Worm en tandwiel als overbrenging

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Worm en tandwiel als overbrenging

Bericht door Damocles »

Ik zit al een tijdje met het idee om een goedkope cnc frees te maken, vooral om bezig te zijn en om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Nu wil ik hier dus niet zo veel geld aan spenderen omdat ik weet dat ik het ding nooit echt helemaal tot op 10e van een mm nauwkeurig zal krijgen. Omdat ik er dus niet veel geld wil aan geven wou ik ook goedkope stappenmotoren gebruiken. Ik had het idee als ik nu niet zo een sterke stappenmotoren neem (0,5Nm) en hierop een wormwiel monteer dat met een bepaalde overbrenging een draadstang (M12) of zo aanstuurt. Ik besef dat dit een HEEL trage machine word maar dat kan geen kwaad, ik kan later nog altijd upgraden. De rede waarom ik een wormwiel zou willen gebruiken is omdat dit zelfremmend is, hierdoor ga ik dan mijn motoren wat meer ontlasten en voor meer stabiliteit zorgen denk ik. Vooral voor de Z-as dan omdat die bij vele frees/graveer dingen meestal een tijdje op dezelfde hoogte blijft staan. Heeft iemand dit idee al gehad of ervaringen die dit idee afraden? Ik denk aan een snelheid van 1mm/sec op volle snelheid, is dit haalbaar denken jullie? Ik moet wel nog eens uitrekenen welke motor ik zou nemen wat zijn snelheid is en wat dit met de spoed en de overbrenging als verplaatsing opbrengt.

edit//
ik zie dat M14 een spoed heeft van 2mm ik pak dit dan wrschnlk voor X en Y as.
Alvast bedankt,
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Worm en tandwiel als overbrenging

Bericht door erikkate »

Dan zou ik liever gaan voor een vertraging met tandriemen.
De speling is erg moeilijk uit een wormwielsysteem te halen, een tandriemsysteem kun je wel makkelijk spelingsloos maken.

Succes!
So many projects, so little time.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Worm en tandwiel als overbrenging

Bericht door Damocles »

erikkate schreef:Dan zou ik liever gaan voor een vertraging met tandriemen.
De speling is erg moeilijk uit een wormwielsysteem te halen, een tandriemsysteem kun je wel makkelijk spelingsloos maken.

Succes!
Juist, hier had ik inderdaad niet aan gedacht. Ja ik denk dat ik dan nog liever voor 'direct drive' ga, de 2 tandwielen rechtstreeks tegen elkaar. Eerst nog eens goed brainstormen en het basisframe mooi uitgelijnt krijgen. Hebben jullie nog tips om bv de geleidingrails op een mdf machine mooi gelijk te krijgen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Worm en tandwiel als overbrenging

Bericht door skillalot »

Op tandwielen zit ook wat speling, als je ze rechtstreeks tegen elkaar laat lopen. Met een gespannen tandriem heb je hier wat minder last van.

Een collega van me (zzp'er) heeft bij een constructiebedrijf hier in de buurt een cnc plasmasnijder gemaakt met een tafel van 7 x 4 meter. Hij heeft hierop ook wormwielkasten zitten, die een tandwiel over een tandheugel heen draaien. Voor zo'n grote machine is dat een oplossing. Voor een kleine frees lijkt me dat minder handig.

Wat kost een wormwielkast?
Ik weet niet waar je die stappenmotoren van 0.5Nm gezien hebt, maar als dat op http://www.stappenmotor.nl geweest is dan heb je voor 2 euro meer een stappenmotor met 1,0Nm, die zijn daar 20 euro namelijk, en voor 35 euro heb je een stappenmotor met 1.5Nm, dan ben je al 3x zo sterk en kun je die wormwielkast wel weglaten. Alledrie die motoren zijn 1.25A dus wat drivers betreft maakt dat ook niet uit.
Een cnc machine hoeft niet onnodig duur te zijn, maar bespaar niet op de verkeerde dingen, waardoor je het juist duurder en moeilijker maakt, met allemaal tandwielen en wormwielkasten.

Wat betreft drivers, kijk eens op ebay.com (USA), ik heb daar uit canada een stappenmotorkaart gekocht voor 60 euro inclusief verzenden, die 4 motoren tot 2.5A kan aansturen.
Voeding maken van een oude trafo, 24V wissel 250VA, gelijkrichter van 15A en een condensator van 10.000uF en je hebt voor een paar tientjes ook je voeding.
M14 is een beetje vreemde draad, die kun je niet zomaar overal krijgen, maar ik neem aan dat je Tr14 bedoeld. Trapeziumdraad. Die spoed van 2mm, je zou ook kunnen kijken voor een draad met een kleinere spoed, dat geeft je alweer wat meer kracht mocht die 1.5Nm niet genoeg zijn.

