Vlak slijpen 250meter
Moderator: Moderators
Vlak slijpen 250meter
Ben vandaag bij een bedrijf aan de gang geweest
En heb samen met de technische dienst daar een slijpinrichting op een wagen gezet
Met cnc besturing erop natuurlijk
Hetgeen wat geslepen moet worden is de rails waar we over rijden
Zodat die weer vlak word
Als spindel motor hebben we een servo motor van 12nm en max 5000rpm
Als steen een soort komsteen met m14 opname het is een fijne steen
Nu het probleem de steen is na ongeveer 10/15 meter bot
En dan word het oppervlak blauw en niet meer zo vlak
Aangezien we 2x 250 meter moeten zouden we een langere standtijd willen
Iemand hier toevallig tips/trucs ?
En heb samen met de technische dienst daar een slijpinrichting op een wagen gezet
Met cnc besturing erop natuurlijk
Hetgeen wat geslepen moet worden is de rails waar we over rijden
Zodat die weer vlak word
Als spindel motor hebben we een servo motor van 12nm en max 5000rpm
Als steen een soort komsteen met m14 opname het is een fijne steen
Nu het probleem de steen is na ongeveer 10/15 meter bot
En dan word het oppervlak blauw en niet meer zo vlak
Aangezien we 2x 250 meter moeten zouden we een langere standtijd willen
Iemand hier toevallig tips/trucs ?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12050
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Vlak slijpen 250meter
Misschien was een freeskop een betere oplossing.
Maar ik zou anders even een slijpsteenfabrikant vragen, waarschijnlijk adviseren ze een andere binding.
Maar ik zou anders even een slijpsteenfabrikant vragen, waarschijnlijk adviseren ze een andere binding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Vlak slijpen 250meter
Bedankt voor je reactie Hugo
Deze steen hadden ze gekregen van een fabrikant,
om voor deze toepassing te testen
Maandag komt er een vertegenwoordiger van hun langs met misschien een grovere steen en hopelijk meer info
Frezen zou misschien een oplossing kunnen zijn
Al weet ik niet of het oppervlak dan glad genoeg word
Slijpen is voor mij lang geleden en misschien is er wat verandert sinds ik dat gedaan heb,
Bv in de steen/bindmiddel samenstelling
Maar mij is toen geleerd om,
Wanneer het oppervlak wat blauw word van het werkstuk
Hem met diamant weer "scherp" te krijgen
Het zogenaamde afritsen
Is dit nog steeds zo?
Deze steen hadden ze gekregen van een fabrikant,
om voor deze toepassing te testen
Maandag komt er een vertegenwoordiger van hun langs met misschien een grovere steen en hopelijk meer info
Frezen zou misschien een oplossing kunnen zijn
Al weet ik niet of het oppervlak dan glad genoeg word
Slijpen is voor mij lang geleden en misschien is er wat verandert sinds ik dat gedaan heb,
Bv in de steen/bindmiddel samenstelling
Maar mij is toen geleerd om,
Wanneer het oppervlak wat blauw word van het werkstuk
Hem met diamant weer "scherp" te krijgen
Het zogenaamde afritsen
Is dit nog steeds zo?
Re: Vlak slijpen 250meter
Die dingen zijn in ieder geval nog verkrijgbaar.
Wordt hier gebruikt wanneer een steen niet meer helemaal recht is.
Slijpen is hier wel een groot woord, geen precisie hier, enkel op draaitolletje om wat messen en zo te slijpen.
Het is altijd beter van het gewenste resultaat stapsgewijs te willen halen -> Wat denk je van eerst gelijkfrezen en dan het laatste beetje vlakslijpen. Zoals van grof schuurpapier overgaan naar telkens fijner schuurpapier en als laatste polierpasta gebruiken.
Wordt hier gebruikt wanneer een steen niet meer helemaal recht is.
Slijpen is hier wel een groot woord, geen precisie hier, enkel op draaitolletje om wat messen en zo te slijpen.
Het is altijd beter van het gewenste resultaat stapsgewijs te willen halen -> Wat denk je van eerst gelijkfrezen en dan het laatste beetje vlakslijpen. Zoals van grof schuurpapier overgaan naar telkens fijner schuurpapier en als laatste polierpasta gebruiken.
When it fits stop using the hammer.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12050
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Vlak slijpen 250meter
Mijn slijpstenen kennis is ook nogal basic. Maar ik weet dat de binding er voor moet zorgen dat ie uitbreekt voordat ie bot wordt.
Dus eigenlijk hoef je alleen te dressen/afritsen om hem weer vlak te krijgen is mijn idee.
Maar in jullie geval loopt ie misschien vol, weet niet of dat met een andere binding op te lossen is, maar daar zal de fabrikant toch nog wel oplossingen voor hebben.
We zijn benieuwd...
Dus eigenlijk hoef je alleen te dressen/afritsen om hem weer vlak te krijgen is mijn idee.
Maar in jullie geval loopt ie misschien vol, weet niet of dat met een andere binding op te lossen is, maar daar zal de fabrikant toch nog wel oplossingen voor hebben.
We zijn benieuwd...
