Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Sven »

Ik ga binnenkort een tegencenter maken voor mijn 4e as. Instelbaar maken is geen probleem maar....

Hoe meet ik of ik het goed in lijn heb staan met de 4e as?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Flupke85 »

Als ik dat zou moeten meten zou ik een 3d taster in mn freesspindel stoppen en in de 4e as een as plaatsen waarvan je weet dat hij overal even dik is. Dan je X as (of hoe je hem noemt) met klok bewegen over de ingespannen as. Op die manier stel je de hoogte van je tegencenter in. Doe dat ook nog een keer aan de voor- of achterkant van je ingespannen asje en je weet wat je zijwaartse afstelling moet zijn.

Om te beginnen draai je de klauwplaat helemaal dicht en zet je je tegencenter ervoor zodat je alvast de hoogte ongeveer hebt.

Edit: Draai wel eerst even een puntje in de kopse kant van je asje (met een centerboor) zodat je tegencenter precies in het midden zit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo weet je nog niets..

magneetstatief met zwenktaster op de vierde as zetten. meetstift tegen de center (of als ie een opname heeft aan de binnenkant van de opname ) 4de as draaien.. als de taster uitzwaait.. dan staat ie niet goed.. stellen tot de taster niet meer beweegt.. klaar.

beter als dat gaat het niet..
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Flupke85 »

Mee eens. Nou twijfel ik eerder aan mijn eigen kunnen dan aan dat van jou Arie :lol: Maar zoals jij het omschrijft staat je tegencenter precies in het hart van de 4e as, maar kan het geheel scheef staan t.o.v. je frees.
En als je 4e as niet 100% waterpas staat (lees: wijst naar beneden of boven) dan staat je werkstuk ook niet haaks op je frees.

Corrigeer me aub als ik fout zit want ik kom net kijken haha
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Rocnc »

Hallo, dit truukje voor het afstellen van een Center kwam ik eens tegen. Ik realiseer me dat dit waarschijnlijk niet werkt in deze situatie, maar wellicht heeft iemand Mer een gewone draaibank er wel iets aan?

http://www.frets.com/HomeShopTech/Quick ... nment.html

Ro..
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Rocnc »

Let niet op mijn spelling, mijn telefoon weet het vaak beter.......


Ro..
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat is wel zo'n beetje de slechtste methode die ik oooit gezien heb:

Procedure:

Eerst.. 4de as op de machine.. stuk Rond in de vierklauw opspannen, zuiver centrisch klokken.. zowel dicht tegen de klauwplaat als aan het eind.. zo weet je dat ie centrisch in de klauwplaat, en centrisch op de centerlijn ligt.. zijn 2 verschillende dingen.. je kunt em aan de klauw centeren.. en toch slingering aan het eind hebben.. dan zit het gewoon scheef in de klauwplaat

Dan.. de klok langs de as.. de klok mag niet meer uitzwaaien.. dan staat ie recht ten opzichte van de slede..
Klok op de bovenkant.. mag ook niet uitzwaaien.. dan staat ie horizontaal.. ofwel.. de centerlijn ligt dan na 2 metingen evenwijdig aan de tafel, en aan de as..

Daarna heeft het pas zin de Center af te gaan stellen.. en dat doe je dus met de klok op de klauwplaat..

wie slim is.. maakt een Spie onder beide delen. dus onder de 4de as, en onder het center.. zodat die vast kan zetten als alles is uitgelijnd.. kun je het de volgende keer zo weer terugzetten..

Moeilijk kan soms zo simpel zijn... :)
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Flupke85 »

Inderdaad Arie. Mee eens. Ik vergat eerst mijn klauwplaat recht te zetten t.o.v de 3 dimensies.
Ik wat geleerd en hopelijk de TS ook 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:Ik ga binnenkort een tegencenter maken voor mijn 4e as. Instelbaar maken is geen probleem maar....

Hoe meet ik of ik het goed in lijn heb staan met de 4e as?
Volgens mij wil je eerst weten of je 4e as in lijn met de X of Y as staat.
De plek van dat tegencenter en de eventuele uitlijning daarvan, is volledig afhankelijk wat je er mee wilt.

Maar een asje met 2 centergaten tussen de centers, een meetklokje en je krijgt het wel voor elkaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tegencenter afstellen, hoe te meten?

Bericht door Sven »

Dank voor alle reacties, zeer zinvol!

Zal nog wel even puzzelen worden, het tegencenter komt van een houtdraaibank maar moet na opstellen voor de eerste taken zeker nauwkeurig genoeg zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie