Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Hmm, ik bedacht me dat ik helemaal geen asje nodig heb en dat ik best het tasterhuis tegen een haaks blokje aan kan schroeven. Kan daar ook meteen de elektronica in.

Freesfrees, meetmeet, blokje aluminium haaks. Gaatjes boren, bij het laatste 25mm diepe gat met een M3 boortje loopt de boor vol en zegt-ie krak. Mwoah, geen probleem, boor ik even vanaf de andere kant en tik ik de boor eruit. Nou, dus niet. Het aluminium blokje is inmiddels een wokkel, maar die afgebroken boor zit er nog steeds in. Poging mislukt dus. Voordat ik aan dat blokje begon wist ik ook al een plaatje glas te breken dat met zoveel geweld uit elkaar spatte dat de jaap in m'n vinger 10 minuten daarna nog rode vloeistof lekte. Soms heb je van die dagen...

Dan maar het paneel met de knopjes integreren in de gebruikersinterface. Eerst als zijpaneeltje, maar dat is me toch te link voor het geval je de knoppen per ongeluk raakt. Dan maar wat verstoppen, klopt de layout voor geen meter meer. Had ik al ooit gezegd dat ik een bloedhekel aan GUI-werk heb? Magoed, de knopjes doen het.

Afbeelding

G-code ook nog wat gemodificeerd; toch maar de nulpunten van het coordinaatsysteem zetten en geen extra bewegingen doen. Die G-code zitten wel leuke geintjes in:

Code: Selecteer alles

o<probe_xplus> sub
M73
F#<_ini[TOUCHPROBE]PROBE_FASTFEED>
M62 P0 (probe on)
G91
G38.2 X[#<_hal[sidepanel.probedpoint_offset-f]>]
o100 if [#5070 EQ 0]
  M63 P0
  o100 return [-1]
o100 endif
G1 X-0.5
F#<_ini[TOUCHPROBE]PROBE_SLOWFEED>
G38.2 X0.5
G90
M63 P0 (probe off)
o101 if [#5070 EQ 0]
  M63 P0
  o101 return [-1]
o101 endif
G0 X[#5061-0.5]
G10 L2 P0 X[[#[5201+20*#5220] + #5420] - #<_ini[TOUCHPROBE]OFFSET_XPLUS> + 0.5]
;(DEBUG,X=#5061 Y=#5062 Z=#5063)
o<probe_xplus> endsub [0]
M2

Code: Selecteer alles

o<probe_xplusyplus>sub
M70
o<probe_xplus> call
o100 if [[#<_value_returned> NE 1] OR [#<_value> NE 0]]
  M72
  (DEBUG,probe X+ failed: #<_value_returned>,#<_value>)
  o100 return [-1]
o100 endif
G91 
G0 X[#<_hal[sidepanel.probedpoint_offset-f]> * -1.0]
G0 Y[#<_hal[sidepanel.probedpoint_offset-f]> * -1.0]
G90
G0 X[4.0+#<_ini[TOUCHPROBE]OFFSET_XPLUS>]
o<probe_yplus> call
M72
o101 if [[#<_value_returned> NE 1] OR [#<_value> NE 0]]
    (DEBUG,probe Y+ failed: #<_value_returned>,#<_value>)
  o101 return [-1]
o101 endif
o<probe_xplusyplus>endsub [0]
M2
M70, M72 en M73 zijn save state en al dan niet automatische restore als je de subroutine uit gaat. Handig; kun je in je subroutine naar hartelust veranderen van metrisch naar crippled units, incrementeel/absoluut, vlak voor circeltjes, etc.
Met constructies als #<_ini[TOUCHPROBE]PROBE_FASTFEED> haal ik waarden uit de INI file waar een kopje [TOUCHPROBE] gedefinieerd is.
En met #<_hal[sidepanel.probedpoint_offset-f]> kan ik mooi de waarde van een invulveldje (de max. probe distance spinbox) in het extra paneeltje de G-code binnenlepelen.
Verder kunnen subroutines waarden teruggeven.

Toch handig!
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Niels »

Bitmans, je hebt weer iets heel moois inelkaar geflanst zo!

Soms vraag ik me af waar je de tijd vandaan haalt om dit te doen....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

Ik denk dat ie al het computerwerk laat doen door virtual assistants in India, en het mechanische werk hier door twaalf elfjes.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Nou, het is nog niet helemaal functioneel he? Ik moet nog een stukje code kloppen dat de ingebouwde Tx M6 vervangt bijvoorbeeld. Gereedschapje inmeten, gemeten lengte weer in de tooltabel programmeren, bla. Er zit wat bij die gmoccapy userinterface wat dat zou moeten doen, maar dat vind ik maar een onlogisch stuk code en volgens mij werkt het niet eens. Het past in ieder geval niet in mijn straatje.