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Vlak slijpen 250meter
De steen die je gebruikt is te hard voor het materiaal dat je slijpt.
De steen krijgt niet de kans om de slijpkorrel uit te breken daardoor word hij bot.
Denk even voor het gemak aan de werkbank slijpmachiene , witte steen (zachte steen) voor hss slijpen het te slijpen materiaal blijft koel.Groene steen (hardere steen) voor b.v. widia door dat widia zeer hard is krijgt de steen de kans om uit te breken en een vers korrel voor de nieuwe gang.
De steen krijgt niet de kans om de slijpkorrel uit te breken daardoor word hij bot.
Denk even voor het gemak aan de werkbank slijpmachiene , witte steen (zachte steen) voor hss slijpen het te slijpen materiaal blijft koel.Groene steen (hardere steen) voor b.v. widia door dat widia zeer hard is krijgt de steen de kans om uit te breken en een vers korrel voor de nieuwe gang.
Re: Vlak slijpen 250meter
Swake,
Met 2x slijpen zou die weer perfect zijn
Dat valt wel mee
Hugo
Kwa bindmiddel kun je wel eens gelijk hebben
Mostudio
Hier zit ook zeker wat in
Al had ik aangenomen dat de fabrikant met de info wel de goede steen zou geven
Rails is niet bepaald nieuw materiaal en ze zullen dat toch wel vaker voorgehad hebben
Ben zelf erg benieuwd wat de vertegenwoordiger maandag heeft
Zal dan wel andere steen worden
Met 2x slijpen zou die weer perfect zijn
Dat valt wel mee
Hugo
Kwa bindmiddel kun je wel eens gelijk hebben
Mostudio
Hier zit ook zeker wat in
Al had ik aangenomen dat de fabrikant met de info wel de goede steen zou geven
Rails is niet bepaald nieuw materiaal en ze zullen dat toch wel vaker voorgehad hebben
Ben zelf erg benieuwd wat de vertegenwoordiger maandag heeft
Zal dan wel andere steen worden
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13518
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Vlak slijpen 250meter
Vuistregel voor slijpstenen.. hoe harder het te slijpen materiaal, hoe zachter de steen..
Regelmatig ritsen is ook niet overbodig, om de steen vlak en scherp te houden..
Regelmatig ritsen is ook niet overbodig, om de steen vlak en scherp te houden..
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Vlak slijpen 250meter
en koelen met water?? Vroegah werden die ouderwetse molenstenen ook altijd in een bak water rondgedraaid.
En mijn steenzager moet ook in water draaien, om maar wat te noemen.. Marmer en graniet frezen doe ik ook altijd onder water.. leven mijn freesjes een stuk langer..
Kees
En mijn steenzager moet ook in water draaien, om maar wat te noemen.. Marmer en graniet frezen doe ik ook altijd onder water.. leven mijn freesjes een stuk langer..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12050
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Vlak slijpen 250meter
Waarschijnlijk zit er nog een addertje. Die rails is waarschijnlijk relatief zacht ijzer, maar de toplaag is verhard door het rijden er over. Heb je een soort hybride steen nodig.
Simpel ijzer bewerkt over het algemeen nooit zo mooi als kwaliteits gereedschap staal.
Simpel ijzer bewerkt over het algemeen nooit zo mooi als kwaliteits gereedschap staal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13518
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Vlak slijpen 250meter
Rails worden over het algemeen gemaakt van Mangaanstaal da's al wezenlijk harder dan gewoon "russisch edelstaal" de welbekende pisbakken-kwaliteit
een zachte steen loopt wel een beetje het risico op vollopen, gewoon minder afnemen als je in zachter materiaal komt..
een zachte steen loopt wel een beetje het risico op vollopen, gewoon minder afnemen als je in zachter materiaal komt..
Re: Vlak slijpen 250meter
Meel vermalen met molenstenen had als nadeel dat er van die stenen dan steengruis afkwam, wat in het meel terecht kwam. Dat is niet goed voor je gebit.
Misschien als je die nat houdt dat er dan minder steengruis in 't meel terecht kwam?
Misschien als je die nat houdt dat er dan minder steengruis in 't meel terecht kwam?
Re: Vlak slijpen 250meter
Nat meel? Juist...
Re: Vlak slijpen 250meter
Dit komt heel erg in de buurt van wat die vertegenwoordiger zeihugo stoutjesdijk schreef:Waarschijnlijk zit er nog een addertje. Die rails is waarschijnlijk relatief zacht ijzer, maar de toplaag is verhard door het rijden er over. Heb je een soort hybride steen nodig.
Simpel ijzer bewerkt over het algemeen nooit zo mooi als kwaliteits gereedschap staal.
Al moest die wel even opzoek naar een geschikte steen
Waterkoeling hadden we er wel opstaan
Maar de vertegenwoordiger gaf aan dat dat eigenlijk niet nodig is
De temperatuur zou in de vonken mee weg moeten gaan
Afritsen zou ook niet nodig zijn
Dat zou de steen en het bindmiddel zelf moeten "regelen"
Het probleem was nu,
Dat je door de eerste harde laag heen moet om fatsoenlijk te "verspanen"
Alleen voordat je er doorheen bent is de steen al moe