Zware voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Zware voeding

Bericht door benkr »

Heb vandaag onder het frezen staan nadenken over hoe het beste een zware voeding voor mijn servomotoren te maken.
Heb een voeding nodig van zo'n 60 a 70 Volt bij een Ampere of 20.
Het is hier al vaker besproken, een voeding voor motoren maak je bij voorkeur met een (ringkern)trafo, een dikke brugcel en een aantal elko's.
Nu zijn dat meteen redelijk dure jongens, elko's van 80VDC zijn al gauw enkele tientallen euro's per stuk.
Ga de voeding opbouwen met 2 ringkern trafo's van 24V in serie was de eerste gedachte, dat geeft tussen de 65 en 70V gelijkspanning.
Om een beetje gelijkspanning te krijgen bij 20A heb je toch al snel enkel tienduizenden microFarads nodig.
Dat ga je niet redden met 100 Euro's.

Daarom het volgende bedacht:
Ik ga elke 24V trafo zelfstandig gelijkrichten en afvlakken, dan is het maar 35VDC en die elko's zijn beduidend beter te verkrijgen en stukken goedkoper, sterker nog heb ik dozen vol liggen.
Wanneer ik dit 2 keer doe en dat in serie zet dan heb ik ook diezelfde spanning van 65 a 70VDC, goed afgevlakt en veel goedkoper. (heb ik wel 2 x zo veel elko's nodig omdat ze quasi in serie staan maar ja dat maakt niet uit, heb ik toch liggen)
Ja, dat wordt 'm dus.
Ben wel benieuwd hoe het inschakelen gaat, zal wel een flinke inschakelpiek geven (moet dus wat aan gedaan worden, hoop dat een simpele NTC weerstand voldoende is)
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zware voeding

Bericht door Leeuwinga »

Jammer voor jouw heb net er precies zo een op een alu paneel verkocht voor E20,00
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zware voeding

Bericht door benkr »

Waarom jammer? heb alle spullen liggen denk ik.
Hoewel, misschien geen brugcel, moet ik even bij de collega's op bezoek.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zware voeding

Bericht door DaBit »

2 voedingen in serie kan wel, maar effectief heb je dan wel 2x zoveel Farads nodig want je zet nog steeds 2 condensatoren in serie dus de waarde halveert.

Mooier zou een 3-fasentrafo + gelijkrichting wezen.

Aan de andere kant: maak je niet druk. Voor servo's heb je elektrisch misschien 2x het vermogen nodig wat die dingen aan mechanische belasting zien. 50% efficiency voor motor+drive samen haal je wel; die dingen zijn best efficient.
En ik zie jou voorlopig nog niet een machine bouwen waar je meer dan 200W aan mechanisch vermogen in de assen kunt stoppen voordat-ie door de kamer begint te wandelen, dus de soep word veel minder heet gegeten dan je denkt.

Je zou Audiomaniacs eens een PM kunnen doen. Die had op de CNCZone dag wel leuke elco's, en nooit geschoten...
Kwa brugcel: de parasitaire diode in een MOSFET mag vaak aanzienlijke stromen hebben, minimaal evenveel als de Ids,max. Misschien heb je die nog wel een paar leuke liggen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zware voeding

Bericht door benkr »

Ja dat ik de helft van de capaciteit inlever door die serieschakeling had ik zelf ook al bedacht maar omdat ik er toch voldoende heb is dat geen probleem, heb ik nog dozen vol liggen, allemaal high quality en 35 of 50VDC.
Voor wat betreft die body diode van een Fet heb je wel een punt, moet ik alleen wel zorgen dat ze absoluut niet in geleiding komen anders heb ik wel een probleem. (gate kortsluiten dus)
Een verliesvrije gelijkrichter maken met Fets zou ook nog kunnen maar dan heb ik ook weer een hulpvoeding nodig en wordt het meteen weer complex en overdone denk ik.
Ik houd het voorlopig bij zo'n heel simpele brugcel van minimaal honderd Volt bij 35A. (Heb geen idee of die er ook zijn in een nog hogere stroom uitvoering, maar zeker niet bij de elektronicashop om de hoek denk ik)
Waar ik wel bang voor ben is de inschakelstroom wanneer die batterij elko's leeg is, dat moet ik wel beneden die 35A zien te houden. Misschien toch maar een flinke zelfinductie in serie, dan kan de stroom nooit zo snel groeien dat het een probleem gaat opleveren. (mits de kern niet in verzadiging komt natuurlijk)
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zware voeding

Bericht door hrscharft »

Maar hoe kom je er bij dat die Elco's 10tallen euro's per stuk moeten gaan kosten??

Je hoeft geen 80V elco's te gebruiken meer mag ook.

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15648 1000uF 100V 1 euro nogwat per stuk.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zware voeding

Bericht door audiomanics »

Ik heb nog een stuk of drie hele dikke witte potten liggen 22000uf 63V.(spikspliternieuw). Dus als je de spanning op, zeg maar, maximaal 60V houdt, kun je die heel goed gebruiken..
Ja, ze waren duur (ca 55 euro per stuk excl diverse kosten) MAAR ik wil ze je verkopen voor 25 euro per stuk..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zware voeding

Bericht door DaBit »

benkr schreef: Een verliesvrije gelijkrichter maken met Fets zou ook nog kunnen maar dan heb ik ook weer een hulpvoeding nodig en wordt het meteen weer complex en overdone denk ik.
Een synchrone gelijkrichter is inderdaad wat overdone.
Waar ik wel bang voor ben is de inschakelstroom wanneer die batterij elko's leeg is, dat moet ik wel beneden die 35A zien te houden.
Een opstartvertraging heb je toch nodig, want met 500W+ ringkernen van fatsoenlijke kwaliteit zegt 16Amp traag in je groepenkast anders vrolijk *poef*.
Verder is die 35Amp de maximale RMS stroom, niet het absolute maximum. Dat er pieken hoger zijn kan en mag. Heb je zowiezo op de toppen van de netsinus toch al.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Zware voeding

Bericht door Robbie »

Hallo Benkr,

Kijk eens bij de website van Baco (army goods) IJmuiden, die hebben vaak leuk spul voor weinig.

Groet,
Rob.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zware voeding

Bericht door benkr »

Heb alles liggen, nu nog de tijd om het te maken op zo'n manier dat het er ook nog goed uitziet, dus een plaat frezen waarin alle elko's een mooi plekje hebben en waarop ook de ringkernen kunnen. Wordt iets voor het najaar.
Ben nu bezig om het ontwerp van mijn portaalfrees flink aan te passen, heb vorige week een aantal lineaire rails en karretjes gekocht die er nu natuurlijk op moeten.
Heb meteen mijn aangedreven moeren sterk vereenvoudigd, is weer bijna klaar. (voor zolang het duurt, krijg vast over een tijdje weer andere ideeën die zorgen dat ik toch weer ga redesignen)
Voordat ik dan weer verder ga is mijn manuele boor / freesmachine aan de beurt, moet een andere x-as trapezium spindel in. Met dank aan AndreFC heb ik die al liggen, nu nog de tijd maken om hem te monteren.
Maar dat zal wel na het warme weer worden, komt er ook meteen een frequentie regelaar op.
Gebruikersavatar
Fester
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:51

Re: Zware voeding

Bericht door Fester »

Mischien heeft U hier wat aan.

De ontstoorder bestaat uit.

C1 en C2 = minstens 220n/250v Ac of 630v Dc
L1.... L6 = Ringkernspoeltje 100µH
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Zware voeding

Bericht door Damic »

benkr schreef:...
Een verliesvrije gelijkrichter maken met Fets zou ook nog kunnen maar dan heb ik ook weer een hulpvoeding nodig en wordt het meteen weer complex en overdone denk ik....
Waarom zou je daar een aparte voeding voor nodig hebben? LT maakt een chip waar je 4 fets aanhangt en dan heb je een "ideale" gelijkrichter.

Astenblieft :) http://www.linear.com/product/LT4320
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zware voeding

Bericht door DaBit »

Die dingen zijn wel vreeeeeeselijk prijzig.
Dit idee werkt ook, al is het niet 1 op 1 toepasbaar: http://www.eeweb.com/blog/extreme_circu ... -rectifier
En zo zijn er nog wel een bergje. Handjevol IR1167's bijvoorbeeld.

Met 2 N-channel MOSFET's, 2 diodes en eventueel 2 zeners/weerstanden kun je ook wat maken, scheelt alweer de helft in vermogensdissipatie.

Maar al met al is de vermogensvraag niet zo groot, en dan is een 35Amp bruggelijkrichter op een stukje aluminium wel zo simpel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie