weer een beginner :oops:

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

Hi,

Even voorstellen, Ik heet sam en 27 jaar. Ik zit in modelbouw (heli) voor ongeveer 6 maanden en zo kwam ik ook op cnczone.nl terecht.

Na bijna alle topics gelezen te hebben, begon mijn interesse in cnc freesmachines.

Wat ik al gedaan heb;
Alle softwares gewonload die hier op deze forum vermeld zijn en wat uitgeprobeerd en enige programma waarin ik redelijk kon teken was Solid Edge 2D Drafting.

En jullie raden het al, hier komen mijn vragen en sommige zijn misschien dom:)

Software;

1. Kan ik op de maten die Solid Edge 2D Drafting vermeld rekenen? Of zijn ze global en je moet ze achteraf weer aan je machine aanpassen?
2. Ik teken eerst iets, sla hem op als .dxf, daarna open ik hem in KCAM4 en expolteer ik als g-code, daarna open ik g-code in winpc-nc. Maar in winpc-nc zie ik dan wat extra lijnen die helemaal niet erop horen te zijn?!!!!!! Als ik via LazyCam mijn .dxf open en als .tap exporteer en vervolgens open in Mach3Mill gaat het wel goed?!!
3. Als ik in winpc-nc of mach3mill kijk, zie ik dat hij zelf een bepaalde snij-pad aanmaakt. Hoe kan ik zelf aangeven wat er eerst moet gefreesd worden? Ik bedoel stel eens voor dat je een vierkant hebt met een cirkel erin, als je eerst de vierkant snijdt komt ie los en hierdoor kan je freesmachine je cirkel niet meer snijden. Toch?

Hardware;

Ik zoek een cncmachine die het volgende kan doen;

1. snijvlak circa minimaal 500mm x 500mm (maar liefst 500mmx1000mm, afhankelijk van de prijzen)
2. ik wil snijden in carbon, epoxy, alu
3. voorlopig 2D maar als een D3 freesmachine niet veel durder is dan 2D wil ik meteen een 3D hebben voor later. (je koopt in een keer goed)
4. Onderdelen moeten ook makkelijk te vinden zijn…
5. Ik wil niet de goedkoopste maar duurzaamste.
6. Zover dat ik weet, je hebt 2D en 3D. Wat heb je dan aan een 4 of 5 aas machine??
7. Zijn de kopen van een freesmachine iets special of zijn ze hetzelfde als een gewone boormachine?
8. Kan je later een laser kop erop zetten? Is het better? Nauwkeuriger? Duurzamer en kon je in meer materialen snijden? (of is het puur onzin wat ik nu zeg)

Mijn budget is circa 1500,- euro. (liefst minder)

Ik kan helaas niet zelf eentje gaan bouwen. Dat is dan in een keer te veel hooi op mijn vork.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!!!!
Ps: sorry voor grammatica en spel fouten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door audiomanics »

hardware punt 1: een grotere bank is niet heel veel duurder dan een kleinere. de duurste onderdelen blijven gelijk. Elke 10cm meer komt globaal op 100 euro meer (schroefspindels en rails voor de x-as, het bed en de tafelconstructie worden alleen groter)
punt 2: carbon en epoxy vereisen speciale freesjes, Die met een heleboel scherpe karteltjes werken het best IMHO. Voor aluminium werkt een goede tweesnijder erg prettig.
punt 4: onderdelen zijn bijna altijd moeilijk te vinden. Je moet gewoon je adresjes hebben... De Albert Hein op de hoek verkoopt ze niet..
punt 5 strookt niet helemaal met je budget of je moet bij toeval een leuke tweedehands machine tegen het lijf lopen.
punt 6: 2D en 3D machines zijn veelal in principe gelijk. De software bepaald of je 3D kan werken. Een 4e en 5e as worden vaak gebruikt als je het materiaal dat je freest wil roteren onder je freeskop, waarmee je dan echt 3D kunt frezen (denk aan een schaakstukje uit een staaf materiaal bijv)
punt 7: De koppen van een freesmachine zijn wezelijk anders. Opgebouwd uit een klembus (collet) en een spanmoer. De frees wordt daarmee vrijwel geheel ingesloten en zit veeeeel stijver in de klem als dat je dat met een boorkop zou kunnen halen. Een boorkop gaat globaal van 1-13mm maar een klembus is voor slecht een diameter geschikt. Je zult er dan ook een paar moeten hebben. (bij een aantal freesmotoren moet je ook bij iedere collet een eigen spanmoer hebben.. Kress bijv.)
punt 8: een Laser CNC-bank zit heel anders in elkaar. De constructie hoeft niet zo zwaar te zijn omdat er alleen wat spiegels heen en weer bewegen. De laser zelf staat los van die constructie en het bed is ook heel anders.(vaak een soort honingraatstructuurtje met daaronder een absorberend materiaal)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Testa-Rossa »

Hoe meer assen, hoe complexer je kan werken, voor de hobby is een 3 assig systeem met een rotatiekopje (4e as) over het algemeen genoeg.

Koppen van een freesmachine zijn inderdaad wel wat anders als van een boormachine, een freesmachine heeft een fijnvoeding nodig, een freesmachine heeft een betere rondloopnauwkeurigheid, en omdat de krachten bij het frezen veel hoger zijn als bij het boren (boor centreerd zich zelf, frees wil weglopen) word er inderdaad gespant met spantangen ipv. boorkop.

Lasersnijden is nauwkeuriger, maar hiermee kan je in principe enkel 2D werken. Daarbij denk ik dat het ver boven je budget ligt, zeker als je het zelf niet kan maken.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

Erg bedankt voor je uitleg.

Zo te horen moet ik mijn budget dan toch wat verhogen :(

Is dit wat? of is de prijsverschill echt zoveel dat ik toch moet overwegen om zelf eentje te bouwen?
http://www.tebi.nl/highz_s400_nl.html (eerste model van 2000,- excl.)

tweedehands;
http://link.marktplaats.nl/134953015
http://link.marktplaats.nl/125808180


het gaat mijn voornamelijk om snijden van carbon,epoxy en alu platten tot 10mm dik.

mvg.
sam
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door audiomanics »

Allemaal een stuk kleiner dan je zou willen toch?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

klopt, maar anders wordt het te duur.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

En waarom bouw je er niet zelf één? Voor een klein budget 300-400 euro kan je al een degelijk ding bouwen en zo zie je direct of het is wat je wil. De software heb je ook niet op 1,2,3 onder de knie denk ik.

Wat ben je vanplan om te maken met de machine? Je eigen helicopter helis?
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

nou van thuis ben ik ict-er, dus van software ben ik niet echt bang :) Daar kom ik wel uit.

Ik wil inderdaad kleine onderdelen voor mijn helis bouwen... vaak zie ik ontwerp fouten die ik zelf graag wil verbeteren.

Als ik zelf er een kan bouwen voor pak en weg 500,- euro.... vind ik het moeite wel waard (i.p.v eentje uit fabriek kopen). Alleen heb ik zelf nooit een freesmachine in het echt gezien... en als je helemaal geen ervaring heb... weet je ook niet waar je allemaal moet beginnen.

Ik denk dat in mijn geval het beste zou zijn om zelf eentje te bouwen. dus ga ik nu eigenlijk opzoek naar bouwplannen....
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

Na wat meer onderzoek heb ik een zelfbouw machine gevonden;
http://cnczone.com/forums/showthread.php?t=4716&page=6

alleen is het wel 2D.....

Bij stappenmotor.nl zie ook heel veel onderdelen die ik nodig ga krijgen.


4x geleiding (2 voor X en 2 voor Y) ;
http://stappenmotor.nl/Stappenmotor/lin ... dingen.htm
welke diameter?

2 x motor en driver;
http://stappenmotor.nl/Stappenmotor/Sta ... rzicht.htm
welke?

Netvoeding;
Heb ik zelf wel van wat oude pc's

kogelomloopspindel;
http://stappenmotor.nl/Stappenmotor/kog ... indels.htm
welke diameter?


Is er nog meer wat ik nodig heb behlve frees zelf? (kon ik nog niet vinden, maar ben bezig ermee)

Het wordt dus een machine met snijvlak van 800mmx1000mm voor carbon,epoxy,alu tot 5mm.


