Weer een beginner...

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Chris

Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Hallo,

Even voorstellen, ik heet dus Chris, ben 38 jaar, woon in belgisch limburg, en ben een allround-technicus in een meubelbedrijf.

Ik ben niet echt nieuw wat betreft industriële cnc-machines voor houtbewerking, bij m'n huidige werkgever draaien er 6 de ganse dag. Voor de geïnteresseerden een opsomming :
1 x Homag BOF (3-asser)
3 x Homag BAZ (4-assers, de 4e as is de c-as, welke een ingespannen stuk gereedschap rond z'n as kan draaien)
1 x Homag Venture 20
1 x Weeke Venture 3 (kleine broertje van een venture 20, te klein om de naam homag te mogen dragen)
meer info over deze machines vind je op de site van homag zelf (Duitstalig)

Ik heb een voorliefde voor werken met hout, maar deze machines liggen ver boven mijn budget :cry: , daarom ben ik al lang aan het uitzoeken hoe ik het beste er zelf ééntje maak, of tweedehands koop (en zeggen dat ik een jaar terug er één in de container heb gekieperd, een alberti Y90 van 20 jaar oud..)

M'n droom:
werkoppervlak minimum 80 cm x 1m60
krachtige freesmotor (voorlopig in optie de Kress van 1050Watt, al is hij wat licht)
fatsoenlijke snelheden kunnen halen (5m/min freessnelheid zou haalbaar moeten zijn, meer mag altijd)
te bewerken materiaal: massief hout en mdf

Liefst nog een beetje betaalbaar, al weet ik wel dat ik voor 1000€ niks heb...

Nu wil het lukken dat ik deze middag een perfect chassis gevonden heb, en nog wel gratis : een werkbank gemaakt van staalbuizen van 80 x 50mm, mdf blad, en dan nog de perfecte afmetingen: 200cm x 105cm. Het blad verdwijnt natuurlijk in de afvalcontainer...

Maar waar ik nog wat mee worstel: hoe sterk moeten de stappenmotoren zijn? ik lees op dit forum over stappenmotoren tot pakweg 4Nm, op de .com site spreken ze over motoren tot 8 à 9 Nm...
Ik wil de machine van de eerste keer sterk genoeg maken, maar is 4 Nm sterk genoeg? En wat voor motor is de beste keus: hoog voltage of hoge stroom? Hier raak ik niet echt uit.

Als geleiding voor de X-as had ik gedacht aan ondersteunde volle assen (glijlagers), de echte lineairgeleidingen zijn met wat te duur, en een buis met wat lagertjes tegen heb ik slechte ervaringen mee (ik heb een robland X31 met dat principe, de lagers krijgen een stofkorst, en lopen dan niet meer soepel)
Tandlat en tandwiel als aandrijving voor de X-as, is dit haalbaar? ik vrees dat een kogelomloop begint te trillen bij de wat hogere toerentallen.

Enne: waar dit alles verkrijgen? De prijzen in de industriële toelevering zijn om van achterover te vallen...

groeten,

Chris
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Rimpelsteeltje »

hallo , ik heb ook zoiets gemaakt en heb de 6,4nm motors van stappenmotor .nl en als driver de SJ090
ik haal hier mee 6,5 meter per/min , en als je kogelomloopspindel trilt dan is hij krom denk .
spindels zijn noukeuriger dan tandheugels

groeten
richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

6.4Nm? Ga ik onthouden! Wat voot materiaal frees je?

Op de machines waar ik dagelijks mee in contact kom, wordt er gefreesd tegen 25m/min, en die vreten een plaat van 18mm mdf in 1 keer weg.

Dat is dus het hele probleem: ik zou niet weten hoe ik moet rekenen voor een kleinere machine...welk toerental, welke motoren, welke dit, welke dat...

Over de kogelspindels: die trillen niet omdat ze krom zijn, maar omdat de motor er zosnel overgaat dat de spindel in resonantie gaat (als je het zo kan noemen). Bij korte afstanden heb je geen probleem, maar heb je al eens een spindel van 4meter, diameter 40mm zien daveren als de x-as ineens 1000mm opschuift? Beangstigend...

Ze zijn inderdaad veel nauwkeuriger dan tandheugels, maar alle Homag machines werken wel met deze laatste? En het zijn machines vervaardigd met de duitse "gründligheit".

