Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Bericht door Rob65 »

In een ander topic vermeldde ik dat mijn Leapfrog Creatr voorzien is van andere electronica: USBCNC.
Daar kwam een vraag over en wat antwoorden die voor dat onderwerp off topic worden. Vandaar dat ik ze hier nog even samenvat voor een vervolg van deze discussie:
zeeschuim schreef:Wat zijn daar de voordelen van? en is dat veel beter dan die Arduino of Raspberry based besturing?
Ik ben niet zo thuis in die arduino en vraag me af of het niet beter is mijn pas in elkaar geschroefde Mendelmax2 te besturen met Edingcnc.
frank schreef:Wat zijn de voordelen van usbcnc(edingcnc):

1. De communicatie met de pc is goed geregeld. Ik gebruik ethernet en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

2. Ik ben eraan gewend omdat ik er ook mee frees.

3. Je zit dicht bij de bron cq. maker dus als er iets niet naar behoren werkt is een e-mailtje naar Bert genoeg om de zaak snel opgelost te krijgen.
frank schreef:Vergeet ik nog te zeggen. Nadelen zijn er natuurlijk ook.

1. Het is natuurlijk wel iets duurder.

2. je printer kan nooit stand-alone draaien, d.w.z. er is altijd een laptop of pc nodig.
skillalot schreef:Goede communicatie kun je denk ik wegstrepen als voordeel als de andere stand alone kan printen en dus helemaal geen communicatie met pc nodig heeft.

Dicht bij de maker, maar hij maakt het wel alleen, als Bert ooit om wat voor reden dan ook wegvalt, hoe gaat het dan verder?
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon wat commertaar van iemand die niet 3D print
2. Ik ben eraan gewend omdat ik er ook mee frees.
Is dat een voordeel ? Printen is toch een andere techniek,
Je koopt ook geen Yamaha orgel omdat je al een Yamaha motor hebt ( niet helemaal vergelijkbaar, geeft ik toe :lol: )
3. Je zit dicht bij de bron cq. maker dus als er iets niet naar behoren werkt is een e-mailtje naar Bert genoeg om de zaak snel opgelost te krijgen.
Ja waarschijnlijk.
Vergeet ik nog te zeggen. Nadelen zijn er natuurlijk ook.
2. je printer kan nooit stand-alone draaien, d.w.z. er is altijd een laptop of pc nodig.
Die 3D print oplossing is er net, kan me voorstellen dat er een ooit een toevoeging kan komen, met bedien terminal en SD/USB geheugen.
skillalot schreef: Dicht bij de maker, maar hij maakt het wel alleen, als Bert ooit om wat voor reden dan ook wegvalt, hoe gaat het dan verder?
Ja dat soort argumenten hoor je wel vaker.
Andere merken doen soms niets meer aan updates, slechte garantie, gaan failliet, enz.
Heb je dus ook niets meer.
Dus dat is koffiedik kijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van EdingCNC voor 3D printers

Bericht door Rob65 »

Gaat dit, deels, een gevoelsdiscussie worden?
Ik denk het wel.

Ik ken Bert. Hij heeft gewerkt aan de ontwikkeling van professionele besturingen en weet dus heel goed waar hij mee bezig is. Met problemen of vragen kan je altijd bij Bert terecht en hij probeert zoveel mogelijk van de vragen zo snel mogelijk op te lossen. Ik sta verbaasd van de snelheid waarmee Bert even een foutje in de software oplost of even snel iets aanpast.
Ik heb dus een heel goed gevoel bij EdingCNC.

De arduino heeft wel eens last van storing en dan hangt de boel spontaan. Soms hangt de boel spontaan, soms is het te relateren aan het aan- of uitschakelen van verlichting, stofzuiger of andere apparatuur. Ik hoor zelfs dat er mensen zijn die bijna ieder uur wel een storing krijgen en daardoor eigenlijk geen grote voorwerpen kunnen printen. Zelf gebeurde het mij misschien 1 of 2 keer in de week.
Bij USBCNC heb ik hier praktisch geen last van. Alleen blijft mijn USBCNC apparatuur wel even uit staan als ik met het TIG apparaat vlak naast die machine aan het lassen ben.
Ja, dit probleem is (deels) op te lossen door gebruik te maken van korte, afgeschermde, USB kabels met aan 2 kanten zo'n ferrietkern (zo'n bobbel aan het einde van de kabel) er om heen maar dat helpt beperkt. Er zit gewoon een probleem in het ontwerp van de electronica.

De "motion controller", het gedeelte dat bepaald hoe de stappenmotoren aangestuurd worden, is in USBCNC veel beter dan in de Marlin firmware die bij Arduino gebruikt wordt. Ja, Marlin is open source en iedereen zou er dus verbeteringen in aan kunnen brengen maar de praktijk laat zien dat dit slechts zeer sporadisch gebeurd. Er zitten bugs in de software en die zitten er al jaren in. Als ik probeer het uiterste uit mijn Arduino te halen gebeuren er wel heel vreemde dingen.

De microprocessor op de Arduino is te traag. Alles van het omzetten van de G-code in data voor de traject generator en het aansturen van de motion controller zit allemaal in de Arduino. Dat heeft als gevolg dat er slechts beperkt tijd is voor het (real time) aansturen van de step/dir signalen naar de motoren en dat zie je terug als jitter op deze signalen.
Is dat nou heel erg? waarschijnlijk merk je er in de praktijk niet veel van maar het hoort niet en ik merkte wel dat er af en toe vreemde sprongetjes gemaakt worden - die hoor je meteen in een verandering in het geluid van de motoren.

Op de Arduino kan je een LCD/keypad en een SD uitbreidingsmodule aansluiten. Op die manier kan je met de Arduino standalone printen. Heel mooi, maar dan moet ik dus wel altijd met een SD kaartje van PC naar 3D printer om iets te printen.
Je kan de Arduino ook met een Raspberry Pi aansturen (Octoprint). Dat geeft leuke mogelijkheden want je kan de printer dan plotseling ook remote bedienen en als je er een webcam aan hangt kan je zelfs remote zien of alles nog goed gaat. Maar ook dan had ik nog af en toe storingen op de USB communicatie naar de Arduino.

Het nadeel van USBCNC is inderdaad dat er altijd een PC aan moet hangen. maar dat hoeft dan weer niet per se de meeste snelle, moderne, computer te zijn. Sterker nog: toen ik voor het eerst bij EdingCNC op bezoek ging zag ik daar een warboel aan verschillende oude PC's en kleine notebookjes liggen die ik gezien snelheid en leeftijd allang vervangen zou hebben door modernere en snellere machines ;-)

Skillalot heeft wel een punt: de nieuwe iCNC600 module is door Bert samen met een andere partij ontwikkeld en ook op het vlak van software doet Bert niet alles meer helemaal alleen. Ik zie hier dus wel veranderingen in komen.
Aan de andere kant: voor mijn nieuwe 17 jaar oude Bridgeport is er ook geen support meer op de oude Heidenhain 427 besturing. Mocht die ooit uitvallen dan rest mij geen andere optie dan een compleet nieuwe besturing aanschaffen.

3D printing is voor EdingCNC iets heel nieuws. Er is al veel ervaring met frezen, draaien, snijden en nog wat dingen, maar 3D printing is eigenlijk pas sinds kort mogelijk. Gelukkig kan Bert hier gebruik maken van de kennis van anderen om zijn eigen kennis op dit vlak op te bouwen waardoor in korte tijd niet alleen een aantal gebruikers van traditionele printers al gebruik kunnen maken van EdingCNC maar zelfs de Delta printers wordt nu ondersteund.

Voor mij waren er dus voldoende redenen om over te stappen op een EdingCNC CPU5b module met ethernet om in combinatie met de 3D print interface te gaan 3D printen.
Voor de eerlijkheid moet ik dan wel vermelden dat ik een 3D printer voor Bert gebouwd heb zodat hij zelf ook kan testen en we hebben in een paar weken wel wat avonden zitten denken en aanpassen (software, hardware en mechanica) om alles goed draaiend te krijgen. Pas daarna heb ik de stap genomen om thuis de kniptang in de bedrading van mijn Leapfrog Creatr te zetten :mrgreen:
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Bericht door frank »

Natuurlijk is de keuze voor de aansturing van je machine(s) een gevoelskwestie. Het had ook met Mach3 of Linuxcnc gekund maar als je eenmaal gekozen hebt moeten er toch wel zwaar wegende argumenten zijn om weer naar iets anders over te stappen. Bovendien denk ik dat ik pech heb gehad met mijn Arduinoboardje/laptop/kabel combinatie want die hing iedere dag wel een keer. Ook het gehannes met het sd kaartje vond ik niet prettig. Ik heb nu alles in het netwerk hangen en dat werkt toch wel wat comfortabeler. Maar ja... ook dat is een keuze
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
zeeschuim

Re: Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Bericht door zeeschuim »

en hoe zit het met het kostenplaatje van de verschillende mogelijkheden?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Bericht door diepchess »

kostenplaatje:

Arduino aan je pc hangen (dus niet extra troep op die arduino draaien - daar is hij te traag voor): die arduino kost samen met ramps 1.4 bordje gesoldeerd en motordrivers alles bij elkaar iets van 60 dollar. Gratis verscheping.

Als je zelf wilt solderen de helft.

Software: gratis.

Geen last van hangende arduino's hier en hij is snel zat.

Wel is het zo dat ik een fan op de arduino + ramps heb staan om de zaak goed koel te houden. De hitte is je enige vijand.
greedseed
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 mar 2012 00:18

Re: Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Bericht door greedseed »

Eventjes mijn ervaring erbij gooien :D

Disclaimer:
Dit alles moet je aan nemen zover het relevant is voor jou! En alles wat ik schrijg is mijn mening en mijn idee van werken, En hoeft daarom niet als weg gezien te worden.

Ik gebruik op het moment mijn CNC machine ook als 3D printer, Hij draait met een USBCNC MK2 controller van Planet-CNC. Omdat mijn CNC die all gebruikte. Dit is echt niet ideaal vind ik. en met mijn 2de printer dat ik nu aan het ontwerpen ben, ga ik ook echt geen nieuwe USB cnc controller kopen, maar liever een Ramps of iets gelijk aardig.

Een aantal redenen dat ik heb ondervonden, De controller en Software zijn echt niet ontworpen voor dit doel, dus er is all geen input voor enige Temp probes, en moet ik met dedicated thermal controllers werken, dat add ook weer toe aan de kost en complexiteit van een elektrische sturing.

De interpretatie van Cure gcode (Slicer software) in de USB CNC software is hakkelig, bijvoorbeeld bij het "0" zetten van de extruder motor, gaat USB CNC gewoon de motor terug naar 0 draaien, achteruit. Dit is heel irritant als je dit even vergeet en moet ik mijn filament terug gaan invoeren.

De niet echt optie om stand-alone te draaien. Als je lange prints hebt van 8 tot 10 uur of langer, moet ik gewoon een extra PC aan laten staan. echt een of the shelf optie voor display en SD-card slot is voor de MK2 erg duur. en in het geval van de Display, niet echt een optie gewoon.

Dat is kort wat ik ondervonden heb dat echt geen plezier is met deze controller. maar ik heb gewoon de MK2, Heb wel vernomen dat de MK3 controller wel thernishe probes kan ondersteunen en ook displays. Maar dan vind ik de prijs van zo een controller enorm duur. en moeten we wachten tot zij een nieuwe feature maken.

En dat heb je bij RAMPS niet. als er iets nieuw word ontwikkeld door de community, die veel groter is. Krijg je dat ook als je je software update. Neem nu als voorbeeld, de Auto bed leveling feature.
gewoon een extra sensor op je extruders plaatsen, en je hoeft nooit meer je bed af te stellen, je printer software gaat gewoon rekening houden met defects!

Ter info, aantal fotos van opstelling ( dit is nog WIP) Klick for full picture!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Bericht door Rob65 »

greedseed schreef: Ik gebruik op het moment mijn CNC machine ook als 3D printer, Hij draait met een USBCNC MK2 controller van Planet-CNC.
Je hebt het hier over de Planet CNC controller, dat is een USB CNC controller en dat is niet USBCNC zoals in het onderwerp bedoeld. Je zal ook zien dat PlanetCNC het constant een USB CNC controller noemt en niet USBCNC als één woord.

USBCNC is de naam waaronder de producten van EdingCNC bekend staan. De EdingCNC CPU 5b is volledig toegerust voor 3D printing en met de jusit software support.

Hier even wat reacties op jouw opmerkingen:
  • geen input voor enige Temp probes
    De CPU 5b module heeft 3 analoge ingangen en met de 3D printer interface van EdingCNC worden 2 van deze ingangen gebruikt voor de bed temperatuur (100k NTC) en extruder temperatuur (thermokoppel).
  • De interpretatie van Cura gcode (Slicer software) in de USB CNC software is hakkelig
    EdingCNC heeft ondertussen een redelijke basis aan test-gebruikers die verschillende slicers gebruiken. Of Cura daar ook al bij zit weet ik niet, maar ik weet zeker dat als je Cura gebruikt en er is een probleem dat dit opgelost wordt.
    Trouwens even een side note: de G-code die de meeste, zo niet alle, zlicers afleveren is geen ISO compliant G-code. Er zitten wat rare dingen in die niet kloppen: G28 gaan homen (naar de homing switches) terwijl dit in ISO G-code een commando is om naar de "home1" positie te bewegen -in G-code is er geen commando om te homen. En G92 is verkeerd geinterpreteerd (G92 X5 zou de X waarde op 5 moeten zetten maar in de marlin firmware wordt X dan altijd 0).
  • De niet echt optie om stand-alone te draaien.
    Dit kan je inderdaad als een nadeel zien. Ik heb gewoon een oude kleine laptop naast de printer staan en ben daar dit tevreden over. Voordeel is (mijn persoonlijke meing) dat ik ales van de 3D printer (software + instellingen) op die laptop heb staan en ik niet heen en weer hoef te kopieëren naar SD kaartjes.
  • Auto bed leveling feature
    Dit zit al geruime tijd in de EdingCNC software. Het kan o.a. gebruikt worden voor het graveren op gekromde oppervlakten maar is ook beschikbaar voor 3D printing.
    Nadeel van auto bed leveling vind ik wel dat alle horizontale vlakken net zo krom worden als je bed :cry:
  • En dat heb je bij RAMPS niet.
    Brr... Persoonlijk heb ik het niet zo op met RAMPS en de Marlin software. Ik ben lang bezig geweest om een aantal problemen in mijn eigenbouw printer te herleiden naar de Marlin software. De Arduino Mega is te traag om mijn printer op de gewenste snelheid aan te sturen en de door jouw genoemde community zorgt voor een veelvoud aan verschillende versies van software waarvan ik me afvraag in hoeverre het allemaal wel goed getest is.

    De electronica is ook niet echt lekker. De Arduino bordjes zijn leuk voor de kleine leer/hobby projectjes maar ga er geen product mee maken en de RAMPS controller is al niet veel beter. Mijn mening: zolang het werk leuk ... maar ik heb na 2 defecte Arduino's, verschillende problemen met USB communicatie met de Arduino en een opgeblazen RAMPS module besloten dat het bij mij niet meer aan die voorwaarde voldoet.
Arduino is een leuk platform en ik gebruik het wel om even snel een concept te kunnen testen, maar daarna ga ik heel snel over naar een beter, door ons zelf ontwikkelde, oplossing.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van USBCNC voor 3D printers

Bericht door kawarider »

Zo, nog even een oud onderwerp naar boven halen. Heeft nog iemand meer ervaring met eding en 3d printen.
Het zou mooi zijn als er wat bredere ervaring is.
Met het instellen van printer was ik toch wat aan het vechten, pronterface en nozzle hoogte blijven wat raar doen. Hoe mooi zou het zijn dit met een toolsetter te doen via Eding? Geen gedonder meer bij wisselen nozzle of printerkop, gewoon even een paar knoppen indrukken.
Plaats reactie