Aansturingssetje van ebay?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Nilez »

Hoi forumleden,

In deze post (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=29&t=10283) heb ik globaal beschreven wat voor machientje ik van plan ben te bouwen.(mocht dat voor deze vraag benodigde info geven) En daar werden wat linkjes gegeven naar ebay spullen voor de spindle. Dan kom je natuurlijk al gauw ook wat aantrekkelijke prijzen tegen voor de steppers. Zoals dit setje met pc-breakoutboard inbegrepen:

http://www.ebay.de/itm/Germany-Free-Shi ... 2593c01b37

Daar baal ik van want ik had eigenlijk besloten "hetzelfde soort setje" (echter geen breakoutboard) te gaan bestellen bij Impulscnc ;-).

https://www.impulsecnc.nl/nl/webshop/be ... 542-detail

En tjah dan wordt je als Hollander natuurlijk toch weer enigszins aan het twijfelen gebracht door die euro's. Scheelt een hoop geld natuurlijk met het chinese spul wat vanuit Duitsland wordt verstuurd. Maar ja, zijn die ebay setjes gewoon te mooi om waar te zijn?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Floppy »

In ieder geval zien de motoren op de Ebay foto er niet uit dat dat 3Nm motoren zijn.
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Nilez »

Klopt. In de beschrijving gaat het echter wel over NEMA23 Stepper motor 425 oz.in. Meestal staan dit soort setjes er voor 225 euro op is me opgevallen.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Guvner »

Nilez schreef:Klopt. In de beschrijving gaat het echter wel over NEMA23 Stepper motor 425 oz.in. Meestal staan dit soort setjes er voor 225 euro op is me opgevallen.
Hey niels ( GOK IK )

Ik sta zelf ook op het punt om een chinees setje steppers te gaan bestellen.

Misschien is het slim om samen te kopen. Ik weet niet of je in de buurt van Rotterdam woont?

Zoiets heb ik ook voor mijn spindle gedaan en heb daardoor een leuke korting kunnen bedingen.

Laat maar weten
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door lucas »

Dit kan je niet vergelijken, bij Impulse staan de specificaties er niet bij.

Die Ebay's met 9mH en een 36V voeding = ballast, paperweight, whatever .. kunnen geen prestaties leveren op hoger toerental.

Als die van Impulse de N23-300-8-SS zijn (weet ik niet) dan zijn die met 3.8mH en 48V voeding veeel beter.

Motoren met een spoelinductie van 1 tot max. 2 mH zijn een goede keus voor 30 tot 50V voeding.

PS: Ik heb niks met Ebay of Impulse, kijk ook eens naar Zapp in UK (ook niks mee te maken).
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door veteq »

Tot 500 rpm doen ze het toch wel, dat is 500 x 5mm spoed = 2500mm/min
Gebruikersavatar
Impulse CNC
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2011 20:19
Contacteer:

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Impulse CNC »

bij Impulse staan de specificaties er niet bij.
Klopt inderdaad dat de motoren uit de set de 3 Nm motoren zijn uit de categorie stappenmotoren.
De set wordt overigens geleverd met afgeschermde kabel.
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Nilez »

In ons geval is het om de assen aan te drijven die bestaan uit 12 x 3 trapeziumdraad. Dan praat je denk ik sowieso over langzame snelheden?
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Nilez »

In het solsylva bouwplan praten ze ook steeds over 500 rpm als "sweet spot" voor snelheid afgewogen tegen "torque"
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door lucas »

veteq schreef:Tot 500 rpm doen ze het toch wel, dat is 500 x 5mm spoed = 2500mm/min
12 x 3 trapeziumdraad = 1500mm/min als ze aan 500RPM nog wat kracht hebben wat ik sterk betwijfel.
Betrouwbaar aan 1000mm/min is al te laag voor kleine freesjes in kunststof of hout.

Er liggen hier 2 motoren met ongeveer dezelfde inductie, weliswaar maar 1Nm. Deze komen uit een 3D printer van kennis, het lukte niet om de lichte printkop betrouwbaar te bewegen met 3mm kogelomloopspindels aan 1200RPM..

Je kan veel bijleren door een beetje te zoeken op Google en andere zones: dan vind je ervaringen van anderen met dezelfde machines of aanbevelingen.
Op de eerste resultaatpagina vond ik dit als antwoord in een eiken Solsylva topic, TS daar was Nilez83 uit Nederland (toeval?):
"Make sure the motors you buy have a very low inductance (3Mh or less), or you'll get very poor performance"
van Ger21, cnczone.com, bijna 25.000 posts.
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Nilez »

Hey Lucas,

bedankt voor de info. Ja die Nilez83 was ik ghehe. Alweer een tijdje terug. Toen wilde ik de solsylva nog met M10 draadeind maken omdat ik geen geld had voor trapeziumdraad en moeren en op de solsylva website werd vermeld dat dat ok is om te beginnen zolang je hele lage snelheden acceptabel vindt. Voor die situatie met draadeind zei die Ger21 dus dat ik die lage inductie nodig had. Maar ik begrijp dus dat het in het geval van trapeziumdraad ook geld?
Nilez
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2014 21:35

Re: Aansturingssetje van ebay?

Bericht door Nilez »

Pfff nu zie ik het inderdaad ja. Vrijwel al die ebay setjes gebruiken zo'n combi van een 36V voeding en motoren Nema23 met inductie van 6,8 mH of hoger. Inderdaad ook vaak zelfs 9 mH. Die van impuls hebben inderdaad maar 3,4mH. Advies van mijn DIY collega om voor betrouwbaarheid uit Nederland te gaan komt toch weer steeds dichterbij :oops:
Plaats reactie