Weet je al wat voor afmetingen je machine krijgt, wordt het een portaalfrees of een met een bewegend bed. Wat voor geleidingen ga je gebruiken?

Gr Sascha
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Worm en tandwiel als overbrenging

Bericht door Damocles »

Nja ik dacht toch aan M14 en idd als ik geen overbrenging gebruik (ben er nog niet uit) dan ga ik voor M12 of zo die vind je overal. Zoals ik zei het word een soort experimenteer machine die ik later dan eventueel kan upgraden.

Ik denk dat ik in de beginfase mijn eigen drivers ga maken met een L297 en L298. Ja die stappenmotoren had ik nergens gezien, was gewoon een ruwe schatting. Een voeding bouwen is ook geen probleem, ik ken niet zo veel van elektronica maar het lukt wel:).

Ik dacht aan een vrij kleine portaalfrees waarmee ik zo een 300 x 300 mm kan fresen 50mm Z-as of zo. Ik had graag aluminium kunnen frezen. Ik weet dat dit mischien niet haalbaar is, dan is het zo:). MDF en dun plaat aluminium is ook al goed.

De geleiding wil ik dus ook zelf bouwen. Ik heb hier 2 stalen buizen 20mm diameter, 1 mm dik. Eerst hiermee proberen en als ik zie dat deze doorhangen of TE veel speling meebrengen kan ik ze nog veranderen.

Het moeilijkste zal zijn de speling zo klein mogelijk te houden. Maar in eerste instantie ben ik al tevreden met 1mm speling, in mdf zou ik toch graag onder de 1mm blijven en in hardere materialen rond de 1 mm.

Voorlopig ga ik ook een gewoon (namaak) dremel gebruiken, wederom kan ik deze later nog altijd upgraden. Met deze machine kan ik dan weer onderdelen voor een tweede maken en ... :) Nog tips?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Worm en tandwiel als overbrenging

Bericht door Erik »

Damocles schreef:Nog tips?
Bezuinig niet teveel op de spullen die je koopt voor de eerste machine. De spullen kun je dan weer meenemen naar je tweede machine en dan hoef je bepaalde onderdelen niet 2x te kopen. Ik doel vooral op de motoren, drivers en voeding.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Worm en tandwiel als overbrenging

Bericht door Swets »

ik zou niet te veel besparen op de onderdelen die je toch nodig heb....
ik denk beter een paar tientjes meer... dan iets wat straks helemaal niet goed werkt.

Ik wilde het ook goedkoop houden... en ik heb toen voor die drylin gelijdingen gekozen..... en die bevallen me prima....

en dat was toen betaalbaar....
de rails met slofjes kwamen rond de 150 euro....
maar dan heb ik een machine van een 1 mtr lang en 75 cm breed....
dus als dat allemaal kleiner wordt, zal de prijs ook omlaag gaan....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Worm en tandwiel als overbrenging

Bericht door Damocles »

Swets schreef:ik zou niet te veel besparen op de onderdelen die je toch nodig heb....
ik denk beter een paar tientjes meer... dan iets wat straks helemaal niet goed werkt.

Ik wilde het ook goedkoop houden... en ik heb toen voor die drylin gelijdingen gekozen..... en die bevallen me prima....

en dat was toen betaalbaar....
de rails met slofjes kwamen rond de 150 euro....
maar dan heb ik een machine van een 1 mtr lang en 75 cm breed....
dus als dat allemaal kleiner wordt, zal de prijs ook omlaag gaan....
Ja ik had nu wel graag zelf de geleiding gebouwd omdat dit dan ook weer een uitdaging voor mij is. En dat zijn niet echt kosten he, pak dat ik mijn geleiding voor een 20tal euro kan bouwen :) Dan mag het nog "verloren" zijn. 1 kans op 2 zeker hé. Op de motoren ga ik niet te hard besparen, ik dacht aan zo een 30 euro per moter. De besturing wil ik ook zelf maken omdat dit weer een nieuwe uitdaging is. Het eindresultaat is eve belangerijk als het bouwen zelf voor mij :).
Plaats reactie