Probleem met CNC machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Probleem met CNC machine

Bericht door Pvanmaren »

Beste allemaal,

ik heb een machine geïmporteerd die we voornamelijk voor wat verpakkingsmateriaal gebruiken. Nu ondervinden we wat problemen met de machine dat tijdens het frezen het patroon lijkt te verschuiven.

zie filmpje ter info: https://www.dropbox.com/s/g8zffeirg5evs ... 1.mov?dl=0

Is er iemand in de omgeving van Waalwijk die ook service verleend en ons wellicht kan helpen met dit probleem?

Ik hoor graag van jullie.


Pascal
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door skillalot »

Ik kan niet heel goed zien wat er gebeurd, maar wat ik denk te zien is dat de tweede cirkel die gefreesd wordt te ver naar links zit?

Zonder de verdere machine gezien te hebben, zit de motor van de Y-as goed bevestigd? Koppeling tussen motor/kogelomloopspil of motor en tandwiel goed vast?
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door Pvanmaren »

Bedankt voor je reactie.

wanneer ik direct een tweede cirkel maakt komt deze goed overeen met de eerste cirkel maar wanneer ik tussendoor de machine op en neer laat gaan en terug gaat naar 0 dan maakt dan freest hij bij hetzelfde programma de cirkel ovaal.

Ik heb de spanning van de riemen en de stappenmotoren al gecontroleerd deze staan allemaal mooi strak zonder speling. Ik dacht dat een van de aansturingen van de stappen motoren kapot was maar dit blijkt dus niet het geval te zijn.

Beetje met mijn hadden in het haar nu.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zou je er ook eens 5 na elkaar moeten frezen. En kijken of de fout steeds exact hetzelfde is.
Is de fout met een cirkel van 50mm hetzelfde als met die grote.
En nog een keer tussendoor refereren, kijken of het dan ook optreedt.
Is het een oud programma wat voorheen goed liep, of is er iets in het programma aangepast.
Dan zouden we ook graag het programma zien.

O, nieuwe info.
Zou het te maken kunnen hebben met een referentiepunt.
2e cirkel ovaal, of is dat het resultaat van een verschoven cirkel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door Pvanmaren »

voor het vervangen van de module meerdere malen dezelfde cirkel gefreesd was duidelijk dat de cirkel in de x richting verschoof. na het vervangen van de module gaat dit goed. maar tijdens het gebruiken van de machine verschuift er toch telkens weer iets. Het lijkt dan inderdaad of tijdens het programma het nulpunt verschuift??

zie bijgaande een foto van de verschuiving.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is dus al gesleuteld om een probleem op te lossen.
Dan is het wel belangrijk om EXACT te vertellen wat de history van de problemen is, en wat er verder nog gebeurd is.
Wanneer deed ie het nog goed, wat is daarna allemaal voorgevallen aan problemen, en wat is er aan gedaan om het proberen op te lossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door Pvanmaren »

We hebben al meerdere malen hetzelfde programma gedraaid zonder problemen.


zonder enige direct verklaarbare reden (zoals vastlopen, stroomuitval, etc) verschuift het patroon tijdens het frezen. Programma duurt ca 5 uur paar keer tussen door gereedschap wisselen etc.

We zijn het patroon gaan controleren door een grote cirkel ca 300mm uit te frezen. hierna zagen we dat het patroon telkens in de x-richting verschoof. stappen motoren en ook de riemen gecontroleerd geen direct aantoonbaar iets dat het hier aan zou kunnen liggen. uitgekomen bij de module voor de aansturing van de motoren. deze omgewisseld en heeft een beter beeld gegeven nieuwe in geplaatst maar het probleem is nog niet helemaal verholpen. het patroon of nulpuntverschuift dus nog steeds tijdens het frezen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door skillalot »

Ik zou hem zo snel mogelijk ombouwen naar een wat bekendere besturing, mach3 / edingcnc, etc.
Die Chinese DSP besturingen hebben hier weinig tot geen mensen kaas van gegeten.
Al contact gezocht met de leverancier van de machine? Die zal die besturing dan weer wel kennen.
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door Pvanmaren »

inderdaad al contact gezocht. maar echt duidelijk antwoord heb ik helaas nog niet ontvangen.

dat ombouwen klinkt aantrekkelijk mits dit natuurlijk mijn probleem oplost. Heb verder van het ombouwen ook geen kaas gegeten en wat dat dan al niet zal gaan kosten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door audiomanics »

Pvanmaren schreef: en wat dat dan al niet zal gaan kosten.
Dat hangt er in grote maten vanaf wat voor hardware er al aanwezig is.. In het gunstigste geval hoef je alleen maar de controller te vervangen door iets als EdingCNC of Mach3.
Wat moet er dan inzitten?
- voeding
- stappenmotordrivers
- computer om de user-interface te draaien... plus beeldscherm.
- sensoren voor home- en eindstanden..
Veel meer is het eigenlijk niet.. Dan ben je klaar voor ca 300 euro.
Dat is dan ook de prijs die je betaald voor een paar enorme leermomenten.. van Nitwit naar Gaatjesneus in 3 dagen..

Post eens een foto van de hele electronicabende in de kast...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar ja, module, welke er dan ook bedoeld wordt. Als het de motorcontroller is, na verwisselen lijkt het probleem weg, later komt het weer terug.
Zou eens de powersupply bekijken, als het probleem zich steeds na een poosje voordoet.
Misschien een warmte probleem.
Als het de voeding is heeft een nieuwe besturing geen nut.
Als het een van de motor-controllers is idem.
Als er een losse eindschakelaar zit is het een kanon op een olifant schieten.

Dus toch maar subtiel stap voor stap de mogelijkheden doorlopen ben ik bang.

Wat is een gaatjesneus eigenlijk :?: :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door Pvanmaren »

Hoi Kees

Qua kosten valt dit inderdaad mee zo te horen of dit ons probleem oplost betwijfel ik wel.mwellicht wel iets voor de toekomst.

Hugo heb inderdaad een motorcontroller vervangen aangezien de afwijking in mij mening in de x as zat. De leverancier begon in eerste instantie over de inferter??? Dat daar wellicht iets mee was.

Als iemand een monteur weet in de regio Waalwijk hoor ik graag van jullie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door benkr »

Als je de machine, na van alles te hebben gedaan manueel naar de nul positie stuurt komt hij daar dan ook of is er een afwijking?
Is dat dan in 1 bepaalde richting of in zowel de X als de Y richting?
Dat geeft je waarschijnlijk een idee waar te gaan zoeken.
Lopen de assen lekker soepel als je ze met de hand beweegt of zitten er zware punten in?
Zit er toch misschien een koppeling los ergens of zit er misschien ergens een draad los?
Het kan ook nog zijn dat er ergens in een kabelketting een draad is gebroken waardoor er alleen op bepaalde posities stappen worden gemist.
Ja, ik ben geen prof monteur maar wel een gedreven hobbyist, heb eigenlijk geen ervaring met besturingssoftware, wel hardware en woon in Tilburg, ik wil best een keertje langskomen en samen proberen wat dingen uit te sluiten.
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Probleem met CNC machine

Bericht door Pvanmaren »

hoi Henk,

dank je voor je berichtje. ik heb het vermoeden dat het voornamelijk in de x-richting is dat de afwijking plaats vindt. ga straks nog even verder zoeken met je tips. mocht ik nog vragen hebben dan hoor je het.
Plaats reactie