polypropyleen frzen

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ebaw

polypropyleen frzen

Bericht door ebaw » 01 nov 2008 19:44

hoi, is polypropyleen te frezen?, het spul zoals in snijplankjes waar je groenten op snijdt?

bij mij geeft het uitgeraffelde randen, frees met feedrate van 5 mm /sec en 10000 rpm op een kress . met en 2 mm tweesnijder.
ivo

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2307
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: polypropyleen frzen

Bericht door serum » 01 nov 2008 19:58

Probeer het eens meelopend te frezen en te koelen/smeren met water met een beetje afwasmiddel. (of lucht)

Ik heb er laatst een paar batterijbakjes in gefreest, met een 8mm 2snijder.

Voeding mag denk ik ook wel wat naar boven, 300mm/m is tamelijk langzaam, in mijn beleving kan je het sneller snijden dan de tabellen voor schrijven, beetje expirimenteren met voeding kan geen kwaad. houdt alleen rekening dat de spanen weg kunnen en dat je freesje/materiaal niet te heet wordt.

ebaw

Re: polypropyleen frzen

Bericht door ebaw » 01 nov 2008 20:04

hi serum, bedankt, gebruik afwasmiddel voor het frezen van plexy, zal dit ook eens proberen op poly.

mijn voedingsnelheid van 5 mm/sec is wat mijn zelfbouw machine het beste aankan om trillingvrij te werken,
heb al 10 mm /sec geprobeerd , dat is volgens mij de maximum.
bedankt voor je hulp
ivo

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 3988
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: polypropyleen frzen

Bericht door Mcgyver » 01 nov 2008 21:08

PP freest net als de meeste technische kunststoffen..

Je moet inderdaad ervoor zorgen dat alles niet te warm word... ik frees kunststof ALTIJD droog... alleen met een beetje perslucht...
Je grootste vijand zijn de spanen.. die blijven hangen .. gaan om je frees wikkelen en smelten de boel...
Nou smelt PP al veel minder snel dan andere kunststoffen dus ik zou zeggen gewoon effe proberen.....

met 10000 toeren zou je makkelijk 500 tot 750 mm/min kunnen lopen het ligt alleen aan de diameter van je frees en hoe diep je gaat.. hou het effe voorzichtig en probeer 450 mm/min en niet te diep proberen te frezen....
Als je te diep freest kan de frees de spanen ook niet meer afvoeren en loopt alles vol...

Kunststof is het makkelijkst om te frezen... je frezen blijven langer heel je verziekt alleen je werkstuk sneller ....
Wat wil je nog meer hahah

succes
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...

spieker
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 okt 2009 22:34
Contacteer:

Re: polypropyleen frzen

Bericht door spieker » 22 jan 2010 21:18

Ik frees polyprop meestal met een spindelspeed 9000 en een feed rate van 600 mm/min
Dit met een spiraal frees.
Beter kan niet.

gr

Gerard

Ferry
Berichten: 218
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: polypropyleen frzen

Bericht door Ferry » 24 jan 2010 18:29

Hmmm, in mijn opnie zitten jullie veel te langzaam te frezen.

Op mijn werk loop ik hele dagen PE en PP te verspanen.

We frezen ronde gaten op de buitenkant van een 60 mm dikke "balk" met een 20 mm volhardmetaal 3 snijder op 18000 toeren, en een voeding van ca 4 meter per minuut. Ik duik met een spiraal in 5 a 6 omwentelingen de volle 60 mm in het materiaal.

Lange rechte stukken met dezelfde frees met een afname van ca 5 mm 30 mm per gang diep loop ik met een voeding van 6 meter per minuut.

Dit alles droog, je hebt dan wel een flinke spindelmotor nodig.

Nogmaals dit is op een serieuze machine, onze hobbymachines zullen deze krachten niet aankunnen, maar het grootste probleem is zoals al gezegd het vastsmelten van de spanen doordat je te langzaam loopt gaat de warmte in je frees zitten en daardoor gaat deze "plakken" wanneer je voldoende snelheid maakt gaat een groot deel van de warmte in de afgesneden spanen zitten.

Ferry......

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 3988
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: polypropyleen frzen

Bericht door Mcgyver » 24 jan 2010 19:02

met alle respect..
PP (polyprop) smelt niet zo snel.. daar is het bekend om

Pe is eenander verhaal(das het eigenlijke materiaal waar meestal snij planken van gemaakt worden)

Maar inderdaad het smelten van de spanen is het grootste probleem...

een beetje perslucht en een grotere snelheid is vaak de oplossing

ik doe eigenlijk ook dakelijks niet anders..

Gewoon zorgen dat er mooie vlokken van je werk af komen.. als de spanen te klein zijn gaat het vast smelten en klonteren... en dan beginnen de problemen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...

Plaats reactie