Ben ook nog aan het twijfelen tussen een portaal, met als geleiding van de x-as volle ondersteunde lineairen (ronde baren), of een machine waarvan de "brug" enkel achteraan opgehangen is dmv 2 THK-lineairen.
Het laatste is wel stukken duurder, maar hoe zit het met de nauwkeurigheid? voor en nadelen?

Om eerlijk te zijn: ik had tot voor kort nog nooit een machine gezien waarvan de y-as aan de 2 uiteinden ondersteund was...

Chris
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door wstoof »

Hoi Chris.

Ik heb zelf nog geen ervaring met het frezen van hout op een grote cnc-tafel.
Wel met cnc-freezen van metalen op een klein zelf omgebouwde cnc optimum bf20.

Maar hout en groot... nee dat niet

Daar in tegen wel al wat jaren ervaring met een zelfgebouwde cnc-plasma tafeltje met werk bereik van 700 * 900 mm.

Maar dat terzijde...

Ik ben nu in het proces van het bouwen van mijn nieuwe multi-purpose cnc tafel.
Gaat voornamelijk gebruikt worden voor plasma snijden maar ik wil hem ook kunnen gebruiken voor licht-werk frezen van MDF en spaanplaat.

Werkbereik wordt 1700*2700 mm
Ik gebruik voor de x .en y as geen stappenmotoren maar servo's met de drivers van Gecko ( G340 )
Servo's hebben ± 1,5 Nm continue en 6Nm piek , per motor een voeding van 72 Volt 5 Amp.
Ik gebruik kogelomloopspindels met een spoed van 10 mm en een diameter van 24 mm.
Ik heb het geheel nog niet draaiend maar al wel testen gedaan met afzonderlijke componenten.
De voeding is feitelijk nu de beperkende factor ( wat snelheid en acceleratie ).
Ik haal nu een snelheid van 13 meter per minuut en een acceleratie van 1000 mm per seconde....
Ben meer dan tevreden met deze specificaties... :-)

Als de machine verder opgebouwd wordt zal de acceleratie wel minder worden maar de maximum snelheid en kracht blijft gehandhaafd , daarvoor heeft de voeding nog genoeg capaciteit.

De "korte" spindel is 2,1 meter lang en die geeft geen krimp...
Echter zoals te verwachten zijn er bij de 3 meter spindel wel wat problemen, zoals verwacht hangt deze ook ietsje door .
Deze staat inderdaad dus te trillen/schudden bij hogere snelheden,op zich geen probleem maar gaat natuurlijk wel ten koste van de levensduur...
Heb dan ook voor de zekerheid toen een extra spindel gekocht met een spoed van 20 mm om toerental omlaag te brengen.
Deze ga ik echter voorlopig niet inzetten,heb namelijk nog genoeg ideeën om dit goed te kunnen oplossen..

Hopelijk heb je hier wat aan... ?

groet, wouter
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Je bent dus al de tweede die rond de 6Nm zit, en er een snelheid uithaalt die me doet likkebaarden. De industriële machines hebben allemaal servo's, maar ik vrees dat dit een beetje boven m'n budget gaat liggen (ik ga proberen onder de 2500€ te blijven)

Dat wordt dus uitkijken naar steppers van een goede 6Nm, hoog voltage, en veel stroom.

Enne, 2100mm kogelomloop van 24mm beweegt niet bij 13m/min? Ik ga eens wat rondstruinen op het net, misschien dat ik er ergens ééntje kan vinden.

Welke geleidingen hebben jullie allemaal voor de X-as? Ik dacht de TSSW20 van INA te gebruiken. Tolerantie is 0.01mm, en die dingen zijn spotgoedkoop als je ze vergelijkt met THK's van 1€/cm.

Voor de Z-as zou ik de slede van Marcus (Kress) willen aanschaffen. Hoe nauwkeurig is deze, vermits er een trapeziumdraad insteekt ipv een kogelomloop.

Al bij al nog veel werk om alles uit te zoeken, en eens te kijken wat ik op het werk binnenkort van de machines kan afschroeven (letterlijk, er gaat een volledige lijn weg die 34 jaar geworden is)

Het meeste werk wat m'n machine moet gaan kunnen, is "houtsnijwerk" in mdf of massief, maar dan wel tegen een fatsoenlijk tempo...
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Even een afzonderlijke vraag:

Ik heb even liggen rekenen met de info die ik elders op dit forum gevonden heb:

als ik een stepper van 4Nm gebruik, een kogelomloop met spoed van 5mm, en tHK-lineairen, zou ik een een duw(trek)kracht moeten kunnen ontwikkelen van pakweg 450kg. Met een stepper van 2Nm zou ik dus ongeveer 200kg moeten krijgen.

2Nm lijkt me ideaal voor de z-as, die hoeft niet zo razendsnel te zijn, maar moet wel accuraat zijn voor 3D-werk.
X en Y zullen wel voldoende hebben met 6 of 8 Nm. Het prbleem is hier dat ik tamelijk snel door mdf moet frezen, anders verbrand de frees.

Groeten, Chris
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door wstoof »

En beetje snelle x-as is best wel van belang.
Maar denk dat je dat zelf op je werk ook al ervaren hebt ?.
MArkus zijn z-as is denk ik geen slechte keus,er zelf een maken kost veel tijd.

Ben erg benieuwd naar je ervaring met MDF frezen...
denk je dat je met een Kress bovenfrees van 1Kw in 1 gang door MDF kunt frezen ? en wat voor freesjes gebruik je hiervoor ?

groet,wouter
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Ik zou speciaal voor mdf een snelle X en Y as willen...de z-as is van minder belang

De freesspindels op het werk beginnen pas vanaf, durf het bijna niet te zeggen, 9 Kw. De sterkste is 11Kw. Die motoren stoppen dus voor niks, ongeacht welke frees er in zit, of hoe bot ze ook maar is

Kleinste machientje:
http://www.weeke.de/cms/Produkte/Produk ... roduct=552
Van de andere machines vindt ik spijtig genoeg geen foto's..

MDF moet zeer snel bewerkt worden, maar geeft ook enorm veel stof. Heb verleden week van de huisdokter gehoord dat ik beroepsastma gekregen heb (akelig gevoel, het lijkt of je longen worden dichtgeknepen). Oorzaak: houtstof !!!

Met een Kress in 1 keer door 18mm mdf: vergeet het maar, dan stook je de motor op, of je moet met een heel klein freesje werken, wat dan misschien afbreekt. In 2 keer zou wel moeten lukken. Ik gebruik hiervoor een freesje van 12mm met hardmetalen (widia) wisselmesje. Is wel vrij snel bot, omdat mdf nu eenmaal werkt als een slijpschijf, en enkel geschikt voor de lagere (max 15.000) toerentallen. Bij hoge toerentallen davert alles bijna iot elkaar.

Op het werk zitten we natuurlijk met diamantfrezen, maar die worden ook bot!!!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Z-as snelheid van minder belang?.. als je een beetje tempo wilt halen, moet je juist ook een snelle z-as hebben, anders raast de frees van punt naar punt met een hoog tempo, om vervolgens met een slakkegangetje weer in het materiaal te duiken..

staar je ook niet blind op hoge ijlgangen alleen, zoek 't evenwicht tussen acceleratie en snelheid.. op kortere afstanden komt anders de slede niet eens op snelheid..
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door wstoof »

@arie en @chris
Heb tijdens het schrijven van het laatste berichtje half zitten slapen..
Ik bedoel niet en snelle x-as maar een snelle z-as... (als je terug leest maakt dat de regel ook ineens veel duidelijker )
idd Niks vervelender dan een snelle x en y as om vervolgens meerdere malen per minuut een koffie pause te moeten nemen omdat op de z-as gewacht moet worden.

Acceleratie is zeker van belang...
maar met de specs die ik nu heb... zit ik dus in een kwart seconde al op de maximum snelheid van 13 Meter per seconde.
Zal het heel niet erg vinden als dat een seconde wordt... is nog steeds erg snel.
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Mmm, moet dus ook een snelle z-as hebben.

Maar is mijn redenering dan verkeerd:
De x-as moet de zwaarste motor hebben, die moet immers het portaal met alles er op en eraan kunnen verschuiven (Y-as, Z-as, en freesmotor.)
De motor van de Y-as mag wat lichter, vermits deze het portaal niet hoeft te verschuiven, de rest nog wel.
De stepper van de Z-as hoeft niet te sterk te zijn, deze stuurt enkel de freesmotor, en dan nog over hele korte afstanden. Eenmaal het frezen begonnen, "bibbert" hij slechts een paar mm's op-en neer.

Voor snelheid heb je toch een hoge spanning nodig, niet. Voor koppel is dit veel Amp's
Ik had eigenlijk in gedachten om op de X- en Y-as 6 of 8nm motoren te zetten, en op de Z-as 2Nm.

is dit haalbaar? ik zeg het nogmaals: ik ben grotere vermogens gewend, heb dus totaal geen benul van de sterkte van kleinere motoren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat is't em nou juist.. de z-as maakt wel heel veel "loze bewegingen", uit je materiaal, en er weer in.. en een deel van die beweging is vanaf veiligheidsafstand..kost ook veel tijd

een frees verticaal het materiaal invoeren kost ook kracht... vergeet dat niet..
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Met andere woorden: Chris, hang de ezel niet uit en zet zwaardere motoren, zeker voor de Z-as.

Correct?

Jij bent blijkbaar een kenner: zou 3 x 6Nm genoeg zijn, of ben ik beter af met 8Nm.
Ter info: ik heb vandaag de programma's eens bekeken op de machines in het bedrijf. Blijkt dus dat de wat oudere machines maximum 9m/min aankunnen, en op maximum staan voor hetzelfde freesje als ik privé heb. De gote nieuwe machines gaan tot 25m/min met speciale frezen

Dus: voor 9m/min werksnelheid: wat raad je aan? Denk aan een machine in staal, Hiwin lineairen, kogelomlopen met een spoed van 5mm. Drivers met een hoge spanning.

Ik heb geen zin om nu een hoop geld uit te geven voor een machine die later te licht blijkt te zijn, maar te zwaar hoeft natuurlijk ook niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

De ezel uithangen?.. ach. iedereen mag zijn machine bouwen naar eigen goeddunken.. en financiele draagkracht..

op de CNC meeting afgelopen jaar heb ik veel machines gezien, en ééntje heeft op mij een diepe indruk gemaakt, de machine ( dus het frame, en de geleidingen ) hebben niet meer dan € 68,- gekost, draadeinden M8, ladegeleiders, en een MDF frame... ik vond dat een geweldige prestatie, om met een "zakgeld-budget" een werkende machine te bouwen. slim geconstrueerd, en zuiver genoeg voor leuke naambordjes en dergelijke.. snel was ie niet, maar daar ging het de maker niet om..

tja.. 't zal door mijn 11 jarige ervaring als gereedschapmaker komen dat sommigen mij als "alwetende" zien, maar ik heb in die 15 jaren dat ik op de werkvloer liep mijn ogen en oren gewoon goed de kost gegeven..

6 of 8 Nm?.. als de kosten niet veel verschillen, zou ik persoonlijk voor 8 gaan...die extra munten stellen je dan wel in staat om naast MDF eens een Vorstelijk stukje inlandse eik op je machine te kwakken, en em gecomputeriseerd uit te gutsen.. :)

Mijn machientje ( de Beagle-1 VMC 2814, zie ook het topic in Aluminium en staal ) heb ik in eerste instantie voorzien van "lichte drivers" ik had een voedingkje van 18 Volt, de drivers mochten niet zoveel hebben, slechts 32V en ik was gewoon te bedonderd om meer geld uit te geven.. gevolg, Ik heb nu TOCH 4 zwaardere drivers gekocht, en een zwaardere voeding gebouwd, 36V, 2Nm steppers.

met 18 Volt haalde ik al 1000mm/min met 2mm spoed, nu 2200 mm/min met 36 Volt, da's niets vergeleken met wat jij van plan bent, maar mijn machine heeft een herhalingsnauwkeurigheid van 0.002 mm ( en ik heb getuigen :lol: ) en.. mijn opspantafeltje is "Slechts" 280 x 140 mm, voor mij genoeg.. ik maak toch alleen maar hele kleine dingetjes.

dat zal voor hout niet aan de orde zijn, maar als je goede spindels hebt, kom je met 2000 stappen/omwenteling nog wel op 0.01 uit.. en zou ie met 36 volt al wel eens tot 5 m/min moeten halen, en met nog zwaardere drivers en motoren. ja.. dan haal je de 10 m wel...
Plaats reactie