Wat voor een machine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

Wat voor een machine

Bericht door rcbuggy »

Hoi,

Ik heb inmiddels een modelauto ontworpen en gebouwd. Ik heb in China de bodydelen laten frezen en een offerte gevraagd voor het vacuumvormen van de bodydelen uit PC.

Heb inmiddels een offerte voor het spuitgieten ervan. Dit komt aan malkosten op 6000 euro en 2 euro per bodyset van ABS. PC is iets duurder.

Geschatte kosten voor vacuumvormmallen (ik heb er 2 nodig) tussen 1000 en 1500 euro per stuk. Daar komen dan nog materiaal-, arbeids- (voor het vormen van de delen) en verzendkosten bij.

Ik vraag me af wat voor type machine ik zou kunnen bouwen om zelf uit MDF en aluminium de mallen te kunnen frezen. Hierbij laat ik even de machine varen om de plaatdelen te maken omdat dit waarschijnlijk op dezelfde machine kan als ik de X- en Y- verplaatsing maar voldoende groot maak.

Hoeveel bestuurde assen heb je nodig om autobodies te frezen uit een massief blok (hoeven niet hol te zijn).
Is er in te schatten wat zo'n machine kost? Denk aan budget van zo'n 2000 euro.

Heb intussen een boor- freesmachine gekocht met conventionele besturing dus ik kan zelf eenvoudige delen maken.

mvg

Leo
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Wat voor een machine

Bericht door create »

Is de tafel grote van je gekochte machine groot genoeg om de mallen te kunnen frezen??

Create
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

Re: Wat voor een machine

Bericht door rcbuggy »

Hoi,

Nee haalt het niet. Gekochte machine is een X1 (black and red) gehaald bij Herman Buitelaar. Heb er een kantelbare machineklem bij gekocht.
Als ik een verdeelapp. erbij koop kan ik als het goed is flenzen maken om tandwielen aan assen te koppelen en heb ik geen draaibank meer nodig, maar dat terzijde.

Als 3 assig voldoende is kan ik wellicht de kolom gebruiken en een grotere kruistafel kopen/maken.

De penoleslag (?) haalt het ook niet maar de kolomslag (Z) haalt het makkelijk. Denk dat de penoleslag toch vastgezet moet worden in geval van ombouw.

mvg
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Wat voor een machine

Bericht door create »

Ik heb ook een X1 maar is ook net even te klein. anders kon je die ombouwen tot cnc-machine maar helaas dat verhaal gaat niet op.

Heb je hem net gekocht de X1? leeft je tandwiel nog?

goed idee om de kop te gebruiken voor een grotere tafel!

gr Create
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

Re: Wat voor een machine

Bericht door rcbuggy »

Heb hem denk ik een maand of 2 en heb intussen een stuk of 12 onderdelen gemaakt en wat platen voorzien van extra gaten.

Het tandwiel leeft nog, ik neem aan dat je het kunststof tandwiel bedoelt? Hebben ze een hele zak van op voorraad liggen.

Ben alleen bang dat ik een kantelbare kop nodig heb om de onderdelen te kunnen maken. Is natuurlijk ook op te lossen door een kantelbare klem (die ook door een code aangestuurd wordt) toe te passen maar dan weet ik niet of ik de besturing nog ga snappen. Krijg dan natuurlijk allerlei vectoren en offsets erbij.
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat voor een machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor het vacuvormen van onderdelen heb je een mal nodig die niet al te veel "Ondersnijding" heeft, anders krijg je je kappen er nooit meer af..

als je het freeswerk "slim" indeelt, kun je met een 3 assige machine je mallen maken.. ik denk dat je dan aan een Aluminium portaalfreesje ( high-z oid) genoeg hebt.. voor MDF en Alu.. wil je een stalen mal, dan gaat het je meer geld kosten.. dat redt je niet met 2000.-
Plaats reactie