Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand bekend?)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door hrscharft »

Ik heb net even uitgetekend wat jij zegt.
Dus een 1K weerstand van de +5v van de bob aan de ingang van de bob en de uitgaande draad van de sensor op de ingang van de bob. (kleur even afhankelijk van wat je zou willen NC of NO)

Ik begrijp alleen nu niet precies wat er gebeurd en hoe de kring nu rond komt.

Het zal ongetwijffeld goed zijn wat jij zegt en gewoon werken alleen wil ik ook graag begrijpen wat er gebeurd zodat ik eventueel zelf wijzigingen door kan voeren als het niet helemaal blijkt te werken.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door DaBit »

Die NPN schakelaar schakelt de uitgang naar massa, of niet: uitgang zwevend.

Door nu de uitgang naar de +5V te trekken met een weerstandje als die zwevend is, hebben we voor elkaar dat de ingang van de BOB 0V of +5V ziet. Precies wat-ie lekker vind.

Het is dan wel zo dat 'schakelaar actief' dus '0' is. Maar die polariteit kun je kiezen in je software.

Overigens moet je dan wel de massa's van de twee voedingen (5V, 12V) aan elkaar knopen, anders werkt het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door hrscharft »

Prima

nu begrijp ik het ongeveer. En voor wat betreft het actief of niet actief zijn van de schakelaar daar zijn in mijn geval meerdere mogelijkheden voor om te doen.

Door bijvoorbeeld de NC uitgang te pakken en de hele tijd niets te laten zien.
Of door de hele tijd een strip te laten zien en de NO uitgang te pakken.

Dat zijn de veilige opties lijkt me om de machine ook te laten stoppen in geval van bijvoorbeeld een draadbreuk.
Je hebt immers continu 5V op je ingang en hij schakelt als dat niet zo is.

Of moet ik het nu in dit geval precies andersom bekijken?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door DaBit »

De veiligste manier is door de sensor de hele tijd een strip te laten zien en de NO uitgang te gebruiken. Maar dan kan ik alsnog wel een aantal scenarios verzinnen waarin het misgaat hoor.

Mijn (NPN-) sensoren zien pas staal als ze moeten schakelen, en werken ook met dat pullup-truukje. Als de sensor stuk gaat heb ik mogelijk een probleem dus. Nouja, jammer dan, dan knalt-ie voorbij z'n homepunt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie