weer een beginner :oops:

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door skillalot »

Leuk die prijs van die trapezedraad,ongeveer een euro per 10cm, en dan willen sommigen hier nog besparen hierop en een M12 draadstang nemen... :oops:
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door klaas van gemerden »

http://www.markusmechatronics is met z'n z-as goedkoper dan http://www.damencnc.com. Dat bespaart je weer een paar euro.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door klaas van gemerden »

12x3 trapezium draad is (denk ik) het meest standaard.
Bronze moeren zijn het meest duurzaam in dit geval (denk ik).

Bouw het nauwkeurig dan kan je met deze machine eventueel een grotere bouwen.

Mdf frames kunnen heel sterk zijn. Op de juiste manier verlijmen en construeeren is belangrijk,
dat geld trouwens voor ieder materiaal dat je gebruikt.
Een plaat mdf met haaks erop strippen mdf,
lijkt me een betere optie dan twee platen op elkaar.

Om je ideeën uit te werken kun je A-9cad en sketchup gebruiken we zien wel plaatjes verschijnen van wat je in gedachte hebt.
Maak het niet te ingewikkeld dan kun je het eventueel bij de bouwmarkt laten zagen.
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 19 dec 2007 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
rico

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door rico »

Kun je dit even verduidelijken a.u.b. voor een technisch minderbedeelde
Erik schreef:Om 2 planken parallel te krijgen het beste niet meten met een liniaal maar met 2 klossen. .
Het is iets waarmee ik dikwijls problemen heb.
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

ik weet dat ik het niet100% parallel kan krijgen.... maar wat is een aanvaardbare foutmarge? 1mm max schuin lopen?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

Ik denk dat het ook een beetje afhangt van hoe lang de stukken zijn. Als je met iets van 1m zit dan is 1mm al goed denk ik. Dat geeft dan per mm een afwijking van 1/1000mm, hoe minder hoe beter natuurlijk maar dat lijkt mij een goed streefdoel. Mischien zelf moeilijk te halen al.

Euhm wat bedoel je met klossen? Ik ben belg mischien ligt het daaraan, ofwel ja ken ik het woord gewoon niet.

Ja ik heb autocad en solidworks, dus teknen zal wel lukken, zal al eens een klad schema op papier posten vanavond.
Laatst gewijzigd door Damocles op 19 dec 2007 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Crash,

100% lukt wellicht niet maar 1mm op 400mm is wel erig veel.
Hij loopt gewoon vast.

Tip: boor de gaten in een keer door alle platen op elkaar te klemmen en vervolgens onder de kolomboor te leggen. Als je er geen hebt moet je een timmerman of forumlid zoeken die daar wel de beschikking over heeft.

Een afkortzaag kun je haaks laten afkorten,
als je een goeie winkelhaak of blokhaak hebt moet het afstellen van de zaagmachine geen probleem zijn.

De stroken kun je zagen op een tafelzaag.
Zaagblad net iets boven het materiaal uit laten komen.

Werk bij het zagen met een aanslag dit zorgt ervoor dat je gelijke onderdelen krijgt.

Bij het in elkaar zetten zou ik een vlakke tafel o.i.d. gebruiken.

Zorg ervoor dat het mdf nooit in aanraking komt met vocht!

Vertel eens waar je vandaan komt wellicht zijn er mensen die je kunnen helpen.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

Mischien kan je waterbestendig MDF gebruiken, kost meestal wel een 10euro meer per plank van 20euro. Of de planken verven met primer en daarna eventueel nog satijn lak? Ik weet niet of dit wel zo een goed idee is het is maar een bedenking tegen het vocht.

nog een vraagje waar kan ik volle buisprofielen vinden voor de geleiding? Ik heb er nu holle maar ik vrees dat die wel snel zullen doorbuigen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik vond dit wel mooie.. ik denk dat 't een mooi alternatief voor "ball-rail" is

http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... dingen.htm

stijf, zuiver, en lichtlopend.. zou ik nog eens een goedkoop portaalmachientje willen bouwen, dan doe ik het zeker met deze geleidingen..
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door klaas van gemerden »

Ronde geleidingen tsja.

