Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

hrscharft schreef: 02 mei 2019 22:42 Niet alleen ferrari..

Haas UMC750 heeft ook practisch dezelfde layout en de trunnion in de lengterichting zoals jij dat zou willen. Die is uiteraard niet compact ;) met een meter of 2,5 in alle richtingen.
Het magazijn van de atc hangt daar aan de zijkant met een 'flip arm' om de tools te pakken. Maar goed dat hoef ik jou vast niet te vertellen ook ;)
het hoeft niet. .maar het mag wel.. DMG heeft ze ook met de Trunnion op de B-as, net als Okuma

Afbeelding

en die heeft ook die sledeconstructie zoals door jou eerder aangehaald.. maar je ziet waar je dan met de ATC naartoe moet.. dan zit je weer met een wisselarm..
Op de "tafel" waar de ATC op komt, daar wil ik zeg maar "links net achter de freesruimte" mijn Toolsetter monteren..
Ik denk ook aan een "Sleepring" onder de spindel zodat ik daar mijn taster mee van spanning kan voorzien.. , dan heb ik geen gedoe met snoertjes.. en kan ik de taster ook gewoon in de ATC zetten..

en.. inderdaad. .ik kan ook de C-as 180 graden roteren..
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door hrscharft »

Ik denk ook aan een "Sleepring" onder de spindel zodat ik daar mijn taster mee van spanning kan voorzien.. , dan heb ik geen gedoe met snoertjes.. en kan ik de taster ook gewoon in de ATC zetten..
Wel duur maar....... Renishaw IR taster?

OK! en nu terug naar EG.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Renishaw is leuk.. maar wel flink veel groter dan de taster die ik zelf gemaakt heb.. die is slechts 25 mm in diameter.. ik zal een dikkere moeten verzinnen als ik em op een ISO 20 houder wil integreren..('k zal een "Blank" houder moeten hebben)

een korte kabel kan ook.. en dan met een Parametertje de spilmotor "uitzetten" als ik de taster in de spil heb.. (if Toolnumber = 20 S=0)..
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door vip1980 »

Arie Kabaalstra schreef: 01 mei 2019 17:26 Even een vraagje/Hersenspinsel.. Stel!..

Ik neem Alu Extrusies van 80x80 mm, die hebben aan de buitenkant leuke T-Groeven waar je van alles in vast kan bouten, zoals je rails en dergelijke.
Ook kun je dat spul "op zijn fischer-technik's" aan elkaar bouten, daar hoef je geen gaten voor te boren.. dat kan met Speciale verbinders die in de T-Gleuven komen
Ik ben er al een hele tijd over aan het brainstormen, mijn machine bestaat alleen maar uit 80 x 80 profielen..... ben voor nu de meeste dingen aan het uitdenken die ik nog op mijn bestaande machine moet moet maken voordat ik hem uit elkaar haal.... :lol:

De T-groeven zijn ideaal om deze in te plaatsen:
https://www.damencnc.com/nl/maytec-t-nu ... 8/a88?c=95
https://www.boikon.nl/webshop/bevestigi ... oer-8e-m4/
https://www.boikon.nl/webshop/bevestigi ... t-m8-x-40/

Helaas levert boikon niet meer aan particulieren

Gehele machine met epoxy grind ( nog even aan het oriënteren ) en in profielen iets vloeibaarder zodat het overal komt....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

De T-groeven zijn ideaal om deze in te plaatsen:
Nee.. die T-Groeven zijn bedoeld om die dingen in te plaatsen.

Momenteel neig ik toch naar gewoon een EG Frame, met stalen delen "hier en daar" erin die later vlakgefreesd gaan worden, vooraleer ik de boel in elkaar ga schroeven..

tevens, denk ik ook over een draaibankje met een EG Bed, dit voor het maken van kleine onderdelen met hoge precisie..
Plaats reactie