Spindel - Air-Seal met minder perslucht?
Moderator: Moderators
Re: Spindel - Air-Seal met minder perslucht?
Bij veel professionele machines staat er continu lucht op de spindel om de zooi buiten te houden. Word ook bij jou spindel niet voor niets geadviseerd. succes met je oplossing.
Hoe je niet zo ver voor te gaan:Kars-cnc schreef: 02 dec 2025 14:26DIe dingen zijn inderdaad best goedkoop! En nog free-shipping ook ondanks dat het een zwaar ding is. Misschien dat je bij eentje uit deze prijsklasse toch maar beter die 2min. / 8 min. duty cycle aan kunt houdenDaBit schreef: 02 dec 2025 08:34 Mjah, die dingen zijn overal wel te koop. Voorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007870710162.html
@Kars-cnc zou kunnen overwegen om zo'n blokje bij te plaatsen voor wat extra lucht indien nodig.![]()
Ik ga eerst eens kijken hoe ver ik kom met weinig druk op de air-seal aansluiting (in combinatie met een kapje). Als dat tegenvalt is zo'n extra compressor-blok waarschijnlijk een goede optie.
Allemaal bedankt voor de adviezen en het meedenken!
Toolmania Sittard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als vacuumpomp? Dan mag je afdichting wel heel erg goed zijn wil je dat volhouden
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Misschien zelfs wel langer dan 8 bar overdruk. Zit een teflon ring om het zeer platte zuigertje als zuigerveer, loopt in een teflon gecoate cilinder. De zuigers staan altijd haaks op de drijfstang (is 1 deel, zuiger/drijfstang) en kantelen dus in de cilinder. Die ring vangt dat op.
Denk dat die ring/kleppen een onderdruk van 50mbar abs. beter volhouden dan een overdruk van 8 bar. Zit ruwweg een factor 16 tussen. Zorgen dat je de ingaande lucht filtert, om te voorkomen dat er iets tussen je kleppen komt.
Denk dat die ring/kleppen een onderdruk van 50mbar abs. beter volhouden dan een overdruk van 8 bar. Zit ruwweg een factor 16 tussen. Zorgen dat je de ingaande lucht filtert, om te voorkomen dat er iets tussen je kleppen komt.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Dan lijkt die ring / zuiger constructie mij meer op een membraam. Dan heb je geen bewegende delen langs elkaar en hoef je ook niet te smeren.
Ik ken dat soort pompjes eigenlijk ook beter onder de naam membraampomp.
En waarom zou bijna 1 bar onderdruk moeilijker zijn dan 8 bar overdruk.
Ik ken dat soort pompjes eigenlijk ook beter onder de naam membraampomp.
En waarom zou bijna 1 bar onderdruk moeilijker zijn dan 8 bar overdruk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Nee, ik heb hem losgehad; het is echt een zuiger. Zit geen membraam aan vast.
Als het een 70mm zuiger is, moet de ring ~1mm expanderen bij een 20 graden hoek. Dan heb je het over een slag van 50mm met een drijfstang van 145mm oid
Als het een 70mm zuiger is, moet de ring ~1mm expanderen bij een 20 graden hoek. Dan heb je het over een slag van 50mm met een drijfstang van 145mm oid
Ik kan er wel van genieten, van dit soort minimalistisch opgebouwde doch goed functionerende dingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'