Zelfbouw portaalfrees

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Afgelopen donderdag heb ik bij markusmechatronics drie zelfbouw drivers en een parallele poort interface besteld. Vandaag heb ik de spullen al binnen gekregen.

Nu brengt mij dat bij het volgende probleem. Afhangelijk van de benodigde ampere moet je de juiste twee weerstanden solderen. E.e.a. zou terug te vinden zijn in een schema. Ik heb dat eens bekeken, maar ik weet niet welke weerstandswaarden ik nu nodig heb voor R1 en R4.

Verder kan ik niet achterhalen welke standen van de schakelaar bij welk aantal microsteps horen.
En... heb ik nog wat te doen met REF_IN? Ik zie dat je een doorverbinding kunt maken op het printje, maar ik weet niet wat ik daar mee aan moet.

Datasheet chip: http://www.semicon.toshiba.co.jp/docs/d ... 060302.pdf
Onderdelenlijst: http://www.markusmechatronics.com/TA8435HQ_partlist.pdf
Schema: http://www.markusmechatronics.com/Schem ... SCREEN.jpg

Kan iemand mij vertellen welke weerstanden ik moet gebruiken?
Ik ben van plan om deze 2N motoren bij stappenmotor.nl te gaan bestellen: http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/T ... 0Serie.pdf

Afbeelding
Afbeelding

Verder vordert de bouw van de machine al behoorlijk. Afgezien van de trapeziumspindel is het nu nog een kwestie van afstellen en de laatste speling eruit halen. De geleiding loopt erg soepel en het geheel is behoorlijk stijf.
Laatst gewijzigd door Rene op 09 jan 2008 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Markus »

Hoi Rene,

Je hebt meerdere mogelijkheden, de motoren kunnen maximaal 1.5 Ampere aan

Eerste mogelijkheid is slechts 1 weerstand per kant van de chip gebruiken
(dan wel "only one res" draadbrug plaatsen)

volgens de datasheet pagina 21 punt (2) krijg je 1.429 Ampere per Fase als je een weerstand van 0.56 Ohm

IO = VREF / RNF = 0.8/0.56 = 1.429 Ampere. Als je die draadbrug Ref=low niet doorverbind dan is Vref=0.8

Je hebt dus bij deze weerstandskeuze maar 2 weerstanden (niet 4) nodig, je moet dan wel de "only one res" draadbrugjes monteren. Nadeel van deze methode is dat je 4.7% onder de maximaal toelaatbare stroom van je stappenmotoren komt (wel veilig) .

Wil je dichterbij de max waarde komen dan kun je 2 weerstanden gebruiken bijvoorbeeld 0.39 Ohm +0.15 Ohm

0.8/(0.39+0.15) = 1.481 Ampere, dan zit je er heel dicht op. Denk erom dat je weerstanden gebruikt die ten minste 2 Watt aankunnen (zonder dat ze te groot worden voor het printje) en met een goede waardenauwkeurigheid van iets van 1% of 2%

Je hoeft op zich niets te doen met de REF=LOW, als je die draad brug plaatst dan wordt Vref=0.5 en heb je dus andere weerstandwaarden nodig dan ik hier noem . Dus die draadbrug hoef je niet te plaatsen.

Schakelaar 1 moet ON staan als je geen externe Enable (aan/uit) voor de driverkaart gebruikt.

Uit mijn hoofd (ik kan me vergissen) heb je geen microsteps als schakelaar 2 en 3 uit staan en dus 2 microstappen per volstap als alleen schakelaar 2 ON en 3 OFF, 4 microstappen/volstap met alleen 3 ON en 2 OFF en tenslotte 8 microstappen per volstap als schakelaar 2 en 3 ON staan. Zie ook blz 8 van de datasheet, op zich merk je vanzelf welke stand van 2 en 3 hoeveel microstappen geven, als je een vast aantal pulzen op de kaart aanbied (met Mach3 of met het test proggie)

Dan zie je vanzelf wat het deeltal is.

Ik maak dikwels fouten dus controleer aub zelf wat ik hier beweer, kijk naar de formule op blz 21 bij punt (2) en bij blz 8 van de datasheet voor de switches

Greezt,

Markus
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Bedankt voor je supersnelle reactie!

Ik begrijp dus als ik twee weerstanden van 0.39 Ohm en 0.15 Ohm neem, dat ik dan het beste weg kom qua stroom. En... dat ik dus die twee draadbrugjes moet monteren.

Tsja, ik ben echt een hork qua electronica... :shock: dus die schema's zeggen mij vrij weinig. Met deze info kan ik in iedergeval weer verder.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Markus »

Moge Rene,

nee, als je voor optie B gaat met 0.39 Ohm en 0.15 Ohm dan moet aan de ene kant van de chip 0.39 Ohm en 0.15 Ohm gemonteerd worden en ook aan de andere kant 0.39 Ohm en 0.15 Ohm, dus 4 weerstanden in totaal.

Je hoeft dan beide "only one res wire" niet door te verbinden, dus die draadbrugjes laat je open


Greezt,

Markus
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

De bouw gaat langzaam maar gestaag verder. Op het trapeziumdraad en de motoren na zit de machine grotendeels in elkaar. Het enige wat qua constructie nog moet toegevoegd worden is een aantal extra metalen profielen, waardoor de machine nog steviger wordt. (nu al niet meer te tillen, hoe krijg ik dat ding ooit de draaitrap af en naar de schuur :shock: ).

Door een paar extra lagers toe te passen op de X-as, is de brug (15 Kg) nu super stabiel geworden. Er zit geen speling in en het geheel is heel stijf geworden. Alles rolt bovendien lekker soepel.
Wat rest is de afstelling van de Y en de Z-as..
Laatst gewijzigd door Rene op 30 mei 2008 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Testa-Rossa »

Mooi machientje, leuk ook om te zien dat je ook zonder draai-/freesbank met enkel een boormachine ook een mooie stalen machine kan maken!

Hoe je hem naar beneden krijgt... demonteren, assembleren :mrgreen:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door create »

ziet er zeker goed uit Rene :!:

hoe komen jullie toch aan die mooie kleur blauw?

gr Create
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

create schreef:hoe komen jullie toch aan die mooie kleur blauw?
Ehh.. Gewoon een spuitbusje van de halforts?
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Ik ben bij het (voor mij) lastigste onderdeel aangekomen. De bevestiging van het trapeziumdraad. Ik weet even niet hoe ik dit op voordelige wijze kan doen.

Ik zat te denken om de uiteinden van een 14 x 4 af te laten draaien naar m10. Het liefst zou ik dan twee kogellagers en twee taatslagers per as gaan gebruiken. Door dan twee de as tussen twee m10 moeren te klemmen, zou alles goed stevig moeten gaan zitten. Nu kom ik bij het probleem dat ik geen voordelige taatslagers kan vinden. De goedkoopste is 8,42 euro. Dat wordt dan een dikke 50 euro aan taatslagers :shock: Die van markus lijken mij wel goed, maar die heeft een diameter van 6 mm. Dat gaat dan dus over.. (jammer, want deze kosten 2,85 per stuk.)

Afbeelding

De motoren die ik ga bestellen hebben een as diameter van 10 mm. Vandaar dat ik ook niet echt kleiner kan afdraaien dan 10 mm. Het liefst had ik afgedraaid naar m8, want dan zijn de lagers een stuk voordeliger. Helaas kom ik dan knel te zitten in de koppeling 8mm naar 10mm. Die zijn er volgens mij niet.

Wie heeft tips voor mij hoe ik dit kan oplossen.

O,ja.. ik zoek ook iemand die tegen een vergoeding de uiteinden van mijn drie assen wil afdraaien. (langste ongeveer 110 cm)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Erik »

Rene schreef:Helaas kom ik dan knel te zitten in de koppeling 8mm naar 10mm. Die zijn er volgens mij niet.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... 20klem.htm
Gr.

Erik
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Stom... helemaal over heen gekeken!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Markus »

Hoi Rene,

Volgens mij is het niet mogelijk om een 14x4 trapezium af te draaien naar 10mm, ik heb effe gemeten en het vaste as deel begint ergens bij 9.7mm, dus 8 mm is de eerste beste maat.

Die Axiale kogelagers hebben we ook in 8 mm, alleen staan die nu even niet in de winkel, waarschijnlijk morgen weer.

Tis ook verstandig om radiaal te lageren, al is dat meer om alleen de trapez as mooi op zijn plek te houden, je kunt dan ook Magneto Lagers overwegen die lageren zowel Axiaal als Radiaal, nadeel is dat je een rondje moet uitfrezen om ze te mooi te monteren.

Greezt,

Markus
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Dat 10 mm niet haalbaar zou zijn, was ik al bang voor bij een diameter van 14. Het afdraaien naar 8 mm is geen probleem als ik een koppeling gebruik met een diameter van 8 en 10 mm. (die koppeling kon ik eerder niet vinden - voordelig dan-, maar ik heb daar gewoon over heen gekeken.)

Bedankt ook voor je e-mailjte terug.. In tegenstelling tot wat ik in mijn vorige berichtje zei, heb je dus wel axiale lagers met een diameter van 8mm.. Prijs ziet er goed uit.

En ja.. ik ga ook radiaal lageren.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rene »

Weer even een update. (En een nieuw probleem )

De machine heb ik al een tijdje aan het werk gehad met m8 draadeind in afwachting op mijn trapeziumdraadeind. De snelheid was wat laag, maar alles werkte prima!
Ik heb 16x4 draadeinden bij Mafaha besteld. Ook hebben ze daar voor mij een stukje afgedraaid en draad opgetapt. Ik moet zeggen dat de kwaliteit erg mooi is. Ik had per as twee kunsstof moeren besteld, die ik tegen elkaar uit wilde draaien om de backlash eruit te halen. Blijkt er met 1 moer er al helemaal geen speling in zit! :lol:

Ook de drivers heb ik in elkaar gesoldeerd. Ik kon nergens de weerstanden vinden met een tollerantie van 1%. Uit noodzaak dus maar gekozen voor een tollerantie van 5%. De spanning die ik erop heb gezet is 32 volt. Zonder koeling werd de chip knetter heet en daarom ben ik voor een actieve koeling gegaan met als resultaat een koele chip. Driver ingesteld op 1/8
Laatst gewijzigd door Rene op 01 mar 2011 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie