Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand bekend?)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand bekend?)

Bericht door hrscharft »

Beste Iedereen.

ik heb een stel naderings schakelaars op de kop kunnen tikken van Pepperl en Fuchs.
Is er hier misschien iemand die daar bekend mee is?

Ik kan er namelijk vrij weinig over vinden op het WWW en heb geen idee of ik deze schakelaars zo kan gebruiken op mijn machine of dat ik nog extra onderdelen nodig heb. De extra voeding dat is me wel duidelijk aangezien mijn stuurkast nu draait op 6V en de schakelaars aangeven dat ze een voedings spanning nodig hebben van tussen de 10 en 30V.

Wie o Wie kan mij wat meer vertellen over de kwaliteit en of de extra benodigdheden van deze dingen. Ik vind ze overigens met een diameter van 30mm wel wat aan de forse kan maar goed dat is niet anders ik vind er wel ergens een plekje voor op het machien.

Typen:

NJ10-30GM-A
NJ15-30GK-A

Alvast bedankt.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door ruudpg »

Ik zie op de website van Pepperl zomaar ruim 2500 verschillende naderingsschakelaars, dus ik zou er even een mailtje aan wagen met het verzoek om een datasheet.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door Johan Bos »

Daar zijn deze namur's eigenlijk niet voor geschikt.
Ze worden veel gebruikt t.b.v.. explosieveiligheid en hebben een zeer kleine schakel stroom, waardoor ze eigenlijk alleen met een versterker gebruikt worden. Bij ons op het werk zitten ze onder andere als impulsgever in de gasmeters.

Datasheets genoeg; http://www.soselectronic.cz/a_info/reso ... 30GM-N.pdf
RC & Modelbouw
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door Lameris »

Toen ik mijn machine voorzag van naderingsschakelaars heb ik er meer aangeschaft dan nodig.
Dit zijn nieuwe schakelaars in de originele verpakking.
Fabricaat Turck
Type Bi2-S12-AP6X
Diameter 12 mm
voeding 10-30 v DC
schakel vermogen 200 mA aansluitschema staat op de verpakking ( pnp)
Ik heb er 8 stuks van liggen, 5 euro per stuk lijkt me redelijk.
Ik kan ze volgende week ook meenemen naar de CNCZONE meeting op 13 sept.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door hrscharft »

Beste Lameris.

Dat is het nou juist... die datasheets had ik ook al gevonden maar het gaat hier om de GM-A en niet de GM-N en de A versie kan ik dus niets over vinden.

Wat versta jij overigens onder een kleine schakelstroom?
Ik zie hier gewoon op de behuizing staan 10-30V bij 200 mA
Dat is dus hetzelfde als de schakelaars die hierboven aangeboden worden.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door Lameris »

De voeding van de benaderingsschakelaar is 10-30 vDC
In het apparaat zit een transistor als schakel element en die mag maximaal 200 mA belast worden.
Dat is alles!
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door hrscharft »

Oke,

Ik heb er net even een getest aan de labvoeding (200 mA begrensd) en hij lijkt gewoon te werken. Schakelafstand is een mm of tien. Nu alleen nog even kijken hoe ik van 12V terug ga komen naar een volt of 5 a 6 en ook nog eens op een betrouwbare manier aangezien die chinese breakoutboards niet meer dan 6V mogen hebben.

Verder zit ik dan nog even met het aansluiten aangezien ik dan twee verschillende GND's ga krijgen.
Namelijk de GND van de 12V voeding en De GND van het BO board die natuurlijk aan de 6V voeding hangt.

Het lijkt me niet dat ik die twee zonder meer aan elkaar kan knopen met het oog op potentiaal verschil.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door DaBit »

hrscharft schreef: Ik heb er net even een getest aan de labvoeding (200 mA begrensd) en hij lijkt gewoon te werken. Schakelafstand is een mm of tien. Nu alleen nog even kijken hoe ik van 12V terug ga komen naar een volt of 5 a 6 en ook nog eens op een betrouwbare manier aangezien die chinese breakoutboards niet meer dan 6V mogen hebben.
Hebben die dingen nou 2 of meer draden? Met andere woorden: is de uitgang een losse uitgang?
Het lijkt me niet dat ik die twee zonder meer aan elkaar kan knopen met het oog op potentiaal verschil.
Als je geen isolatie plant tussen 12V en 5V domein (en waarom zou je) dan is er geen reden waarom je ze niet aan elkaar kunt knopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door hrscharft »

Wat ik van het tekeningetje op de kop van de switch kan uitmaken zijn het npn's met een NO/NC configuratie van binnen in.

Ze schakelen dus naar de plus en afhankelijk van welke draad je kiest van de vier draden die er uit komen heb je een NO of een NC schakelaar.

De bovenste tekening staat dus ook op de kop van de schakelaars gedrukt met daarbij gegevens als voltage en kleurcodering van de draden enz enz.

Afbeelding
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door hrscharft »

Even om verdere verwarring te voorkomen de datasheet die een paar posts naar boven staat is dus NIET van de sensors die ik in mijn bezit heb.

Tevens heb ik contact gehad met P&F en die gaven aan dat de betreffende typen al zo lang niet meer in productie zijn dat zij er verder ook geen gegevens meer over hadden en er op het www ook door hun zo gauw niets te vinden was.

Ik heb gevraagd wat de opvolger is van dit model en daarvan wacht ik nog even op antwoord.

Het lijkt overigens verder een vrij standaard model als ik kijk naar wat ik allemaal van andere merken vind op google.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door hrscharft »

Dit lijkt kwa specs verdacht veel op de sensors die ik hier nu heb liggen

DataSheet:
http://files.pepperl-fuchs.com/selector ... 75_eng.pdf
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door DaBit »

En je had PNP sensoren zei je?

Dan zou ik de uitgangen van de sensor via een weerstandje van 1kOhm-10kOhm naar de ingang van de BOB doen, en tussen de ingang van de BOB en de GND een 4,7V zenerdiode plaatsen.
(draadje van de diode met het streepje op de ingang, de ongestreepte aan GND)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door hrscharft »

NPN als ik het schema moet geloven.

dus schakelen naar de Plus.

Even voor mijn idee...
Die zener gebruik je dan om de restspanning kort te sluiten?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Naderings schakelaars van Pepperl en Fuchs. (iemand beke

Bericht door DaBit »

Ja, maar als je NPN schakelaars hebt dan heb je die zener niet nodig. Dan kan de uitgang van de sensor direct naar de ingang van de BOB, en monteer je een 1k weerstandje tussen ingang van de BOB en +5V voeding van je BOB.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie