Inventor files bewerken in Fusion 360

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Inventor files bewerken in Fusion 360

Bericht door benkr »

week of 2 a 3 geleden had ik besloten om Fusion 360 op mijn PC te gaan installeren, dat is gelukt maar vrijwel meteen daarna was ik mijn Inventor 2017 kwijt, Autodesk vond dat dat geen legale versie was en daar hadden ze nog gelijk in ook maar ik heb er wel 7 jaar gebruik van kunnen maken.
Maar wat ik nu wil is mijn huidige projecten, mijn eigen portaalfrees en de BF20 ombouw voor de hobbyclub, gaan binnenhalen in Fusion.
Wat ik er van kan vinden moet je dan in Inventor (wat ik dus niet meer heb) de boel gaan prepareren voor Fusion.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij duidelijk maken hoe ik dat doe zonder de truukjes in Inventor?
Het zijn beiden projecten met redelijk wat IPT onderdelen, zeg enkele tientallen die samen een IAM samenstel vormen in Inventor.
sbos
Contacteer:

Re: Inventor files bewerken in Fusion 360

Bericht door sbos »

Hoi Ben,

Zover ik weet kan je inventor 30dagen volledig gebruiken.
Je kan dan de bestanden converteren naar een step of ander type
Deze kan je dan weer gebruiken voor fusion360

Succes
Caesar

Bericht door Caesar »

Ik heb online een aantal licenses gekocht op deze website:

https://nextdigitalkey.co.uk/product/autodesk-inventor/

daar staan bijna alle autodesk producten. Naar mijn weten zijn dit volledig legale licenties die overgekocht zijn van bedrijven die hun licenties hebben afgestoten; je krijgt een volwaardige login bij autodesk waarbij je producten gewoon geactiveerd zijn.

Er is alleen een maar; als je online in inlogt (bij autodesk zelf) heeft de licentie een einddatum van 1 jaar na-aankoop, ondanks dat de verkoper heel specifiek aangeeft dat het een perpetual license is ('voor het leven'). Ik heb verkoper toen een berichtje gestuurd en hij verzekerde me ervan dat die einddatum niet klopt en automatisch verlengd wordt. Of dat waar is weet ik over een maand of 6, maar ik ben bereid te accepteren dat de verkoper tegen die tijd wellicht niet meer bereikbaar is en mijn licenties verlopen.

m.a.w. als je het risico waard vind zou je daar een officiele licentie (i.i.g. voor 1 jaar) kunnen kopen, en als het allemaal waar is wellicht voor onbepaalde tijd. in het slechtste geval betaal je dus 50 euro voor een jaar gebruik van inventor (2022 versie).
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

In Fusion ga je naar Open -> dan naar open from computer.

Daar kan je de assembly Iam openen.

Vervolgens vraagt hij welke bestanden er in die iam horen , die selecteer je ook.

Vervolgens wil Fusion ze eerst opslaan dus moet je een map maken waar ze in komen.

Dan gaat hij ze daarna uploaden.

Nu kan je weer in het open menu de assembly zien in de map die je hebt gemaakt.

Mocht het niet lukken kan ik via de telefoon nog verder helpen.

Ipt kan je gewoon rechtstreeks openen via open from computer.

P.s

Nog 2 kleine tips waar je in fusion veel gebruik van maakt.

Het ouderwetse F7 (je skets laten zin in door de helft) zit bij fusion ergens anders , je rechter muis op de sketch en dan slice sketch.

De knop van projectgeometry zit verstopt maar simpel op P drukken doet ook de truuk.

Ik ben sinds een maand ook helemaal over van Inventor naar Fusion voor het tekenwerk.
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Alleen bij een betaalde versie van Fusion360 kan je iam files openen. Er zit niks anders ook dan de 30 dagen proef versie te gebruiken en je bestanden om te zetten naar step.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Bjornski1976 schreef: 18 dec 2024 11:15 Alleen bij een betaalde versie van Fusion360 kan je iam files openen. Er zit niks anders ook dan de 30 dagen proef versie te gebruiken en je bestanden om te zetten naar step.
Sorry dat wist ik niet.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Een route via Freecad ?
'keb geen idee hoe goed dat zal gaan maar zo te zien moet dat kunnen.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels zowel Inventor 2024 als 2025 op mijn PC staan, ik moet ze nog activeren, maar dat is me nog even onduidelijk hoe ik dat moet doen, maar zal wel goed komen.
Van de 2025 versie is de activering voor mij echt een groot vraagteken, maar bij de 2024 versie is het wel duidelijk, ook staat daar bij dat de activering met dit tool werkt met elk Autodesk product dus dat moet goed komen.
Overigens die 30 dagen probeerversies kun je maar 1 keer ophalen en dat had ik dus al eerder gedaan, daarna zegt Autodesk dat dat niet meer mag.
Maar goed, ik heb een paar sites aangereikt gekregen waar het een en ander te vinden is en ik had zelf ook nog iets gevonden. De 2024 komt van de ene plek, de 2025 van een andere plek.
Ik hoop morgen weer een werkende Inventor te hebben maar ik ga ook verder met Fusion, dat wil ik gaan gebruiken op de hobbyclub, dat is legaal en gratis.
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Mocht het met Inventor niet lukken, dan kan ik je wel helpen. Ik gebruik SpaceClaim en dat programma leest gewoon Inventor (en vele andere) bestanden. Omzetten naar vrijwel elk ander type is mogelijk.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Er zit nog ergens een hongerig filemonster, telkens zijn er Inventor files verdwenen, geen idee waarom.
Omdat dit al eerder was gebeurd heb ik de belangrijke bestanden in een aparte map geparkeerd, wat blijkt ook daar verdwijnen bestanden zo maar.
Betekent nu b.v. dat ik zowel Inventor 2024 als 2025 heb geïnstalleerd maar dat de licence manager verdwenen is voordat ik die heb kunnen installeren. Raar vind ik dat.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb intussen een verborgen McAfee gevonden en nu dus verwijderd, of dat de boosdoener was ga ik achter komen.
McAfee heeft dar een speciaal tool voor, die tool deed er denk ik wel een kwartier over om echt alles te verwijderen.
Ik vind het eigenlijk schandalig dat je dergelijke virussen zo maar cadeau krijgt bij een nieuwe computer.
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Hopelijk heb je wel backups van je tekeningen?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

rien1959 schreef: 21 dec 2024 15:04 Hopelijk heb je wel backups van je tekeningen?
Ja en nee, ze staan voorlopig nog ook op de oude PC.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Na heel veel downloaden en proberen, zelfs met hulp van de Autodesk helpdesk ben ik inmiddels wel klaar met Autodesk, afhankelijk met wie je daar communiceert krijg je een ander verhaal, je kent het wel, van de hoek naar het kastje en weer terug.
Ten einde raad heb ik toen maar een SolidWorks 2023 versie gedownload, die lijkt inmiddels goed te werken, nu nog wegwijs zien te worden in dit pakket, is eigenlijk identiek aan Inventor, maar alles zit wel net ietsje anders in elkaar, dus flink zoeken.
Wat ik tot nu toe gezien heb van SolidWorks vind ik allemaal wel net ietsje meer hebben dan Inventor, maar dat kan vertekend zijn omdat ik er nog maar heel weinig van gezien heb en er eigenlijk nog helemaal niets mee gedaan heb.
Ik had in Inventor zowel mijn portaalfrees die ik aan het bouwen ben én de CNC ombouw van de BF20 voor de hobbyclub eigenlijk helemaal af, de BF20 heb ik al geïmporteerd (als Step bestand) in SolidWorks, dat ziet er goed uit, maar natuurlijk is lang niet alles echt meegekomen, alle "constraints" moeten weer opnieuw ingegeven worden. Dat is wanneer je weet hoe een pakket werkt al best een boel werk, nu is het echt heel veel werk voordat ik zelfs maar weet hoe dat te doen in SolidWorks, maar dat gaat lukken, zeker weten.
Plaats reactie