En wil je ingebakken codes vervangen door eigen functionaliteit dan krijg je te maken met een proloog, eigen code, epiloog, etcetera. Net wat ingewikkelder dan een gewone subroutine en deels in Python, een taaltje dat mij toch niet erg ligt.

Kwa 3D probe: ik weet inmiddels wel waarom ze het niet capacitief doen: met 1 sensor red je het eigenlijk ook niet. Heb je er weer een stuk of 3 nodig, dan is het net zo complex of complexer om te maken en veel voordelen boven contactweerstand meten bied het niet.

Ik zit me wel te bedenken dat als je toch elektronica gebruikt voor het meten van de contactweerstand dat het ook niet lastig is om dat twee keer te doen. Dan heb je geen 6 kogeltjes en 3 pinnetjes nodig, maar kun je het ook met 1 stalen plaatje met V-groeven doen waar je stylus aan vast hangt en 3 kogeltjes met elektrische verbinding naar de elektronica. Pak voor de veer een geribbeld iets zoals waar ook de conus van een luidspreker mee ophangt, zet die aan de onderkant, en je taster is dicht. Dan kun je de contacten in een geconditioneerde atmosfeer (argon, stikstof, een geschikte vloeistof,etc.) houden, en dan is gehard staal wel een heel prettig contactmateriaal want uitermate stabiel.

Theoretisch is 3 kogels+plaatje slechter dan 6 kogels+3pinnen want je moet 2 puntcontacten verbreken om de taster te triggeren ipv eentje, maar omdat de 2 puntcontacten heel dicht bij elkaar verbreken en je het geheel van staal kunt maken win je dat kwa stijfheid van de constructie wel weer terug. En het is voor gewone stervelingen zoals ik ook makkelijker om nauwkeurig te maken.

Hmm...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Sven »

Misschien een domme opmerking, maar kan het ipv 2 kogels en staafje (x3) niet met 3+1 kogel (ook x3)?

Kantelt dat niet mooier dan 2x 2 op stangetje?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Is een stuk lastiger uit te lijnen, want dan moet alles exact kloppen. Met een staafje en 2 kogeltjes kan het in de lengterichting van de staaf nog verschuiven zonder invloed op de werking.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Zo, spulletje draait.

- Ik kan XYZ nulpunt proben met de taster. Het huidige actieve coordinaatsysteem word gemodificeerd, dus tast ik linkerkant blokje dan word dat X=0. Wil ik dat nul niet nul is dan moet ik zelf nog even zeggen dat linkerkant blokje X=-50 is ofzo.
- Een TxM6 geven of in het lijstje het gewenste gereedschapje aanklikken. Freeskolom beweegt naar de wissel-locatie uit de ini-file (hou ik G28/G30 vrij voor nuttiger zaken), en LinuxCNC vraagt 'stop de 8mm TiAlN gecoate viersnijder erin en ram op OK als je klaar bent'.
- Heb ik dat gedaan, dan haalt-ie uit de tooltabel de laatst gemeten lengte van het gereedschapje, gaat in ijlgang naar 40mm boven de schakelaar, met 600mm/min omlaag en met 50mm/min omhoog voor de uiteindelijke meting.
- Gemeten lengte gereedschap word weer in de tooltabel geprogrammeerd, frees gaat terug naar de XY waar-ie vandaan kwam, Z goed zetten voor de volgende bewerking moet het echte programma doen.
- Niet vergeten: ik moet een G43 programmeren om die lengte-offset te activeren. Anders is het niet leuk als je een langer gereedschap monteert. Hoe weet ik dat nou toch?
- doe ik dan G0Z0, dan staat de punt van de frees precies op het oppervlak van het blokje. Mooooi! :P
- Wissel ik naar een centerboortje of 3mm bolkopje ofzo, dan doet-ie z'n riedeltje en komt de punt van de frees weer mooi precies uit. Mooooi! :P

Ik vind het toch een hele hoge kwijlfactor hebben zo!

Zinloos plaatje:

Afbeelding

Dat gedoe met die lengte-offsets kostte nog wel een paar 'huh?' momentjes. En als je gaat proben moet je die lengte-offset wel even cancellen (G49) anders krijg je ook leuke effecten bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 31 jul 2014 18:45
Arie Kabaalstra schreef:Membraanpomp.. nee.. zou ik niet voor kiezen..
Want?
Verkrijgbaarheid van reservedelen?.. zoals een membraan?.. lage opbrengst..
hugo stoutjesdijk schreef: 31 jul 2014 21:37
DaBit schreef:De Chinezen stellen wederom niet teleur: er zat een hoop slijpstof in de conus. Al met al een hoopje van 10mm doorsnee en 5mm hoog:
Huh.. Dat verspaand Arie nog niet op een dag. :lol: ( als die kroontjes aan het draaien is )
of Bezeltandwieltjes... :lol:

Afbeelding
Plaats reactie