systeem tijd ed in macro gebruiken

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: systeem tijd ed in macro gebruiken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Over het tijd in een bestandje zetten.. of em gebruiken in de macro..

met het exec commando in de Beta versie ( mag van mij in de gewone versies meegenomen worden.. heb ik al aan Bert gemeld.) kun je een progje starten wat je bijvoorbeeld zelf schrijft in VB.net.. die kun je vrij eenvoudig een textstring laten toevoegen aan een CNC bestand.. als je een bepaalde waarde aan een Parameter wilt koppelen, kun je dit op verschillende manieren doen.. de parameter in je bestand zetten.. of.. als je de externe exe in C++ schrijft, kun je die koppelen aan de CNC.API van EdingCNC, en zo rechtstreeks parameters toewijzen.. tijd, Datum.. geen probleem. Ik ben zelf het schrijven in C++ nog niet machtig.. maar zodra ik dat kan.. ga ik heel veel dingen uitproberen en testen.. er is heel veel mogelijk.. de enige limiet is je eigen kunde en fantasie.. !
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: systeem tijd ed in macro gebruiken

Bericht door Insp »

Progr. starten vanuit je CNC code, waarom klinkt mij dat als vragen om ongelukken.
Leuk dat het zou kunnen, maar zoiets moet in mijn optiek als een plugin geintegreerd worden.

Een CNC besturing moet (in mijn mening/optiek) zo simpel en licht mogelijk zijn. Alle extra "functionaliteiten" zorgt ervoor dat je veel bagage meezeult die je misschien toch niet gebruikt.

Een mooi voorbeeld vindt ik Notepad++ waarin veel via plugins is te regelen voor wat wie het nodig heeft.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: systeem tijd ed in macro gebruiken

Bericht door Leeuwinga »

@insp Werrk je ook met eding cnc of een ander systeem ?
Zelf werk ik met een draaibank sturing waarin ook mogelijk is wat Arie beschrijft.
Erg handig en gebruik het vaak. :roll:
Cees
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: systeem tijd ed in macro gebruiken

Bericht door Insp »

Cees, ik werk met Heidenhain, Siemens en heb met Fanuc gewerkt.
Bij o.a. Siemens zie ik doordat van alles mogelijk is, er ook heel snel iets "kapot" kan gaan door alle opties die je er mee krijgt.

Ik zeg ook niet dat het niet handig is, maar dat met elke koppelingsmogelijk die je geeft ook de kans op dingen die fout kunnen gaan wordt vergroot. Vaak zijn bewerkingsmachines daar net even iets te duur voor.

Daarom lijkt mij zoiets handig om te activeren via plugins. Degene die dit activeerd weet vaak wel waar hij/zij mee bezig is.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: systeem tijd ed in macro gebruiken

Bericht door keesfrees »

geweldig dat hier weer aandacht voor is
ik ga hier graag verder mee maar ik had niet echt een idee over waar te beginnen
dus ik kijk met veel interesse mee

bij deze nog even waar het me om begonnen is
deze info automatisch naar een bestand schrijven :

complete pad waar het cnc-bestand staat
naam van cnc-bestand
starttijd & datum
eindtijd & datum
freestijd, (min de pauzes dus indien mogelijk)
hoe is het afgelopen, hele bestand afgewerkt of afgebroken, vastgelopen, niet uitvoerbaar wegens "zou buiten machine gaan" en wat kunnen we nog meer voor nuttige info verzinnen :-)

en dat dan in een bestand waar steeds aan wordt toegevoegd
( op m'n oude besturing had ik dat en is echt super handig )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: systeem tijd ed in macro gebruiken

Bericht door Arie Kabaalstra »

externe programma's starten vanuit je besturing heeft geen enkel risico als je ze niet koppelt met de API..
of je nou fouten maakt in je G-code, of in een extern programma.. dat maakt geen verschil.

je moet er gewoon voor zorgen dat je geen blunders in je programma's hebt..
Plaats reactie