Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Dat spaantjes er aan vast smelten dacht ik ook van dik landbouwplastic, maar dat lijkt daar toch geen last van te hebben, ook niet met staal onder de frees. Het zit bij de BF20 al eeuwen om de stappenmotor-koppelingen als makkelijk te vervangen afdekking en ik gebruik het als 'deur die geen ruimte vreet' (flap omlaag, zeilklem, klaar). Ziet er niet uit, werkt echter prima, en daar komt toch zo af en toe gewoon een stroom spanen tegenaan alsof iemand een brandweerslang met dat spul opengezet heeft.

Blijkbaar zijn die spaantjes dus koeler dan ca. 160 graden voordat ze wat raken, ook al kleuren ze bruin of blauw.

PP is in ieder geval geschikt voor een experiment. Mocht het niet werken dan is de ervaring te gebruiken om een versie 2.0 van kevlar oid te maken. Telescopisch plaatstaal zou het mooiste zijn, maar daar heb ik de ruimte niet voor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk/blijkbaar zijn ze zo dun dat ze afgekoeld zijn voor ze landen op het plastic.
( is ook door de HF spil, dat het natuurlijk maar kleine spaantjes zijn, en geen dikke krullen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door henkzelf »

Ik kocht bij een kampeer winkel van dat spul voor ramen en bungalowtenten voor de 'flappen' rond mijn BF16. Mooi helder. Het stopt kleine frees- en grote boor-spanen. Alleen olie spetters verstoren het zicht.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Waarschijnlijk/blijkbaar zijn ze zo dun dat ze afgekoeld zijn voor ze landen op het plastic.
( is ook door de HF spil, dat het natuurlijk maar kleine spaantjes zijn, en geen dikke krullen)
Inderdaad. Aluminiumspanen zijn dikker maar koelen al goed door de berg perslucht die erop gemikt staat, en in staal pak ik met de HF-spindel maar 0,03-0,05mm per tand. In beide gevallen is in de spanenstroom staan knap onprettig maar levert geen brandplekken oid op.
henkzelf schreef:Ik kocht bij een kampeer winkel van dat spul voor ramen en bungalowtenten voor de 'flappen' rond mijn BF16. Mooi helder. Het stopt kleine frees- en grote boor-spanen. Alleen olie spetters verstoren het zicht.
Ja, dat spul, of dat tafelzeil dat omaatjes op het kleed op tafel hebben liggen. En als het te ranzig is geworden van de snijolie (gebruik ik nog steeds bij RVS, bij boren, en als ik met een HSS frees staal te lijf ga) dan pak je gewoon even gauw een nieuw stukje.

Ik moet nog kijken wat ik aan 'deurtje' ga pakken aan de voorkant bij de nieuwe machine, maar de kans is niet heel klein dat het gewoon hetzelfde principe word want ik vind het gewoon handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Linki »

Ik moet nog kijken wat ik aan 'deurtje' ga pakken aan de voorkant bij de nieuwe machine
Glasvezel keperweefsel met siliconen geimpregneerd lijkt mij een fijn materiaal hiervoor.

Is soepel, branden geen spanen in, EN is eenvoudig verkrijgbaar als.................blusdeken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Da's alleen niet doorzichtig, en dat is ook wel fijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Linki »

Da's alleen niet doorzichtig, en dat is ook wel fijn.


Tja, even geen rekening gehouden met je Frees Voyeurisme. ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik zie wel. Ik heb nog wat lamellenbakjes liggen; stroken polycarbonaat eraan en dat kan ook. Of een segmentendeurtje bouwen, ook al mogelijk.

Maar zo af en toe naar binnen kunnen spieken als ik opeens een raar geluidje hoor vind ik erg prettig, al is het opzich niet strikt noodzakelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

hordeurtje?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Sven schreef:hordeurtje?
Nah, da's niks. Ik moet zowiezo niet iets hebben dat ver naar voren komt. Ik zie het vanzelf; ideeen vormen zich wel als ik bezig ben.

De vraag ' schoren of dakje' is beantwoord: op wat reststroken na is het polycarbonaat op. Schoren dus :lol:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

Ok, duidelijk. Rolhor. :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Proefmodelletje, wel op ware grootte en met echt materiaal:

Afbeelding

200mm breed, uitgerekt kan-ie de volle 673mm slag van de Y-as aan, ingedrukt is-ie een centimeter of 5.
Wel het verkeerde patroontje gebruikt; deze heeft ook hoekjes naar binnen. Vouwt wel lekker compact, maar dat zijn spanenbakjes.....

Viel me tegen. Ik was al bijna vergeten wat voor allejezus grote hekel ik heb aan vouwen en kleuren enzo. Op de kleuterschool werd ik al onhandelbaar als ik van de waterbak naar de kleurplaat moest, en op de middelbare school werd ik de klas uit gestuurd naar de conrector omdat de lerares kunstzinnige vormgeving dacht dat ik haar voor de gek hield.

De volgende poging moet ik wel nog een stuk nauwkeuriger het patroon op het PP zien te krijgen; daar zal het al makkelijker van worden. Het komt knap nauw, en door dit witte spul zie je de lijnjes van het velletje papier dat eronder ligt niet zo best.
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Linki »

Gewoon even wachten totdat je de machine kunt gebruiken.

Dan met je machine de vouwlijntjes rillen

http://www.grafischwoordenboek.nl/details.php?id=255
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

Ik vind 'm verassend goed gelukt, mooi gedaan man!

Voor de detaileerders: Een ril in karton of papier heeft een andere geometrie dan een vouwlijn in PP. Je komt een aardig eind door ril-apparatuur of -techniek op PP lost te laten maar het kost veel meer kracht.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie