen geprobeerd met het systeempje wat ik toen had, dat pompje wilde dat niet, maar de twee volgende machines kregen dat wel, ik wist toen welk pompje (van Ali) dat goed deed. Ik kan je daarom aanbevelen deze optie gelijk mee te nemen.
Als je het geld ervoor over hebt: LLaing DDC. Stil, betrouwbaar, voldoende druk, en er kan direct een reservoir op. Ik heb er eentje op de 3D printer vanwege de dunne slangetjes, en ik vind het een fijn ding. Maar wel prijzig, dus.
Zelf heb ik op de frees 2 ulka 100% duty cycle espressomachine-pompjes parallel met de spoelen 180 graden gedraaid. Als de een zuigt blaast de ander, en zo ben je bijna helemaal van dat trrrrrr geluid af en dat pompt door 6mm slangetjes nog ruim voldoende water.
Zelf heb ik op de frees 2 ulka 100% duty cycle espressomachine-pompjes parallel met de spoelen 180 graden gedraaid. Als de een zuigt blaast de ander, en zo ben je bijna helemaal van dat trrrrrr geluid af en dat pompt door 6mm slangetjes nog ruim voldoende water.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Bedankt voor de reacties allemaal!
Als ik er even snel aan reken kom ik er op dat het water er zo'n 10 graden warmer uit komt dan het er in gaat. Dat is dan bij vollast van deze 2kW spindel met 85% rendement, dus 300W verlies. 10 graden vind ik nog wel wat veel, maar in de praktijk zal het waarschijnlijk een stuk lager zijn.
Ik heb de opstelling even vereenvoudigd tot alleen de spindel, het pompje en minder dan 1 meter slang en dan meet ik 450ml/min. De bottle neck zit dus echt in de spindel zelf.
Dat is wel een goede tip, ga ik proberen te implementeren. Dan moet ik wel naar iets anders kijken dan aquarium pompjes, want die zijn totaal niet zelf aanzuigend.benkr schreef: ↑04 jul 2025 19:33 Maar volgens mij kwam Hugo toen een keer met de opmerking waarom het koelwater (of wat dan ook) i.p.v. het er doorheen te drukken het er niet doorheen te trekken, de richting van de pomp omdraaien dus, eventuele lekkage levert dan alleen maar luchtbelletjes op en geen nattigheid op plaatsen waar je dat niet wil.
Dat lijkt wel een erg mooi pompje, compact, weinig stroom, en stil. Maar het is wel een impellor pomp wat mij wel doet twijfelen aan de druk. Ook zal deze dan niet zelf aanzuigend zijn waardoor het idee van Ben lastig wordt. Prijzen gaan van 60,- tot 120,- zag ik.
Hmm, interessant, daar had ik nog niet aan gedacht, volgens mij heb ik nog ergens zo'n pompje liggen. Daar ga ik eens nader naar kijken!
Rekening houdend dat deze spindels "heet" mogen worden, dan is met 25° graden er in en onder de hoogste belasting met 35° eruit toch niet verkeerd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
- Contacteer:
De druk in de spindel zal toch niet zo hoog zijn door dat pompje < 0,1 atm lijkt me.benkr schreef: ↑04 jul 2025 19:33 Maar volgens mij kwam Hugo toen een keer met de opmerking waarom het koelwater (of wat dan ook) i.p.v. het er doorheen te drukken het er niet doorheen te trekken, de richting van de pomp omdraaien dus, eventuele lekkage levert dan alleen maar luchtbelletjes op en geen nattigheid op plaatsen waar je dat niet wil.
Het aanzuigende effect is weg als de machine uit staat, en dat zal igv. hobby-machines langer het geval zijn dan dat hij aanstaat (ook al lopen er soms uren durende processen). En gedurende die uit-tijd kan er heeeel langzaam toch water de motor in lekken. 1 druppeltje per dag is voldoende om de boel te ruïneren ... toch?
Dus toch maar uit elkaar en goed sealen!
Dat Llaing pompje zal tegen de 0.5 bar doen schat ik zo. Is meestal genoeg. Ze zijn alleen gemaakt om veel betrouwbaarder te zijn dan wij nodig hebben en dat zie je aan de prijs. Ik vind het persoonlijk wel prettig dat zo'n ding van fatsoenlijke kwaliteit is.
Die twee plunjerpompjes doen veel en veel meer druk. 10+ bar als je ze blokkeert.
Dat zuigen ipv persen, mjah. Volgens mij lekken vrijwel alle spindels gewoon niet tenzij je een keer pech hebt en je hebt ook weer het risico dat je ergens lucht de spindel in zuigt wat weer tot oververhitting zou kunnen leiden. De afdichtingen zijn er ook niet op gemaakt al zal het weinig kwaad kunnen.
Maargoed, er moet wat vloeistof rond en heel nauw komt het allemaal niet. Vele wegen naar Rome.
Die twee plunjerpompjes doen veel en veel meer druk. 10+ bar als je ze blokkeert.
Dat zuigen ipv persen, mjah. Volgens mij lekken vrijwel alle spindels gewoon niet tenzij je een keer pech hebt en je hebt ook weer het risico dat je ergens lucht de spindel in zuigt wat weer tot oververhitting zou kunnen leiden. De afdichtingen zijn er ook niet op gemaakt al zal het weinig kwaad kunnen.
Maargoed, er moet wat vloeistof rond en heel nauw komt het allemaal niet. Vele wegen naar Rome.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Nee, de spindel moet dat prima aan kunnen, het is meer een gevoelskwestie. Het is wel zo dat ik het water niet helemaal terug gekoeld krijg tot 25 graden. Als daar uiteindelijk ook 10 graden stijging optreed wordt het al weer 45 graden uit. Nou ja, misschien moet ik maar eens gewoon wat gaan proberen. Van Benkr begreep ik dat zijn 1 liter water reservoir nooit meer dan lauw aanvoelt dus het kon in de praktijk wel eens erg meevallen

