Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

maja158
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:35
Locatie: Balloërveld
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door maja158 »

Dank voor jullie reacties! Het gaat mij met name om het vacuumbord. Op de foto van Sven is het raster te zien. Duidelijk. Maar hoe ziet nu de onderzijde eruit? De lucht moet toch op de één of andere manier via de gaten in het raster worden weggezogen?
Zijn er aan de onderzijde van de plaat ook sleuven gefreesd en dan een andere plaat er op lijmen en dan middels een plug zoals de foto van Ruudpg laat zien aangesloten?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

Ik heb de haakse variant die ruud heeft gepost.

De leiding loopt door een T- sleuf dus ik kan de plaat gewoon van onderaf aansluiten en plat op het bed plaatsen.
Met een beetje schuren paste de connector net in de sleuf.

Wat ik echter nog niet heb meegenomen is dat dat bed niet gevlakt is dus misschien moet ik nog een gevlakte tussenlaag plaatsen.
Geen klein geitje vrees ik...

Maar it sucks. op de juiste manier, vanochtend de eerste proef gedaan.

Nog even een practische vraag:
Ik moet toch altijd de pomp (oliegesmeerde airco-vacumeerpomp) uitzetten als er geen vacuum is? Omdat anders de olie in de leidingen kan worden gezogen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
maja158
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:35
Locatie: Balloërveld
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door maja158 »

Zou je daar misschien een foto van willen plaatsen Sven?
Alvast dank.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

Afbeelding

Daarstraks voor het eerst de bladen aan het bed gemonteerd.

Twee tegenvallers ontdekt.
Ze liggen niet vlak... HPL is denk ik standaard niet echt vlak, hoe goed het er ook uitziet.
Ze trekken weliswaar hol in de richting dat je bij bevestiging aan de hoeken de boel weer vlakker trekt maar of dat genoeg zal zijn, ik weet niet.

En met vlakfrezen vertrouw ik niet dat het verbetert omdat spanning in het materiaal de boel weleens verder in het honderd kan sturen.
Eerst maar eens kijken of het misschien nog vlakker wordt door het opgespannen hebben.

Verder blijken de groeven breder dan 6 mm waardoor het rubbersnoer weer uit de groef kan kruipen voor de plaat wordt opgelegd.
Ik snap nog niet hoe dit gebeurd kan zijn, daarvoor moet ik eerst wat studeren op het eindresultaat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

Gelukt!
Vandaag voor het eerst materiaal opgespannen en gefreesd:

10637

Zeer tevreden met het resultaat, ondanks dat er nog ongeveer 0,2 mm variatie in de hoogte is als er niets opgespannen is.

Het eindresultaat past mooier en het op- en omspannen is minder gedoe.
Laatst gewijzigd door Sven op 21 apr 2022 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door DaBit »

Hoe kom jij nu aan je vacuum eigenlijk? Nog steeds een 'echte' vacuumpomp?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

Yep, een ouderwetse +- 25 kilo zware pomp om airco's vacuum te trekken.
Klein debiet en sucking hard.

En in die context:

Er zit een oliefiltertje op en dat is verzadigd, nu komt er oliedamp uit.
Is dat een kwestie van een nieuw filtertje versieren of is het slim er een betere versie voor te verzinnen?

In ik zou ook graag een filter voor de pomp plaatsen om vuil tegen te houden zodat het niet de pomp ingezogen kan worden, is dat standaard of moet ik daar zelf iets voor verzinnen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Yep, een ouderwetse +- 25 kilo zware pomp om airco's vacuum te trekken.
Klein debiet en sucking hard.
Die heb ik ook inderdaad :lol:
Nadeel is het kleine debiet, en een langdurig hoge aanzuigdruk vinden ze niet leuk.
Er zit een oliefiltertje op en dat is verzadigd, nu komt er oliedamp uit.
Is dat een kwestie van een nieuw filtertje versieren of is het slim er een betere versie voor te verzinnen?
Betere versie voor verzinnen. Ik heb een verfbeker van een verfspuit omgekeerd en gevuld met van die Brillo-achtige staalkrullen. Dat doet al iets, maar het mag nog een maatje groter.
ik zou ook graag een filter voor de pomp plaatsen om vuil tegen te houden zodat het niet de pomp ingezogen kan worden, is dat standaard of moet ik daar zelf iets voor verzinnen?
Is bij mij een grote augurkenpot met aansluitingen in de deksel en op de aansluiting naar de pomp een schuimfilter.
Overigens raad ik je officieel een glazen pot af; niemand zegt dat die dingen tegen vacuum kunnen en als ze klappen heb je mogelijk auw.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door hrscharft »

