Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes..

't is niet helemaal CNC, vandaar dat ik mijn vraag hier stel..
Om Uurwerken van Horloges te reinigen heb ik dit apparaat..

Afbeelding

een Elma Reinigings machine..
't werkt als volgt: in het korfje ('t grijze dingetje links) doe je de onderdelen van een uurwerk, die korf zit met een bajonet sluiting vast aan de as die in de motor verschoven kan worden.. zodat je em kan laten zakken..

in de glazen potten zit een reinigingsvloeistof, of een spoelvloeistof
Korfje geladen, dan draai je de motor boven het eerste bad, deksel eraf.. arm laten zakken, korfje laten zakken tot in de vloeistof, motor aan, dan gaat ie draaien, en wordt de inhoud gereinigd, de timer ( kookwekker) geeft alleen een belletje na de ingestelde tijd.. motor blijft gewoon draaien..
Daarna trek je eerst de korf uit de vloeistof, en laat em uitdruipen, dan arm omhoog, deksel op de pot, arm draaien.. deksel van de volgende pot eraf.. arm naar beneden, korf in de vloeistof Timer aan, motor aan.. enzovoorts.. als laatste laat je em een poosje hangen in het blauwe busje.. dat heeft een verwarmingselementje, in te schakelen met de schakelaar rechts.. om de boel te drogen.. ( oppassen dat je de korf niet helemaal naar beneden drukt.. want dat smelt het plastic.. is de vorige eigenaar van mijn apparaat al eens gebeurd..

hoewel het prachtig werkt, is het wel een aardig arbeidsintensief gebeuren..
dekseltje, korfje, motortje, kookwekkertje.. korfje, motortje.. armpje draaien.. dekseltjes.. korfje.. je snapt het..

Dus!.. zat ik te denken.. Stel!.. ik bouw een "machientje" met een schijf onderin..met daarop de baden(glazen potten, en een verwarmingsplaatje onderin een "buis" die net zo hoog is..
Daarboven een plaat die verticaal iets kan bewegen.. onderaan een laagje Foam om de potten te sluiten, en 1 gat waar de korf doorheen kan zakken..
Motor en korf aan een arm die verticaal kan bewegen..

Laten we zeggen dat we dus een carroussel hebben met reinigings baden en droogkamer, en een motor die verticaal kan bewegen..
Dan knopen we daar een Arduino of Raspberry pi aan met een programmaatje:
Ik druk "Start", en een Displa toont: "Load basket", dat doe ik, en ik druk wederom op start.. bad 1 draait onder de motor, de motor zakt in het bad, en draait beurtelings links en rechts..gedurende een ingegeven tijd.. dan trekt ie iets omhoog, boven de vloeistof, en draait met een lager toerental iets na.. om de vloeistof uit te slingeren..
dan helemaal omhoog.. tweede bad draait onder de kop, en het proces herhaalt zich.., vervolgens bad 3.. en intussen begint de droogkamer op te warmen.. dan even in de droogkamer met een ingestelde tijd en temperatuur.. klaar?.. motor uit, kop omhoog.. geluidsignaal..

in de uitgangspositie staat de machine dus altijd met de potten onder het deksel, en de droogkamer onder de kop..

een Menuutje met "reinigingsprogramma's" lijkt me ook wel leuk.. dat je kan instellen hoe lang ie in elk afzonderlijk bad moet, hoeveel toeren de motor moet draaien, hoe lang ie moet uitdruipen, en met wel toerental, en dan een temperatuur en tijd voor het drogen..
zo kun je vantevoren kiezen welk "programma" ie moet draaien..

Zoiets moet volgens mij met een Encoder/schakelaar wel in te stellen zijn.. klik om te bevestigen, draaien om door de menuopties te lopen.. dus vanuit hoofdmenu, draaien "instellen" "programma 1" "spoelduur" KLIK! tijd verschijnt, draaien om te verlengen of te verkorten.. goede waarde KLIK!" toerental, draaien om in te stellen, KLIK! uitdruiptijd, Klik! instellen" klik! toerental.. enzovoorts.. zo kun je door alles heen lopen.. en instellen.. klaar.. opgeslagen.. hoofdmenu, programma kiezen.. start heien..

Ik dacht aan het aandrijven van de korf, om dat met een Nema 17 steppertje te doen..

is dit erg ingewikkeld?.. als je een 2½D printer met een Arduino kan besturen, dan moet dit ook wel lukken denk ik..

welke "kenner" wil hier zijn licht eens over laten schijnen?
klokkenman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2010 22:17

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door klokkenman »

Hallo Arie


Dus jij bent wel tevreden met de reinigende werking van dit apparaat ?

Wij deden de horloges vroeger in een korfje en daarna in een pot met speciale horloge vloeistof
in een normaal ultrasoonbad hangen , dit werkte volgens mijn pa veel beter als dit systeem.

Heeft overigens niets met je vraag te maken :lol:


Groetjes "klokkenman"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door DaBit »

Kan allemaal met een Arduino. Raspberry iets minder handig.
Maar misschien is zoiets samen met een paar DC motortjes en schakelaartjes of potmeter om aan te geven in welke stand je caroussel staat eigenlijk wel net zo handig. Heb je gelijk een displaytje en het hele spul in een doosje.

Of inderdaad maar een ultrasoonbadje scoren..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door keesfrees »

die PLC kastjes of intelligent relais (zo noemen ze die ook dacht ik) zijn erg handig maar wel weer beperkt in IO
maar wel snel te gebruiken
ik heb/ken de moeller-easy variant hier van, de siemens-logo is ook een bekende
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door Rob65 »

Ik zou voor een Raspberry kiezen, maar dat is misschien meer omdat ik hier toch een paar van die dingen rond heb zwerven en er regelmatig mee freubel.

Mijn eerste aanvaring (ehh... ervaring) met de Arduino is niet zo heel goed verlopen dus dat komt er bij mij niet in.

Het voordeel van eel PLC module is de I/O: die is veel beter afgescherm en geschikt voor wat je wilt, soms zitten er rails uitgangen op en soms heb je 24V uitgangen waar je direkt een relais mee aan kan sturen. De ingangen zijn eigenlijk altijd wel berekend op industrieel gebruik (lees: bestand tegen wat gerommel).
In kunnen stellen van tijden en toerental gaat denk ik niet met iedere PLC zomaar maar het is zeker niet ongebruikelijk dat dit wel met een PLC gedaan wordt.

Voor het kastje hoef je het niet te laten, ook voor de Raspberry Pi is er een mooie DIN rails behuizing:

Afbeelding

Zou ik zo'n ding voor mijzelf bouwen dan wordt het een Raspberry Pi met een LCD module. Voor de verkoop zou ik eerder een PLC pakken.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door Sjuul »

Ik wil ook even wat bemoedigende woorden kwijt over de arduino.

Goedkoop en krachtig
Simpel en gratis te programmeren
Kabel en software is gratis (bij logo niet)
wereldwijde aanhang
klein en zuinig
heel veel IO

erzijn meer arduino's dan de UNO kijk ook eens naar de Mega en de Nano
een arduino met lcd scherm heb je al voor 3 tientjes hiermee zet je volgens mij alle andere buitenspel 8)

Arduino is gewoon leuk
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door skillalot »

Is dit niks voor je?
Afbeelding
De maker hiervan is een Belg die in China woont dacht ik. Zelf ooit eens contact mee gehad voor een projectje, wat uiteindelijk niet meer doorging, dus niet geprobeerd. Maar leek me wel een leuk ding.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door Swake »

Go for Arduino. Met jouw kennis van edingcnc programmeren kan je de Arduino programmeren. Heel veel verschil is er niet. Een kort how-to filmpje op youtube bekijken, dan 2 of drie voorbeelden openen en je bent klaar. Dus instapdrempel ligt zeer laag zo en snel resultaat.

De mechanica lijkt mij moeilijker :lol:

Eens je weet wat je wil aansturen of uitlezen (servo'tje; temperatuur sonde; microswitch; relais; lichtsluis; LEDs; LCD; knopje; potentiometer; whatever...) is het meestal geen moeite om dat aan een arduino te knopen, soms is een extra 'shield' nodig. En zeker weten dat er voldoende code te vinden is op het net dat als voorbeeld kan gebruikt worden.

LOGO'tjes en gelijkaardige PLC's zijn zeker mooie spullen, echter toch wat duur en zeker niet zo soepel als de arduino.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door hilberth »

Volgens mij is Arduino een prima keus. Eenvoudig te programmeren, ik denk dat je met een paar dagen wat voorbeeldcode doorspitten het meeste van wat je nodig hebt wel gezien hebt. Beetje syntax leren en je bent ook nog es op weg om C te leren....

Er zal mischien zo her en der wat bij moeten, drivertjes voor motortjes, relais hier, lcd schermpje daar, maar ook daarvoor is voldoende code te vinden om als voorbeeld te gebruiken.

De andere hier genoemde dingen zoals R-Pi lijken mij zwaar overkill, of het is veel duurder, of het is veel moeilijker te programmeren.

Arduino is lekker eenvoudig zonder dat de toepassing beperkt is, en nog goedkoop ook. (want ons ben zunig, eh?)

Nee, ik heb op geen andere manier banden met Arduino dan gebruiker, ook niet gehad. ;-)
Think it, draw it, make it.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door keesfrees »

ik vind dit een interessant onderwerp
een aantal simpele automatiseringen draaien hier al jaren zonder enig probleem op een moeller-easy
nu wil ik wel wat meer gaan doen in domotica-achtige besturing, decentraal, met een bus, maar wel zo veel mogelijk met bedrading

zo kwam ik onlangs op deze pagina :
http://www.engineerathome.com/elektroni ... lik+uit/10

ook met arduino dus

vraag ik me nog af waar de Raspberry dan meer geschikt voor is
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
pauluzs
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2007 18:57
Locatie: Herkenbosch
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door pauluzs »

Omdat dit zeker een interessant onderwerp is mijn visie op de niet kant en klare oplossingen.
Als eerste zou het met beiden kunnen, is maar net waar je jezelf graag in zou willen verdiepen.
Het is een beetje afwegen tussen een microcontroller of een embedded pc oplossing.

Voor Arie's idee,zou ik een arduino gebruiken.
Veel voorbeelden en actieve community en eenvoudig te leren en goedkoop (~5 Euro).
Dit is ook de enige met 5v 20ma I/O de rest hieronder werkt allemaal op 3,3V met resp lagere stromen.

M.b.t. tot domotica, webserver, etc is de naar de raspberry Pi een leuk bord met een laag verbruik. Mediacenter draait er ook op maar naar mijn mening niet echt vloeiend.

Dit in combinatie met esp8266 ook goedkoop (~5 euro) en beperkt aantal gpio's over wifi. leuk voor smartmeter monitoring, wifi lamp. kaka met terugmelding, serieel over wifi, etc

Voor serieuze cnc toepassing heb ik zelf onlangs een Beaglebone Black besteld. Net iets duurder als de Raspberry maar met meer gpio's snellere processor en t voordeel van hardwarematig quadrature decoding. Hiervoor bestaat een kant en klare linuxcnc afgeleide > machinekit genaamd.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door hilberth »

keesfrees schreef:vraag ik me nog af waar de Raspberry dan meer geschikt voor is
XBMC Media Speler doet ie echt erg goed, en dat gaat Arduino echt niet kunnen.
Er zijn verschillende smaken Linux als besturingssysteem voor R-Pi in gebruik, nog zo iets wat je niet op Arduino gaat vinden.

