Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hrscharft »

Ja, die 4mm dik had ik ook gevonden, en gebruik ik aan de bovenkant. Mooie dikte, haakt lekker achter elkaar.
Aan de zijkant is 4mm wat aan de dikke kant; de breedte van de telescoop groeit dan elk segment met ~10mm; beetje veel. Daar had ik dus dunner vilt voor, type 'voor in lades'. Maar dat is heel zacht en wollig spul met een hoge aaibaarheidsfactor en niet degelijk genoeg in dunne stripjes.
Kun je dat 4mm spul niet een haal met een stanley mes geven zodat het 2mm oid word? ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

w.rusman schreef: normaal zit er onder dit soort beschermingen toch zoiets :
Ja, een schaar noem ik die dingen altijd. Voordeel is dat alle kapjes mooi gelijkmatig schuiven, nadeel is dat ik bij elk segment een klein stukje meer 'loze lengte' heb dan bij een simpel stripje vilt en dat ik die segmenten niet zo makkelijk meer weg kan pakken om schoon te maken (nu liggen ze gewoon los)

Ik probeer het eerst zonder; of die kapjes gelijkmatig schuiven of niet zal me een zorg wezen. Als ze maar niet scheeftrekken en wegspringen. Als dat niet lekker werkt kan ik alsnog zo'n ding eronder stoppen.
hrscharft schreef:Kun je dat 4mm spul niet een haal met een stanley mes geven zodat het 2mm oid word? ;)
Tuurlijk wel, maar even bij de Action/Big Bazaar/Gamma/whatever binnenlopen als ik er in de buurt ben zal de truuk ook wel doen en is een stuk makkelijker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
zeeschuim

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door zeeschuim »

http://instagram.com/p/yuU4ucmIhe/
Is dit niks? Leer voor stuurwielen 1.5mm dik
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Ja, da's eigenlijk ook wel een goeie optie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Dingenman »

Dit is ook wel mooi gemaakt, hoewel het voor jou wellicht ook te breed wordt:

https://www.youtube.com/watch?v=G2DJ8RQy4D4

Heeft van tevoren erg goed nagedacht over z'n Y-as afscherming, gezien de gebruikte constructie:

https://www.youtube.com/watch?v=JPn-uzePIsc
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Ja, ik heb het al vaker geroepen in dit topic: de bescherming en kabelellende niet vanaf het allerprilste begin meenemen in het ontwerp was een kapitale misser, laat dat een les zijn voor potentiele machinebouwers die dit topic lezen.

En nu zit ik met iets dat eigenlijk 65mm op z'n kortst moet wezen, 740mm op z'n langst, niet al te onhandig breed mag worden en zeker niet te hoog. Met zo'n rolband is dat te doen, want die kan ik vooraan omhoog laten lopen en 'via het dak' naar achter laten lopen. Maar op de een of andere manier wil ik daar maar niet wildenthousiast van worden. Zit tussen de oren, weet ik ook wel.

Maar die mooie oplossingen zoals van die WD CNC vallen dus ook af.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hainjedaf »

Djeezzz DaBit...

Ongelofelijk wat je toch met beperkte middelen uit de grond stampt!

Chapeau!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Het gebruikte gereedschap:

Afbeelding

En dan is die decoupeerzaag eigenlijk nog optioneel ook want met het slijptolletje gaat staalplaat snijden ook prima.

Afbeelding

Eindkapjes er ook op. Aan de voorkant zoals gezegd met magneetjes zodat-ie losschiet in de laatste 30mm van het freesbereik (die ik toch bijna nooit gebruik)

Met 18 meter/minuut schuiven ze nog prima in- en uit elkaar. Niet gelijkmatig, maar dat hoeft ook niet.
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij ben je je lasapparaat vergeten ? ;-) :lol:

( of heb je die uiteindjes met je aansteker gelast ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Die staat onder de tafel :lol:
Magoed, erg noodzakelijk is dat apparaat niet voor de constructie. Handig wel :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Guvner »

En ik mis je sexy ski bril voor de ogen veiligheid
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Ja, die stond ook nog op m'n kop. En de lijmklemmen en bankschroef liggen er ook niet bij. En ik heb zelfs nog een vijl gebruikt om de scherpe zaagrandjes bot te maken om m'n poezelige vingertjes heel te houden :lol:

Het hele idee is gewoon dat je niet perse een waterstraalsnijapparaat, zetbank, bla nodig hebt maar dat 't met simpel spul ook allemaal gaat.

Die sexy crossbril/skibril bevalt me trouwens stukken beter dan zo'n standaard veiligheidsbril die aan zou moeten sluiten op je gezicht. Met die dingen heb ik al 2x bij de dokter gezeten om een stuk ijzer uit m'n oog te laten peuteren, en zo'n crossbrilletje beslaat ook nog eens minder snel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door skillalot »

DaBit schreef:Het hele idee is gewoon dat je niet perse een waterstraalsnijapparaat, zetbank, bla nodig hebt maar dat 't met simpel spul ook allemaal gaat.
Nodig niet, maar het werkt toch allemaal wel een stuk makkelijker. Heb vandaag een hoop moeite moeten doen om een 17mm randje van 3mm dik staal om te zetten. En die was nog 90mm van elke 100mm ingesneden. Maar goed, met een verstelbare moersleutel stukje voor stukje en beetje bij beetje omzetten en het laatste stukje met de hamer en een klos hout ging het uiteindelijk wel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Mjah, 17mm randje van 3mm staal of een forse flap deels ingesneden 0,8mm wappieflappiestaal scheelt dag en nacht. Ik hoefde alleen maar hard door te drukken met m'n stripje ijzer. 3mm ijzer moet ik ook hameren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie