koppel berekenen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brouwershaven

koppel berekenen

Bericht door Brouwershaven »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de bouw van een stevige machine. Het geheel is opgebouwd uit 2x 42 mm watervast multiplex.
Een zeer stevige bodemplaat van 1400x700 mm bestaande uit 10mm volkern 42 mm multiplex en weer 10 mm volkern op elkaar geperst. 2 rondgeleidingen met 4 kogel omloop lagers rond 30mm.
Een bridge met 2 poten. Elke poot is 84mm dik. Op de 2 poten staat een brug als y as.

Werkveld is 1000x470x 150 mm. Ik zou graag willen weten hoeveel Nm koppel ik mijn stappenmotoren moet kiezen. Zou ik aan 2 Nm genoeg hebben ? Ik ga graag voor zeker dus meer is beter maar het moet niet te gek worden. Aan een motorfiets met 500 pk heb je ook niks :-).

Kan iemand een richtlijn geven en wat kan ik testen. Spindels heb ik ook nog niet.
Misschien een spoed van 5 mm en een vertraging door tandriem wielen. Bijvoorbeeld op de spindel 72 tanden en op de motor de helft ??? Ik zou blij en dankbaar zijn als iemand me wat nuttigs kan vertellen.

vr groeten,

Nieuweling Bastiaan van Brouwershaven
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: koppel berekenen

Bericht door Erik »

En wat zijn de materialen die je wilt gaan bewerken? En wat voor een freesmotor/freestoerental had je in gedachte? Met welke diameter freesjes houd je rekening?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: koppel berekenen

Bericht door Testa-Rossa »

Brouwershaven schreef:Werkveld is 1000x470x 150 mm. Ik zou graag willen weten hoeveel Nm koppel ik mijn stappenmotoren moet kiezen. Zou ik aan 2 Nm genoeg hebben ? Ik ga graag voor zeker dus meer is beter maar het moet niet te gek worden. Aan een motorfiets met 500 pk heb je ook niks :-).
Hoezo niet? Is toch leuk met een Turbo Busa sporten tegen een Bugatti Veyron :mrgreen:

Wat betrefd je machine, ligt er inderdaad een beetje aan, wat voor materialen je wilt bewerken. En wat voor voedingssnelheid je daarvoor moet hebben, in principe kan je gewoon een andere poelieverhouding gebruiken als de motoren te licht blijken, maar dat gaat wel ten koste van de snelheid.

Heb je misschien een foto van de machine?

Edit; Zie net dat het je eerste bericht is, Welkom op het forum!
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Brouwershaven

Re: koppel berekenen

Bericht door Brouwershaven »

kan foto's mee sturen maar ben nieuw weet nog niet hoe dat werkt
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: koppel berekenen

Bericht door create »

Idd Welkom Bastiaan,

lees dit eerst even http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=38
als het niet lukt horen we het wel

gr Create
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: koppel berekenen

Bericht door Markus »

Je zult versteld staan hoe veel voortduw kracht zelfs een zwak motertje kan ontwikkelen.

Met deze formule kan je de voortstuwkracht dat ontstaat door een bepaald koppel uit rekenen:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=2 ... 4511#p4511

Bij 2Nm en een spoed van 5 mm krijg je bij gebruik van kogelomloop spindels (efficentie ~90%) iets van 2262 Newton duw- en trek kracht das dus maar liefst 230 kilo. Bij gebruik van trapezium spindels is het ongeveer 1000 Newton, das 102 kilo voortduw/trek kracht.

Afhankelijk van het gewicht van dat wat moet worden bewogen en de wrijving van de geleidingen kun je de verwachte acceleratie en top snelheid (ijlgang) gaan uitrekenen. Top snelheid is ook afhankelijk van de koppel/snelheid grafiek van je stappenmotoren. Stappenmotoren hebben de vervelende eigenschap dat ze steeds zwakker worden naarmate ze sneller draaien. Je spreekt dus van een goede stappenmotor als die grafiek zo lang mogelijk vlak blijft lopen en dus zijn koppel "dip" pas bij hoge snelheden heeft.

Hier kun je een voorbeeld van zo'n grafiek zien van een best goede (en dus ook dure) motor:

535

Dus je hebt op zich niet veel koppel nodig om je machine te laten bewegen, maar als je snel wilt zijn dan is meer koppel bij goedkopere motoren een goed idee of je koopt een dure met minder koppel maar met een vlakkere grafiek. Let op het gaat hier dus om de ijlgang dat is dus als de frees niet aan het frezen is. Als je aan het frezen bent moet je altijd veel langzamer gaan. Op zich is die ijlgang snelheid niet super belangrijk bij hobby gebruik.

Volgens mij moet je dus met 2Nm prima uit de voeten kunnen ook zonder tandriem vertraging, tenminste als de Xas plus Zas niet loei zwaar is (portaal model)

Greezt,

Markus
Brouwershaven

Re: koppel berekenen

Bericht door Brouwershaven »

zo te zien is het gelukt !

Wel nu ik heb al vriendelijke en nuttige reactie's gehad zoals jullie gelezen hebben. Hier kan ik wat mee, bedankt.
Ik zal ook bij vorderingen nieuwe foto's plaatsen. Ik moet nog wel uitzoeken hoe een personel gallery te maken voor meerdere foto's.

Aan de ene kant ben ik bezig met de hardware spindels en motoren en aan de andere kant ben ik me aan het orienteren om aansturings software aan te schaffen. Hoe is jullie ervaring met Mach 3? Of is USBCNC beter.

Ik wil Windows XP als besturing gebruiken. Heb gelezen dat Windows kan haperen als of er zand in je stappen motoren zit. Maar er wordt ook geschreven dat Mach3 dit niet heeft. En kan Mach3 onder windowsXP draaien ?

Usbcnc lijkt me vriedelijk ik bedienig. Wat ik ook belangrijk vind is dat er genuld kan worden alvorens te starten met het programma. Moet ik dan schakelaartjes maken die opgezocht worden met een functie in de software ?

Sorry voor al die vragen, ik ben al lerende. Ik zal alles delen met jullie hoe het gaat en laat zien hoe het er uit gaat zien.

vr gr

Bastiaan
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: koppel berekenen

Bericht door Swets »

nooit problemen met Mach3.... op xp....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: koppel berekenen

Bericht door Erik »

USBCNC werkt prima onder XP zonder zand. Mach3 trouwens ook. Het zal een kwestie van je persoonlijke smaak worden. Van beiden is een werkende demoversie beschikbaar. Nullen kan met beiden, met of zonder schakelaars.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: koppel berekenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Erik schreef:USBCNC werkt prima onder XP zonder zand. Mach3 trouwens ook. Het zal een kwestie van je persoonlijke smaak worden. Van beiden is een werkende demoversie beschikbaar. Nullen kan met beiden, met of zonder schakelaars.

dat wil zeggen : de software, voor USBCNC heb je dan nog wel de USB-interface nodig om er ook stappenmotoren mee aan te kunnen sturen..

in elk geval: ik draai Windows XP Pro op een 2.4 Ghz Dell PC, met de laatste versie USBCNC, met de nieuwe interface ( 5-assig ) en ik moet zeggen: " works like a charm" zeker met de nieuwe grafische user interface
Plaats reactie