Ik weet dat veel van mijn vragen TE makkelijk zijn, maar voor mij zijn ze nog "geheimen van de werled" dus Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Testa-Rossa »

Direct een voorbeeld van een 3 (eerste advertentie) en 4 (tweede advertentie) assige machine.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

Volgens mij is een machine van 1000mm x 800m toch al een vrij groot ding. Ik ben vanplan ook zelf een te bouwen met een budget van nog geen 300 euro en ga voor een 500x500 machine gaan ongeveer. Het heeft geen nut dat je een bereik hebt van 1000mm als je maar onderdelen tot 400mm freest hé. Ik weet nu wel niet hoe een grote dingen je wil maken.

Maar er van uitgaande dat je die uit MDF zal maken moet je ook rekening houden dat het geheel mischien niet meer zo stevig, stijf zal zijn wat mischien weer extra speling oplevert.

Ikzelf probeer een verband te vinden tussen freesberijk, stevigheid, snelheid en speling. Met zo een laag budget zal het wel moeilijk zijn dit allemaal tot een goed eind te brengen maar ik denk dat je best de machine zo nauwkeurig mogelijk kan maken, maar mischien iets trager.

Voor de kogelomloopspindels en dergelijke zou ik ongeveer de middenmaat nemen, vergeet niet hou dikker het word hoe zwaarder, hoe sterker de stappen motoren moeten zijn, hoe zwaarder de besturing, hoe duurder, ...

MVG
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

nou ik dacht als ik toch aan het maken ben, maak ik meteen 1x1 meter en ben ik later ook klaar mee :) maar inderdaad 50x50 is eigenlijk zat.

"
Voor de kogelomloopspindels en dergelijke zou ik ongeveer de middenmaat nemen, vergeet niet hou dikker het word hoe zwaarder, hoe sterker de stappen motoren moeten zijn, hoe zwaarder de besturing, hoe duurder, ... "

ok... maar voor alu heb je toch een sterke stappen motor nodig of niet?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door Damocles »

Ja ik moet zelf ook nog mijn eerste machine maken dus zo veel ken ik er niet van. Maar als je al een weerstand ondervind om gewoon je machine in beweging te zetten en dan nog eens door alu gaan... ze zeggen wel alle kleine beetjes maken 1 grote. Ik persoonlijk denk dat je ook eens moet kijken hoe een kleine dingen je wil maken, en hoe een grote. Je kan inderdaad beter 1 machine maken die 10jaar meegaat of meer, dan na een jaar zeggen had ik maar een grotere gemaakt. Alleen je moet ook zien om deze mooi uitgelijnd te krijgen anders zit je overal met fouten.

Uit praktische overwegingen lijkt te groot, te lomp mij ook niet handig. Dus ja ik denk dat je zelf een beetje moet overwegen wat binnen je budget zit en degelijke eens een schatting maken. Maar als je vb tandwieltjes wil frezen of dergelijke ben je met een machine van 1m x 1m en een x/y as geleiding met een spoed van 6mm weinig. Ik denk dat je wel geduld zal hebben dus dat de motor 2 omwentelingen ipv 1 moet afleggen om vb 6mm op te schuiven. Maar dit gaat je ook toelaten de meer precisie gerichte (modelbouw ;-) ) dingen te frezen.

Als je een klein budget hebt dan vind ik dat wanneer je vb voor elke kant 1,50m geleiding moet hebben ipv 75cm toch al een drastisch verschil is, de prijs is bijna maal 2 telkens. Als je dan iets te zwaart/ groot materiaal koopt zit je al snel boven je budget heb ik gemerkt. Maar ik zou zeker niet op de motoren besparen, ik ga ook het meeste geld aan de motoren uitgeven, eerst zelf drivers maken en dan later upgraden, en daarna pas het mechanisch gedeelte upgraden.

Maar niet iedereen heeft dezelfde doelen en dergelijke dus de knoop moet je natuurlijk nog altijd zelf doorhakken!
crash1000
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2007 13:32

Re: weer een beginner :oops:

Bericht door crash1000 »

2 dagen hier en ben veeeeeel wijzer geworden :lol:

wat ik niet snap/zie en ook nergens lees is hoe bevestig je je platen die je wilt snijden? ik zie nergens op de foto klemmen ofzo....

p.s: waarom hebben bijna alle freesmachines een onderplat met randjes erin... kan ik moeilijk uitleggen.... dus is niet echt plat maar omhoog en omlaag steeds.
Plaats reactie