De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi)

Arduino is een opensource-computerplatform dat is opgebouwd rond de ATmega168-microcontroller van Atmel en het softwareontwikkelplatform Processing. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Arduino_(computerplatform))

Kortom, de R-Pi is een singleboard computer, Arduino een microcontroller.
Het verschil tussen die twee is vergelijkbaar met een auto met trekhaak en een tractor.
Laatst gewijzigd door hilberth op 28 feb 2015 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door luijt »

Arduino is een leuke controller voor vele doeleinden.
Ik ben sinds een tijdje een gebruiker van dit board, alles wat ik erop heb aangesloten werkt leuk.
van stappenmotor,regenmeter,luxmeter tot rfid er is zoveel voor te koop en het mooie is er is altijd wel ergens een voorbeeld is om te downloaden.
Ik gebruik voor mijn woning diverse Wago PLC wat ook goed werkt, nu is Wago al niet duur maar in vergelijking met arduino lijkt Wago wel duur.
Maar goed Wago is gericht op de industrie en arduino voor de (hobby).


@Arie ik denk dat een arduino programmeren voor jouw ook niet veel voorstelt met wat je allemaal al doet en weet.

Gr,
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat kun je allemaal met een Arduino/Raspberry Pi ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik neig meer en meer naar de Arduino.. Gisteren zag ik een youtroep filmpje, waar iemand een IC bestelde met een Arduino Bootloader erop geladen, een paar losse componenetjes, een USB aansluitkaartje en wat draadjes.. binnen 5 minuutjes had ie een Arduino kloon op zijn Breadboardje in elkaar geknutseld..
Op die manier kun je ook makkelijk IC's uitwisselen..

Als het zo eenvoudig kan.. dan denk ik bij mezelf.. Meer als een stukkie gaatjesprint heb je in eerste instantie niet nodig.. je gooit er een IC Voetje op.. sluit er wat componentjes, draadjes en schroefklemmetjes aan.. en je hebt een controller die mijn plannetje wel aankan denk ik.. zo niet?.. bouw je erop hetzelfde bordje NOG eentje bij..moet je er alleen in de Code voor zorgen dat ze met elkaar praten.. moet niet al te moeilijk zijn..

de programmeercode die ik gezien heb.. C.. ziet er niet ingewikkelder uit dan mijn EdingCNC macrootjes..
met een Ethernet shield zou je het ook nog eens zo kunnen maken dat je de programma's kan veranderen van achter je PC.. of.. een bluetooth shield.. en dan met je Smartphone de boel instellen.. Hell!.. wie weet kan je op die manier zelfs wel een Signaal op je telefoon laten afgaan als ie klaar is met wassen.. ?.. Who knows..

de mechanische constructie.. da's niet zo heel moeilijk.. de verwarming van de droogkamer.. die kan op een "vaste plek" zitten.. die hoeft niet te draaien.. de droogkamer kan dan als losse bus in de draaischijf hangen.. kan er lucht aan de onderkant in.. en aan de bovenkant uit.. beetje trek?.. prima.. droogt het sneller..

de rest?.. komt erop neer dat je een Z-as hebt met daar een motortje aan, waar je de korf onder hangt.. Tussen motor en korf moet dan een ruimte zitten van de halve hoogte van een spoelbak.. spoelbakken niet meer dan halverwege vullen.. zo kun je de boel in de vloeistof dompelen met de motor in de onderste stand.. dan halve hoogte terugtrekken.. dat moet met een steppertje geen moeite zijn.. het draaien van de schijf.. makkie.. gewoon motortje.. die altijd aan is.. met een NO aangesloten Microswitch die in een kuiltje van de schijf valt.. als ie moet draaien. .dan zet je een spanning voor een bepaalde tijd op het motorcircuitje.. tot de schakelaar bediend wordt.. dan wordt de motor gevoed doordat de schakelaar bediend is.. en dat blijft zo tot het volgende kuiltje.. dan schakelt ie vanzelf wel uit.. :)

die Industruino.. leuk ding.. maar het is niet meer dan een Arduinokloon, met een schermpje..in een Railmount.. leuk als je 't op een rail moet monteren.. maar dat was ik niet van plan..
Plaats reactie