Werkstuk opspannen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Werkstuk opspannen

Bericht door buitermark »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de bouw van een flinke portaalmachine (http://www.zoltar.nl) en zit momenteel na te denken over hoe ik straks mijn werkstukken op ga spannen.

Als werkblad heb ik een 18mm dikke plaat hdf (=mdf maar dan met een iets hogere dichtheid) geplaatst.
Ik overweeg om in deze plaat op een x-aantal regelmatige plaatsen gaten te maken, om zodoende enkele van de workmate bekende 'klemblokjes' bij te kunnen gebruiken.


Aan de tegenovergestelde zijde zou ik dan nog een oplossing met een opspanklem o.i.d. moeten bedenken.
Eventueel aangevuld met enkele "mallen" (plaat mdf met een uitgefreesd stuk voor het te frezen werkstuk)om wat standaard maten eenvoudig in te kunnen plaatsen. Dat lijkt mij praktisch.

Hiermee zou ik kunnen bereiken dat de zijdelingse bewegingen (voor zover aanwezig) worden tegengehouden, en dat de kans dat een eventuele klem niet tegen de frees zelf aan kan komen sterk wordt verkleind.

Het werkblad en de machine zelf zijn vrij fors, met zijn 1250 x 925 mm, en wil ik gebruiken voor met name hout/kunststof werkstukken.

Weet iemand of dit zou gaan werken, praktisch is, of juist onhandig, of een beter idee etc. etc.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Werkstuk opspannen

Bericht door salautom »

ik probeer het op de volgende manier, zie bijlage.
deze is nog niet helemaal af, de sleuven moeten nog met de hand worden doorgefreesd tot het einde van de tafel.
de strips zijn van aluminium, 8mm dik, 40mm breed, 990mm lang, en ga ik met metaalschroeven (verzonken in het aluminium) door het mdf, met borgmoeren bevestigen.
in de sleuf past dan een M10 bout (op z'n kop).
moet alleen nog de profielen maken (bedenken) om vervolgens het werkstuk vast te zetten.

Groeten,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Werkstuk opspannen

Bericht door Erik »

Persoonlijk vind ik de oplossing van Arjan Swets wel creatieverig; http://www.arjan-swets.com/tekst_hobby_ ... ine_N.html
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Werkstuk opspannen

Bericht door Rimpelsteeltje »

hallo , ik heb een aanrechtblad als werkblad , en heb om de 10 cm een gaatje , aan de onderkant zitten bigheads , m6

dit zijn moeren met een flens er aan de flens zit aan het blad gescroeft en zo kan je van bovenaf een bout er in draaien , en met behulp van een plaatje heb ik tot nu toe alle werkstukken makkelijk vast kunnen zetten

groeten
Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Werkstuk opspannen

Bericht door buitermark »

Daar zitten best wat praktische ideeën tussen. Ik laat mijn 'workmate' optie nagenoeg zeker voor wat het is.

Zie wel wat in een variant die ergens tussen het idee van arjan-swets (dank Erik) en de 'bigheads' van rimpelsteeltje in zit.

Ga op zoek naar een vorm van een inslagmoer o.i.d. bij voorkeur met een iets langere 'hals' die bijna door het hele hdf heenkomt.

Heb de 'bigheads' in nederland nog niet op internet kunnen vinden. Wel bij http://efc-specialtynuts.com/
die hebben trouwens ook veel bijzondere producten (voor mij althans) maar zoek zoiets liever in nederland.

Ga binnenkort wel eens hier in de buurt zoeken naar een leverancier. (effe lekker snuffelen)
Allemaal vast bedankt
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Werkstuk opspannen

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Buitermark,

Ik heb ff gekeken bij een groothandel van bevestigingsmaterialen (Kobout).

Inslagmoeren zijn overal verkrijgbaar/te bestellen.

link naar leverings programma

Gr. KvG
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Werkstuk opspannen

Bericht door buitermark »

Hallo Klaas,

Bedankt voor die link. Kende die club nog niet. Zal er eens rondsnuffelen.

Heb ondertussen ook de volgende 'inserts' gevonden http://www.groneman.nl/verbindingstechniek/ die lijken mij zeer praktisch.
Ik denk dat je dit soort spul niet overal tegen zult komen.

Grote kans dat ik 'groneman' eens ga mailen...

Groet Bart
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Werkstuk opspannen

Bericht door Swets »

buitermark schreef:Daar zitten best wat praktische ideeën tussen. Ik laat mijn 'workmate' optie nagenoeg zeker voor wat het is.

Zie wel wat in een variant die ergens tussen het idee van arjan-swets (dank Erik) en de 'bigheads' van rimpelsteeltje in zit.

Ga op zoek naar een vorm van een inslagmoer o.i.d. bij voorkeur met een iets langere 'hals' die bijna door het hele hdf heenkomt.

Heb de 'bigheads' in nederland nog niet op internet kunnen vinden. Wel bij http://efc-specialtynuts.com/
die hebben trouwens ook veel bijzondere producten (voor mij althans) maar zoek zoiets liever in nederland.

Ga binnenkort wel eens hier in de buurt zoeken naar een leverancier. (effe lekker snuffelen)
Allemaal vast bedankt
ik was ook eerst van plan om slagmoeren te gebruiken, maar die vond ik een beetje duur, en m10 moeren kon ik zo pakken op me werk.... dus ik heb mij machine zelf gebruikt om de tafel te maken....

in mach3 zitten een paar handige plugins.... eentje om de vorm van een moer uit te fresen, en ook het gaatje...
dus ik heb in een plaat MDF (18 mm dik) een 9mm diep de vorm van de m10 moer uitgefreest...en dan nog 11 mm een gat van 11..... de moeren zitten er klem in...met een hamer erin ge tikt....

daarna omgedraaid.... dus in een raster van 50x50 zit er een moer in het blad.... en het werkt prima...

ik had ook voor een MDF werkblad gekozen, zodat als ik een keer met de machine in het blad zou zitten ik er niet gelijk ziek van zou zijn.... maar dat is nog niet gebeurt...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstuk opspannen

Bericht door Arie Kabaalstra »

't opspannen van je werk is een hele kunst..

omdat ik hoofdzakelijk met metalen werk, en ook mijn hele machine van metaal is, zijn ook mijn span-spulletjes allemaal van metaal..

een tafel met T-gleuven is toch wel het makkelijkst om op te spannen, maar een goed uitgedokterd raster werkt ook prima.. voor het kleine werk op de "voormalige-bridgeport-van-de-zaak" gebruikte ik nog wel eens een rasterplaat met M6 gaten in een 25x25mm raster, ik had speciale kleine kikkertjes en vulblokjes om van alles en nogwat op te kunnen spannen..

't idee van die workmate blokjes is niet gek.. alleen zou ik eerder een blokje maken dat ik met een bout muurvast op de tafel kan schroeven, en dan aan de andere kant een zij-spanner plaatsen.. zo heb ik ook talloze werkstukken ( meestal stempelplaten ) vastgeklemd..
Plaats reactie