Denk dat dat met zo'n augurkenpot enz wel wat mee valt hoor.
Je kunt er ook rustig op staan zonder dat ze knappen. Nou weet ik niet hoeveel vaacuum zo'n pomp opbouwt en wat het equivalent aan kilo's op de buitenkant daarvan is maar oke.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door DaBit »

Ik heb er nog nooit gezeik mee gehad, maar ik kan het moeilijk in het openbaar promoten want potentieel is het gewoon levensgevaarlijk en zou je minimaal een matje kevlar er rondomheen moeten lamineren.
Zo'n ding heeft nu eenmaal veel vierkante centimetertjes aan oppervlak, en op elke vierkante centimeter staat een kilo te drukken. Da's dus geen mens wat er op die pot staat, maar een nijlpaard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Sven »

En what about een brandstoffiltertje? Of zijn die nog te grof?
DaBit schreef:en een langdurig hoge aanzuigdruk vinden ze niet leuk.
De verkoper vertelden me dat je die ik nu heb gewoon de hele dag aan kon laten staan. Deed hij ook, als aircomonteur...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef:Ik heb er nog nooit gezeik mee gehad, maar ik kan het moeilijk in het openbaar promoten want potentieel is het gewoon levensgevaarlijk en zou je minimaal een matje kevlar er rondomheen moeten lamineren.
Zo'n ding heeft nu eenmaal veel vierkante centimetertjes aan oppervlak, en op elke vierkante centimeter staat een kilo te drukken. Da's dus geen mens wat er op die pot staat, maar een nijlpaard.
mocht je bang zijn voor een implosie, dan maak je het toch zo dat ie een "weak link" heeft?.. een "Sloppy"dekseltje of iets met een onderdrukkleppie?..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door DaBit »

Mijn pomp mag ook continu aanstaan, mits de aanzuigdruk beneden de 10 Torr ligt. Das 13 milli-bar, grofweg 1/75ste van de normale atmosferische druk. Daarboven word-ie te warm en komt er een forse oliedamp uit.

Jouw enkeltraps-pomp zal wel wat minder kritisch zijn, maar ook die mag waarschijnlijk niet continu draaien met een te hoge aanzuigdruk. Dat merk je trouwens gauw zat, want die pompen hebben een overtemperatuurbeveiliging en slaan af als ze te warm worden.
Arie Kabaalstra schreef:mocht je bang zijn voor een implosie, dan maak je het toch zo dat ie een "weak link" heeft?.. een "Sloppy"dekseltje of iets met een onderdrukkleppie?..
Of je gebruikt gewoon iets wat er geheid tegen kan. Ik vind zo'n pot wel best totdat ik ooit wat anders gevonden heb, en ik zorg er wel voor dat ik niet geraakt word door glasscherven als het misgaat.
Ik wil enkel niet op mijn geweten hebben dat een ander de glasscherven uit z'n lijf moet laten halen omdat ik zei dat het wel kon.... Het geweld dat ze 'vacuum' noemen is makkelijk te onderschatten. Het lijkt allemaal niks, maar in feite stapel je een stuk staalplaat van bijna 130cm dik ter grootte van je vacuum gezogen oppervlak bovenop je werkstuk om 'm aan te drukken. Da's al heel gauw meer dan een olifant weegt...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe vacuumtafel. Tips?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vacuum.. simpel.. als je 0 bar absoluut weet te halen.. dan staat de hele atmosfeer erop.. lucht weegt niet veel denk je?.. moet je eens zien wat heel veel lucht weegt...
Plaats reactie