Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Zo, ik heb me alvast even bezig gehouden met het stukje elektronica. Precies ver genoeg klaar om te weten of het past, sporen trekken doe ik pas als de mechanische deeltjes stabiel zijn kwa vorm. Stel dat ik een leuk blagje tegenkom en de diameter moet groeien naar 60mm, dan zou ik de PCB weer overnieuw kunnen routen....

Viel nog mee met proppen:
Afbeelding

Contact met de bolletjes door middel van verende pennetjes:
(led niet op de LED's; 3dcontentcentral modelletje)
Afbeelding

En digitaal past het alvast uitstekend:
Afbeelding

PDF van het schema

Zoals je ziet, die 'gepimpte NE555s' zijn toch leuk flexibel genoeg om het verder met heel weinig hardware af te kunnen. Dit meet de contacten in vergelijking met een referentie-weerstand, kan controleren welke contacten problematisch zijn als het niet werkt, en is in plaats van draadloos ook als bedrade 'NPN sensor' te gebruiken. Ook handig als je toch een verklikker-LED wil.

Processortje heeft alleen geen IrDA SIR generator en de eerste dikkere variant die dat wel heeft is hongeriger met energie, dus dat los ik maar met een extra transistortje op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Tastertje-idee

Bericht door Lude »

Kun je het balgje niet zelf maken?
Malletje draaien op de draaibank en vervolgens dip moulden in b.v. Plastidip (gewoon te krijgen bij conrad). Hier ga ik binnenkort ook mee experimenteren voor een ander vergelijkbaar balgje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan kun je beter een injectie malletje maken, en met 2k pu gieten ( injecteren), dan heb je ook nog enige inbreng in de flens vorm en dikte.
Ik heb dat plastidip wel eens gebruikt voor bekleding, zou daar geen balg van willen maken. Kun je beter een goede silicone nemen, maar wordt wel heel dun (maar dat had ik toen juist nodig).
Dabit wil geen silicone, kan me van alles voorstellen waarom niet, maar dat horen we vast wel eens.

En als alles faalt, kunnen we altijd nog aan spuitgieten gaan denken, ik heb evoprene 968 staan. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat hij geen Siliconenrubber wil gebruiken omdat ie zijn taster wil afvullen met siliconen-olie, wat ik zo kan verzinnen.. is dat die Olie het rubber zou kunnen oplossen.. en nee.. dat wil je niet..

PU rubber, en dan een malletje maken.. ik had dat ook al eens voorgesteld geloof ik.. maar als je een kant en klare balg kan vinden.. waarom zou je dan de moeite doen?..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:Ik denk dat hij geen Siliconenrubber wil gebruiken omdat ie zijn taster wil afvullen met siliconen-olie, wat ik zo kan verzinnen.. is dat die Olie het rubber zou kunnen oplossen.. en nee.. dat wil je niet..
Ik denk het niet. :lol:
DaBit schreef:Glycol zou wel eens een goede kandidaat kunnen zijn. Siliconenolie niet; er zijn genoeg artikelen over problemen met MEMS schakelaars vanwege vervuiling met siliconenolie. Dat 'dielectricum' klinkt helemaal ideaal; zo'n vonkvloeistof moet eigenlijk dezelfde eigenschappen hebben als welke ik zoek.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan weet ik het ook niet.. :lol:
CNC_starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2012 18:52

Re: Tastertje-idee

Bericht door CNC_starter »

werk bij een rubberfabriek, klein bedrijf als ik een matrijs heb kan ik wel iets regelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Siliconenrubber kan volgens de tabelletjes niet zo goed tegen langdurig contact met zowel minerale olieen en hun gesynthetiseerde broertjes/zusjes als siliconenolie (al vraag ik me wel af of in de praktijk de soep wel zo heet gegeten word; het rubber ziet amper mechanische of thermische belasting). Maar daarom heeft dat spul eigenlijk niet de voorkeur; met dezelfde moeite heb je een rubbersoort die geschikter is zoals polyurethaan.

Zelf een balgje maken kan altijd, maar als ik een mooi inkoopdeeltje kan krijgen van NBR of polyurethaan ofzo voor een paar euro dan heeft dat de voorkeur. Zeker als iemand ooit van plan is het ding na te bouwen. De afgeknipte vinger van de werkhandschoen is ook nog steeds een optie; de vorm daarvan is goed en de dikte/flexibiliteit van het rubber ook.

De vulling van de contactruimte, tsja, ook nog zoiets. Gassen zoals SF6 of desnoods argon of stikstof zijn ideaal, maar met dun rubber met groot oppervlak als afdichting is dat zo weg; kwestie van porositeit vs aantal grammen in de kamer. Van vloeistoffen heb je gewoon meer moleculen in de kamer, dus dat moet het 'm worden. En de demping van een vloeistof is ook een prettige bijkomstigheid.
Glycol, siliconenolie en minerale olie+broertjes zijn op papier niet ideaal. Maar vloeistoffen die idealer zijn (zoals diverse HFK's) bevatten unobtainium of zijn gemaakt van gedestilleerd goud met een vleugje platina als ik naar de prijs kijk.

Nu is die vloeistof makkelijk te wisselen, dus daar kan de 'pak iets dat mogelijk geschikt is, en vervang het als blijkt dat het niet zo is' aanpak uitstekend. Als ik zelf speel met contacten in een badje LHM+ hydraulische olie dan merk ik er eigenlijk weinig van dat het niet geschikt zou zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door janplastiek »

hier hebben ze nog balgjes in verschillende materialen

http://www.shakehand-lerou.com/balgen.htm
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

De kleinste is volledig ingedrukt 17mm hoog en maximaal ontplooid 50mm met een binnendiameter van 13mm. Die zou je eventueel best nog in 2 stukken kunnen snijden. Hmm, interessant... Overigens ook interessant spul om over een kogelomloop heen te trekken..

Ik had eigenlijk wel verwacht dat m'n zuignapje er zou wezen vandaag, maar helaas.
Trek ik een tekening op postzegelformaat over, druk ik de zuignap 50% in en plemp ik dat met de 'move' knop in het model voor de beeldvorming, dan zou het zoiets worden:

Afbeelding

Hoogte van top tot teen 37mm met wanddikte van het aluminium nergens dunner dan 3mm. Moet natuurlijk nog een dekseltje op en wat opnamegedoe, dus zeg hoogte 45mm tot aan de stylus. Mwoah, da's nog prima acceptabel.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Afbeelding

Ziet er heel bruikbaar uit :P

Gister nog een poging gedaan om van een paar reststukjes daklood een kathode voor in de anodiseertank te TIG-lassen. Dat was niet geheel succesvol; leverde voornamelijk gat op :lol: .
Vlammetje is toch makkelijker dan, maar de lastoorts lag nog klaar van een reparatieklusje en als je het niet probeert weet je het niet he?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hainjedaf »

Ga je een loodsmelterij beginnen DaBit???
Let wel op dat de dampen redelijk giftig zijn....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Hessel Oosten »

Neeeeeeeee Marout...., laat 'm nou toch ....

Het geeft werkelijk prachtige afwijkingen in zijn rode bloedlichaampjes ... :lol:
Verder info bij de Nederlands schildersfederatie .... ;-)

10302

h.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door janplastiek »

weet dan toch dat mijn vader van 1935 tot 1978 lood laste op een metallurgisch bedrijf om de bunkers voor de elektrolyse van koper te maken of te herstellen. hij is toch gezond 81 jaar mogen worden. Hij zei altijd dat je je neus niet als dampkap moest gebruiken, Dabit zal ook wel het verstand hebben om geen lood te roken :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie