Weer een beginner...

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Vorstelijk stukje inlandse eik :lol: , jij kan gedachten lezen!!! Het zullen dus 8Nm steppers worden.

Herhalingsnauwkeurigheid 0.002mm? Nergens een nulletje teveel gezet? Dat is twee DUIZENDSTE van een mm!!!
Fijn genoeg om diamant te bewerken (je woont toch niet in Antwerpen?)

Dat is véééél nauwkeuriger dan ik ooit ga nodig hebben, Ik ga wel meer dan genoeg hebben met 1/20mm (0.05). Met 0.1 ben ik ook al tevreden. Immers: het beste hout "werkt", je mag dan nog zo fijn mogelijk frezen, het wordt eens een dag wat vochtiger, en beng, je mooie massieve "plank" is ineens 1mm breder geworden...(heb hier ergens een denneplank liggen van origineel 13cm breed, is nu nog 12.5cm, enkel door droging)
Wat me vooral telt is dat opeenvolgende banen (pockets) wel allemaal mooi naast elkaar komen te liggen, zodat schuren tot een minimum herleid wordt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach.. toen ik las dat jij met hout werkte wist ik al genoeg.. geen mooier hout dan Eiken, Beuken en Berken... Berken?..berkenhout is uitermate geschikt om skateboards van te maken.. de amerikanen gebruiken Maple ( ijslolliestokkieshout in het geval van Powell-Peralta in de vroege jaren '90, de een na de andere brak.. maar K'baalstra bleef doorsjezen op zijn zelfgebastelde berkenplankie.. :) )

0.002 mm ja echt... ik heb voorgespannen geslepen Bosch rexroth spindels en rails, de kosten van die dingen alleen zijn genoeg om een freesbank te maken waar jij je vingers al bij af zou likken, maar ik wil metaal kunnen bewerken..( ik heb er al eens een stuk staal met een treksterkte van 1980n/mm² op gehad.. geen probleem.. binnenkort ga ik er eens een stukkie Titanium opgooien..:)

Met 2 mm spoed en 2000 stappen per omwenteling zit je op een resolutie van 0.001 mm dus de weerstanden en wat vering in acht genomen zit je qua herhaling op 0.002 ja.. 't is niet anders.. 't kan nog wel zuiverder, maar je moet ergens ophouden.. die laatste 0.001 mm zal ongeveer € 6000 meer moeten gaan kosten.. ( ongeveer het dubbele van mijn kostenplaatje tot nu toe denk ik zo..

Hout werkt, hout leeft, dus op 0.01 is niet nodig, maar als je machine dat haalt, maakt het wel dat het oppervlak gewoon mooier wordt.. ik denk dat 0.05 al een heel mooi oppervlak geeft..

maar met zware motoren en drivers alleen kom je er niet... stabiliteit is het Toverwoord.. ik heb al heel wat machines gezien die de nodige stabiliteit misten, en daardoor gewoon niet halen wat de motoren kunnen leveren.. , als je vollendamp door een stuk eiken beukt ( woordkeuze. 8) ), dan moet de frees vooruit, dan moet je niet het frame omduwen tot een paralellogram...bouw je je rails hoog, dan kan je portaal laag blijven, win je ook weer aan stabiliteit.. Ik heb eens een Freesbank gezien op Internet voor het maken van automodellen op ware grootte... dat was een soort garage met een loopkat erin.. daar zat de freeskop aan.. het portaal was niet meer dan een balk.. als je een hoog portaal bouwt, en vervolgens je z-as een kolere end naar beneden moet laten bungelen om je hout te bereiken, dan boer je dubbel achteruit.. :mrgreen: (proost).. de algemene tip en tevens moraal van het verhaal in deze, Bedenk eerst wat je wilt gaan maken, en construeer daar een machine voor, wat moet je met 2 meter z hoogte voor een printplaten freesmachientje?.

Nee, ik woon niet in Antwerpen.. en ook niet in Amsterdam.. :)
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door wstoof »

Heb wat info voor je over mijn z-as.
Zit een 3Nm stappenmotor op met een 1 op 2 tandriem vertraging welke een kogelomloopspindel aandrijft met een spoed van 2,5mm.
De voedingsspaning is 40 Volt en ik heb de stroom begrensd tot 1,5Ampere per fase (kan 4,5 Amp aan per fase maar daar schiet je niets mee op )
Heb een aantal testen gedaan (waarbij blok lood gemonteerd aan de z-as, totaal gewicht 18 KG )
Dit waren de uitkomsten
Snelheid 3 M per minuut met een versnelling van 100 mm per sec^2 (dus na ± 0,5 sec zit )de as op zijn maximum snelheid.

Ben trouwens erg benieuwd naar je freesje van 12mm met hardmetalen (widia) wisselmesje ?, kun je daar iets meer over vertellen ?.
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Freesje: http://katalog.leuco.de/catalog/treeCon ... elect=1276
Bij m'n vorige werkgever gekocht. Kreng was tamelijk duur! Verkoper zie ik nog regelmatig, die heeft de weg naar m'n nieuwe werkgever "geplaveid"

3Nm, 1op2 vertraging = 6Nm , spoed 2.5mm (waar vindt je zoiets?) , geplande spoed = 5mm, euh, x2 of /2?

hoor het al, gaat 3 x 8Nm worden...

Stabiliteit: Ik heb dus verleden vrijdag een stalen frame op de kop kunnen tikken, waarvan het bovenste gedeelte vervaardigd was uit profielbuis van 80 x 50 x 5mm. Dat ding is loodzwaar, en geeft geen krimp. Ik ben aan het denken om de 2 lange zijdes nog eens te verhogen met 80tot 100mm, voordat ik de rails er op monteer.
M'n Y-as komt hier vlak op liggen, ik ben er nog niet uit of ik een verticale of horizontale brug (z-as tussen de brugliggers) ga bouwen. Verticaal heeft minder plaats nodig (meer bereik), maar is niet zo stabiel, horizontaal is net omgekeerd.
Als ik ietwat goed kan rekenen, zou m'n freesmotor zelfs gedeeltelijk tussen m'n X-geleiders komen te liggen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

http://nl.youtube.com/watch?v=xlGu51uqN ... re=related

zoiets moet het dus gaan worden?...

deze machine ziet er niet gek uit..
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door wstoof »

Ik heb ook overwogen om mijn nieuwe machine van stalen-profielbuis te maken.
Echter ik vraag me toch echt af hoe nauwkeurig dan het geheel wordt ?.
Ik bedoel: enerzijds kopen we (duur) goede en nauwkeurige spindels en lineair geleiders.
Anderzijds is het echter niet zo dat die stalen buisprofielen (bv 80*80*5 mm die ik voor het onderstel ga gebruiken ) nou bepaald recht genoemd kunnen worden...
Een afwijking van enkele millimeters is heel gebruikelijk , sterker nog, ben nog nooit een spat-recht profiel tegen gekomen.
Als nu de lineair geleiders worden gemonteerd op dit soort profielen... zijn die dan toch ook krom ?.
Ik zie inderdaad dat de professionele machinebouwers het wel doen... maar mogelijk slijpen ze de profielen vlak ?, weet iemand dit.
Tuurlijk... Arie heeft alles geslepen (alhoewel hij gekozen voor massief materiaal .. ) maar wordt dan dat ook gedaan voor bv lengtes van b.v. 4 meter lang ?
weet iemand daar meer vanaf ? of heeft er ervaring mee ?.

groet, wouter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja, met buis en koker profielen zit je met handelskwaliteits verschillen.. en slijpen heeft geen zin als je er naderhand nog aan moet lassen.. dan trekt de boel weer krom..

zo construeren dat je de boel kunt afstellen.. da's al een hele stap vooruit.. dus niet het hele frame lassen, maar opbouwen in secties die je op maat kunt zetten..

als je een gehard stalen rail op een zachtstalen profiel schroeft, dan zal de rail iets krom getrokken worden, en het profiel een ietsje rechter... toch maar zoeken naar profielen die zo recht mogelijk zijn, en anders eventueel eens kijken of je het referentievlak een haartje kan laten affrezen.. alleen is dan het opspannen zonder de boel te vervormen weer het grote probleem... een oud collega wilde ook eens een stuk staal vlakken op de freesbank.. 't stuk was alleen zo krom, dat na het vastkikkeren op de freesbank, de slede zo vast zat als een huis.. hij had met zijn werk de tafel krom getrokken!!..
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: kwijl,kwijl: dat is 'm. Waar kan ik hem stelen?

Effe serieus: proffesionele machinebouwers bewerken inderdaad hun frames nadat ze gelast zijn. Ik ben onlangs nog in zo'n fabriek geweest (goedkeuring geven voor aankoop nieuwe lijn). Jongens, heb ik daar even m'n ogen de kost gegeven. Gigantisch groot, de ene cnc bovenop de andere cnc (figuurlijk) wegens plaatsgebrek (ik denk dat er meer dan 100 in opbouw waren, buiten al de andere produktielijnen).

Zo construeren dat je de boel kan afstellen: je brengt me op een idee:

Ik was sowieso al van plan de "tafel" te verhogen met nog eens een buisprofiel van 8cm. In plaats van lassen kan ik hem beter schroeven (om de 20-25cm 2 boutjes). Eventuele bulten in het profiel kan ik dan nog rechttrekken/uitvullen, en dan kan ik ineens de 2 geleidingen van de x-as mooi gelijk leggen. Bedankt voor de tip!

Op de video heb ik als geleiding voor de y-as 2 volle ondersteunde assen gezien. Iemand een idee van prijs/kwaliteit t.o.v. de Hiwin lineairen? Die kosten al snel 1€/cm. Als die assen me een tolerantie kunnen geven van 0.1mm, en goedkoper zijn, ben ik verkocht.

Al bij al, ik heb gisteren een kostenplaatje gemaakt, gebaseerd op de prijzen van motionproducts:
Geleidingen (lineairen met lagerblokken): 850€
Kogelomlopen (compleet): 500€
Steppers 8.5Nm (met complete sturing):800€

Doe er nog wat andere kosten bij, en de rekening is gemaakt: 3000€
Dat wordt even sparen, eerst nog ergens een goedkope tweedehands wagen vinden (m'n vrouw kan bijna de flintstones achterna, haar wagen is rot), en nog een communiefeestje voor m'n zoontje...

Denk dat ik eens met m'n baas moet gaan praten, misschien wil hij wat helpen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... dingen.htm

zoiets?.. scheelt weer in de kosten.. € 0.25/ Cm..

zoals ik al eens stelde in het topic van mijn machine, ook ik kan alles nog nastellen.. na meting van alles wat ik tot nu toe gemaakt heb, is nastellen echter nog niet aan de orde...
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Jawel, dat zijn ze, hard bedankt! :lol:

Maar waar haal je 0.25€/cm?, Ik zie 0.42€/cm, maar dan nog, dat scheelt toch, effe uitgerekend, ongeveer 400€!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

ehhh.. ja.. :oops: je hebt gelijk... ik moet zo laat op de avond niets meer uitrekenen zonder mijn rekenlineaal...

400 euri verschil.. daar koop je een paar mooie 8Nm steppers voor.. :).. slim construeren bespaart je pegels, en levert een betere machine op.. wat je noemt een win-win situatie...
Chris

Re: Weer een beginner...

Bericht door Chris »

Toevallig ook nog een goedkope site met kogelomlopen in je achterhoofd?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weer een beginner...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Brouwershaven

Re: Weer een beginner...

Bericht door Brouwershaven »

Hoi Chris,

Hier nog een BAZter Ja ik werk al sins 1995 met verschillende Homag BAZ machin's. Ben begonnen met een BAZ-20-50-18-g.

Ben ook bezig om zelf een machine te bouwen... kijk maar bij galery mijn naam is Brouwershaven

vr gr,

Bastiaan
Plaats reactie