Buisprofiel = O
Daarnaast heb je rond massief = ●
Het bovenstaande heb je uiteraard in verschillende kwaliteiten.
voor dit soort dingen wordt massief gebruikt.
Ik denk dat je een geslepen kwaliteit moet hebben.

http://www.damencnc.com heeft het in ieder geval en de winkel op ebay waarnaar boven gelinkt werd verkoopt ze.

je zou ook drylin kunnen gebruiken dat is hierboven ook al eens genoemd.
Dat is in ieder geval nog makkelijker te bevestigen.

Gr. KvG

[edit] Ha Arie, ik zie dat je me net voor bent. :D
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

Ja ik ben eens aan het rondkijken geweest en ik denk dat ik eerst maar eens een prototype machine ga bouwen met zo veel mogelijk materiaal dat ik hier nog heb. Als dit tot een goed eind gebracht word kan ik daarmee nog altijd kleine onderdeeltjes maken voor een 2e, betere machine. Het is allemaal nieuw voor mij en om iets "perfect" recht te maken is ook al niet zo eenvoudig, best eerst dus met de goedkope, reeds aanwezige materialen proberen:)

een heeeeel klein budget dat ik er wil aan uitgeven...
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Michel »

Heb je ook eens gedacht aan een sloperij of een oud metaalhandel,vraag eens rond in je kennissen kring misschien weet iemand iets.
Staar je niet blind op het nieuw te verkrijgen materiaal,als je zoekt kun je voor niet al te veel geld wel het een en ander regelen (vinden) .
Ik zelf ben bezig een machine op te bouwen met materiaal die ik op het werk in de oud ijzer bak gevonden heb.
Alleen vaak moet je wel het een en ander aanpassen,wat weer de nodige problematiek met het bewerken van de materialen met zich mee brengt.
Maar ook daar valt wel iets op te verzinnen,kijk jij bent goed met software
misschien kan je in ruil voor wat adviezen wel iets laten bewerken......
Kortom met wat creativiteit kan je een heel eind komen.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Erik »

rico schreef:
Erik schreef:Om 2 planken parallel te krijgen het beste niet meten met een liniaal maar met 2 klossen. .
Kun je dit even verduidelijken a.u.b. voor een technisch minderbedeelde
Zaag een lat hout (klos) op de juiste lengte. Meet met de klos en klem je onderdeel vast met een lijmklem. Meet de andere kant van je onderdeel met de klos en zet wederom vast met een lijmklem. Controleer nu met de klos over de gehele lengte van je onderdeel en voeg desnoods nog extra lijmklemmen toe. Ga nu pas met schroeven, bouten o.i.d. aan de gang. Perfect parallel.
Gr.

Erik
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

Erik schreef:
rico schreef:
Erik schreef:Om 2 planken parallel te krijgen het beste niet meten met een liniaal maar met 2 klossen. .
Kun je dit even verduidelijken a.u.b. voor een technisch minderbedeelde
Zaag een lat hout (klos) op de juiste lengte. Meet met de klos en klem je onderdeel vast met een lijmklem. Meet de andere kant van je onderdeel met de klos en zet wederom vast met een lijmklem. Controleer nu met de klos over de gehele lengte van je onderdeel en voeg desnoods nog extra lijmklemmen toe. Ga nu pas met schroeven, bouten o.i.d. aan de gang. Perfect parallel.
ah bedankt, maar zo was ik al vanplan om te werken :) meten kan je inderdaad niet percies genoeg, en je stuk hout gaat niet ineens 0,5mm krimpen of uitzetten als je er niets mee doet :)

edit/// je kan een eerste tekening vinden op het forum in de rubriek "hout" om niet crash zijn topic te blijven vervuilen.
Plaats reactie