Mijn pompje doet 0.25 atm bij 0 flow. Het zal nu inderdaad tussen iets van 0.1 a 0.15 zijn. Maar om de flow te verdubbelen is minimaal 4x meer druk nodig.DirkSchipper schreef: ↑04 jul 2025 22:45 De druk in de spindel zal toch niet zo hoog zijn door dat pompje < 0,1 atm lijkt me.
Een 0.5 bar moet het wel doen ja. Ik heb mijn oude espressomachine pompje teruggevonden en geprobeerd. Die doet in z'n eentje 0.35 l/min. Met twee zou dat 0.7 l/min worden. Nog niet volgens voorschrift van de fabrikant, maar acceptabel wat mij betref. Maar tjonge jonge wat een getril en een herrie met een zo'n los pompje... (lag los op de werkbank, daar wordt het ook niet beter van

Ik denk dat ik het koelcircuit zo op bouw dat ik gemakkelijk van pompje kan wisselen, en dan eerst maar eens wat praktijk ervaring opdoen.
Die dingen werken doordat ze de ene helft van de netsinus aanzuigen en de andere helft pompen. De vloeistofstroom staat dus ook telkens weer stil.
Zet er twee parallel die tegengesteld aan elkaar werken en dat getril is voor 80% verdwenen. Het is bij mij niet erg meer; ik hoor het wel maar de ventilator op de radiator overstemt het al, laat staan als ik nog ga frezen ook nog.
Overigens zijn de normale espressopompjes gemaakt voor 30% inschakelduur. Die zou ik dan niet gebruiken.
- P1-Engineering
- Donateur
Zou niet te moeilijk doen en gewoon zo'n chiller unit kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/10050062 ... u2EALw_wcB
Had eerst ook een koelsysteem op basis van PC componenten gebouwd, maar ook gewoon het probleem van de te weinig flow en te weinig koelvermogen.
Als je ruimte zelf niet al te warm wordt in de zomer kan je gewoon met de simpele 3000 versie uit.
Wanneer de ruimte zelf warm kan worden zou ik de 5000 serie nemen, die heeft een airo compressor.
Had eerst ook een koelsysteem op basis van PC componenten gebouwd, maar ook gewoon het probleem van de te weinig flow en te weinig koelvermogen.
Als je ruimte zelf niet al te warm wordt in de zomer kan je gewoon met de simpele 3000 versie uit.
Wanneer de ruimte zelf warm kan worden zou ik de 5000 serie nemen, die heeft een airo compressor.
- Markus
- Donateur
- Contacteer:
Volgens CoPilot de AI van microsoft
https://www.amazon.nl/CESFONJER-borstel ... ef=sr_1_76
van 14,99 voor een vijver doet het prima,
doet 240l per uur volgens de sticker, kan gewoon onder water in een tupperware bakje, maar ook zonder ondergedomepeld te zijn
radiatorje erbij das nog eens 22 euro, 80mm ventilator 13 euro wat slang materiaal.. klaar
Greezt,
Markus
Ik gebruik dezeSo, under full load, a flow rate of around 17–20 liters per hour is sufficient to cool a 2 kW spindle
https://www.amazon.nl/CESFONJER-borstel ... ef=sr_1_76
van 14,99 voor een vijver doet het prima,
doet 240l per uur volgens de sticker, kan gewoon onder water in een tupperware bakje, maar ook zonder ondergedomepeld te zijn
radiatorje erbij das nog eens 22 euro, 80mm ventilator 13 euro wat slang materiaal.. klaar
Greezt,
Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 05 jul 2025 19:53, 5 keer totaal gewijzigd.
Hallo kars-cnc,
Ik heb nog twee gebruikte spindelmotor koelers, 1 CW-3000 en een active die van een jägerspindel is geweest. De spindelsturing (analoog) is eruit gehaald. De koeler wilde gebruiken voor mijn toenmalige watergekoelde spindelmotor. Dit is er niet van gekomen omdat ik de spindelmotor voor een ATC heb vervangen. De ruimte boven de koelen was de bedoeling om daar de CNC sturing in te bouwen.
Mocht je interesse hebben neem dan gerust contact op.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... onderdelen
Sjaak Bos
Ik heb nog twee gebruikte spindelmotor koelers, 1 CW-3000 en een active die van een jägerspindel is geweest. De spindelsturing (analoog) is eruit gehaald. De koeler wilde gebruiken voor mijn toenmalige watergekoelde spindelmotor. Dit is er niet van gekomen omdat ik de spindelmotor voor een ATC heb vervangen. De ruimte boven de koelen was de bedoeling om daar de CNC sturing in te bouwen.
Mocht je interesse hebben neem dan gerust contact op.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... onderdelen
Sjaak Bos
Tjonge, 104,- euro, daar kun je nauwelijks een LLaing DDC pompje voor kopen...P1-Engineering schreef: ↑05 jul 2025 14:33 Zou niet te moeilijk doen en gewoon zo'n chiller unit kopen:
Maar ik had juist een ultra simpele oplossing bedacht: een aluminium koelblok direct tegen de brug geschroefd om de warmte aan af te geven. Het pompje er naast, en dan twee slangen van de brug naar de Z-as. Verder helemaal niets...
Maar zoals gezegd, ik ga eerst eens in de praktijk aan de gang en kan altijd nog de slangen doortrekken naar zo'n kant en klare koeler.
Dat is 0.3l/min. daar zit ik al op... ik hoop dat Copilot gelijk heeft

@sbos; bedankt voor je aanbod maar nog even niet.