Gebruik Lengte sensor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Toolsetter voor Z0 op je werkstuk.. is niet meer dan een electronische vervanger van "mijn stifjtje van 6 mm", een vloeitje, "gewoon even raken" en andere trucjes..

het mooie ervan is.. dat je 't kan automagiseren.. je zet een frees in de spil.. zet em boven je werk.. settertje eronder.. macrootje aanroepen om je werk te nullen.. starten.. klik!.. klaar..

zelfs als je met elke frees de Z0 opnieuw moet instellen.. omdat je de freesjes niet meet.. dan werkt het sneller..

Kun je de frezen WEL inmeten.. dan doe je dat eerst.. zodat je weet wat de lengte van je frees is.. dan nul je je werk met die losse setter.. en hoef je bij volgende gereedschappen alleen maar de lengte te meten..

(en ja.. zoals eerder gemeld.. dat kan met een leuk geschreven macrootje ook met dat losse settertje op je werk.. )
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door WWJD »

Sorry voor het tot leven wekken van een dooie koe...
Maar ik begin net, volledig blanco, met CNC en deze informatie is goud voor mij!

Deze post hoort misschien ook in de Knowledge base?

Ik ben vanwege gezondheid niet in staat heel lang de pc te gebruiken (te spitten in het forum zoals ik voorheen deed) dus dat zou erg handig zijn: op 1 plek van die vragen die alleen starters hebben en waar ervaren cnc gebruikers misschien moe van worden om alweer te beantwoorden? ;-)

Super bedankt in ieder geval, weer wat geleerd...

Erik
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door keesfrees »

WWJD schreef: 31 mar 2018 09:07Deze post hoort misschien ook in de Knowledge base?
Goed idee, er worden hier vaak dezelfde vragen gesteld om dat het (blijkbaar) lastig zoeken is, om iets te zoeken wat je niet weet moet je wel eerst de juiste zoekterm vinden :->

Dit is de inspanning van Sven :
Beginnen met CNC, wat komt daar bij kijken?
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

En zo heb ik ooit een poging gedaan om alle berichten over hout-frezen eenvoudig vindbaar te maken :
Zet dit (compleet) in de zoekfunctie rechts bovenaan : #KF_freestechn
of zo :
http://www.cnczone.nl/search.php?st=0&s ... freestechn
Laatst gewijzigd door keesfrees op 01 apr 2018 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door WWJD »

keesfrees schreef: 01 apr 2018 19:32
WWJD schreef: 31 mar 2018 09:07Deze post hoort misschien ook in de Knowledge base?
Goed idee, er worden hier vaak dezelfde vragen gesteld om dat het (blijkbaar) lastig zoeken is, om iets te zoeken wat je niet weet moet je wel eerst de juiste zoekterm vinden :->

Dit is de inspanning van Sven :
Beginnen met CNC, wat komt daar bij kijken?
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

En zo heb ik ooit een poging gedaan om alle berichten over hout-frezen eenvoudig te vindbaar te maken :
Zet dit (compleet) in de zoekfunctie rechts bovenaan : #KF_freestechn
of zo :
http://www.cnczone.nl/search.php?st=0&s ... freestechn
Handig, bedankt!! ik zal verder dit topic niet kapen/vervuilen dus over en sluiten maar... ;-)
Erik
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Hillcnc »

Toch weer even deze oude topic wat leven in blazen met een vraagstuk die ik heb.

Toolsetter en metingen lopen allemaal goed. Het probleem komt als ik met een geheel nieuw werkstuk begin met een andere tool diameter. De software vraagt dan om de juiste tool in te spannen. Als ik dat doe en ga hem daarna op laten meten klopt mijn Z0 niet meer. (ik hoef in de macro geen tool nummer of diameter op te geven)

Dit gebeurd ook als ik het geheel nieuw werkstuk nadat de software om de juiste tool vraagt alles te resetten, en daarna begin met het opmeten van de toollengte.

Hoe kunnen deze verschillen in Z0 voorkomen worden?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Toolsetter en metingen lopen allemaal goed.
Wat is de vraag dan?
Het probleem komt als ik met een geheel nieuw werkstuk begin met een andere tool diameter. De software vraagt dan om de juiste tool in te spannen. Als ik dat doe en ga hem daarna op laten meten klopt mijn Z0 niet meer.
Da's niet waar.. Z0 is gerelateerd aan het machinenulpunt en eventuele offsets.
Dit gebeurd ook als ik het geheel nieuw werkstuk nadat de software om de juiste tool vraagt alles te resetten, en daarna begin met het opmeten van de toollengte.
kun je die zin formuleren zodat wij het ook snappen?
Hoe kunnen deze verschillen in Z0 voorkomen worden?
nogmaals.. er zijn geen verschillen in Z0 tenzij je je Z0 elke keer opnieuw vastlegt.. maar als je een toollengte sensor hebt.. waarom zou je?..

Geef even aan. Hoe is de gang van zaken als je een werkstuk gaat maken?.. dus
- wat doe je het eerste?, Tool inspannen, of Z0 vastleggen?

en welke Macro heb je?.. Tooldiameters worden nooit gevraagd voor lengte meting
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Hillcnc »

Mijn Z=0 is altijd de waarde dat de frees op mijn offerplaat staat. Zo hoef ik niet altijd de exacte dikte van mijn materiaal te meten omdat ik 90% van mijn freestaken het geheel doorfrezen is. In CamBam doe ik de instellingen zoals materiaal dikte, freeskeuze en vrije hoogte boven het materiaal.

De gemaakte file laad ik dan vervolgens in Edingcnc. Als deze file een werkstuk bevat waarvoor ik een andere frees moet laden dan het vorige werkstuk, komt edingcnc met een gele balk met daarin het toolnummer dat ik moet plaatsen.

Welke handelingen moet daarna gaan doen?

Want als ik, direct na verschijnen gele balk, vervolgens de nieuwe tool ga opmeten klopt mijn Z=0 waarde niet meer.

Druk ik na verschijnen gele balk op reset, en ga daarna mijn tool opmeten klopt mijn Z=0 ook niet.

Iets gaat er dus geheel mis. Maar wat?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Ballegooijen »

komt edingcnc met een gele balk met daarin het toolnummer dat ik moet plaatsen.

Welke handelingen moet daarna gaan doen?
Volgens mij alleen op start drukken. Ik gebruik de tooltabel ook niet maar als er een andere frees in moet dan nul ik deze opnieuw op het werkstuk en klik op start. Als dan de genoemde melding komt druk ik nog een keer op start en gaat hij beginnen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door andrefc101 »

Wanneer je geen tooltabel gebruikt, en (waarschijnlijk) ook geen tool compensatie, zou ik uit de g-codefile gewoon de regels met M6Tx en G43 halen.
Dan heb je van al deze vragen geen last, gewoon 1x nullen op je spoilboard, en hakken maar......
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door Ballegooijen »

Nou, ik vindt het eigenlijk wel fijn als Eding de melding geeft Andre. Dan heb ik nog ff een moment om na te denken of ik de tool wel gewisseld heb. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gebruik Lengte sensor

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 14 jan 2019 18:06 Nou, ik vindt het eigenlijk wel fijn als Eding de melding geeft Andre. Dan heb ik nog ff een moment om na te denken of ik de tool wel gewisseld heb. ;-)
Prima Johan, ik geef alleen aan hoe ts van zijn foutmeldingen afkan..... ik zeg niet dat dit de manier is. Je weet hoe ik over tooltabellen denk.... ben ik net Arie :lol:
Plaats reactie