Ster driehoek schakeling

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Ster driehoek schakeling

Bericht door Ian »

Hallo
Heb pas een compressor gekocht op krachtstroom
Die heeft een ster driehoek schakeling nodig
En die heb ik er los bij gekregen
Nou heb ik geen idee hoe dit aan te sluiten
Iemand hier kaas van gegeten?


Afbeelding
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door keesfrees »

achterhaalde techniek
softstarter er op zetten
zoek even op dit forum, is al eerder over gesproken
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door benkr »

Leuk dat het achterhaalde techniek is maar het werkt nog steeds.
Ook was het niet de vraag.
Als je een conventionele ster driehoek schakeling hebt liggen en weinig munten dan wil je die oude unit gewoon gebruiken, en daar is niets mis mee.

goed nu het antwoord op de vraag.
Ik ga er van uit dat je een motor hebt die geschikt is voor 380V (tegenwoordig zelfs 400V) spanning over de spoelen.
Om te beginnen sluit je de motor aan in ster, dat betekent dat er steeds een spoel met twee anderen in serie staat tussen de fasen, dus alle bovenkanten van een spoel aan een fase en de onderkanten doorverbonden met elkaar.
Omdat die spoelen dan voor een deel in serie staan (er staat steeds 380V tussen 2 spoelen) Is de stroom beduidend lager dan wanneer er 380V staat over elke spoel.
Na enkele seconden, dit is afhankelijk van de massa die je in beweging moet brengen, daalt de stroom naar een lagere en constante waarde. Dit is het moment om de motor los te koppelen en dan elke spoel te voorzien van 380V, dus spoel 1 tussen fase U en V, spoel 2 tussen fase V en W en spoel 3 tussen fase W en U. Dit noemen we de driehoek schakeling.
De tijdvertraging wordt heel vaak gemaakt met een tijdrelais maar kan ook met een stroomsensor gestuurd worden, er zijn vele oplossingen bedacht in de loop van de tijd.
Google even op ster driehoek schakeling en je vindt vele voorbeelden, kijk even wat het meest lijkt op de spullen die jij hebt, de hele schakeling controleren op overeenkomsten en verschillen, uittekenen wat je daadwerkelijk hebt of de bedrading aanpassen naar een bestaand schema en aansluiten die hap, klaar.

Waar je goed op moet letten is dat het draaiveld, dus de fase volgorde op de spoelen niet veranderd bij het omschakelen. gebeurd dat wel dan betekent dat waarschijnlijk dat er op dat moment je zekeringen uitvliegen omdat dan de motor van draairichting om moet schakelen en er dan wederom een grote piekstroom gaat lopen, de motor komt even tot stilstand en dat betekent vrijwel geen tegen EMK meer en dus een hele hoge piekstroom. En dat vinden de zekeringen niet fijn, de motor trouwens ook niet, het plotseling wisselen van draairichting heeft een fikse mechanische dreun tot gevolg.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door Ian »

Dit is inderdaad wat ik heb liggen
En heeft de compressor altijd op gewerkt
Dan vind ik het niet nodig om hem te "updaten" naar moderner spul

Via google heb ik al diverse keren gezocht naar gelijke relais
Alleen door mijn gebrek aan kennis heb ik nog geen gelijke gevonden
Dat wil zeggen niet precies dezelfde afbeelding

Dus als iemand iets kan vertrelen over waar wat aan te sluiten
Zoals,
Fase in
Fase uit richting motor
Startknop
Stopknop

Zou dat erg helpen
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door benkr »

Maak dan eens een hele goede foto, bovenaanzicht, van wat je hebt, misschien kunnen wij dan een beetje helpen met de aansluitingen.
Misschien kan Hugo Stoutjesdijk je helpen, die woont bij je om de hoek.

In het andere geval heb ik misschien nog wel een collega bij je in de buurt wonen, kan die de schakeling een keertje meenemen en kan ik dan uitzoeken hoe het allemaal aangesloten moet worden.
Heb je de aan- en uit drukknoppen nog ? En de hoofdschakelaar en......een kastje waar het allemaal in zou moeten en..... En een aansluitsnoer met de juiste stekker etc.

Fijn dat je vermeldt waar je woont, dan zie je tenminste meteen wie eventueel zou kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door Ian »

Drukknoppen heb ik
Net als snoer kastje en stekker
Foto ga ik zo maken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door Ian »

Fototjes bijgezet
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door keesfrees »

pardon, ik was wat kort van stof misschien . .
ik ben zeer voor hergebruik van oude spullen, indien mogelijk
maar zelfs ik ga toch op een bepaalde moment met de tijd mee
zo ben ik nu juist bezig om de laatste tl-bakken te vervangen door led, gloeilampen heb ik al jaren niet meer
en ik ben al jaren erg blij met m'n softstarter
en als ik zo de staat vd relais eens zie op de foto dan ben ik bang die toch de langste tijd wel gehad hebben, ik zie duidelijk zwarte uitslag van vonkende contacten
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door DaBit »

Als iets al jaren goed werkt en het dreigt niet binnen afzienbare tijd stuk te gaan, waarom zou je het dan niet gewoon proberen te handhaven? Kost niks en vervangen door wat anders kan altijd nog.

TL/PL/MHD vs LED heb ik een mening over die anno 2015 nog niet strookt met wat de gemiddelde LED-cowboy je vertelt, maar dat is een hele andere discussie.

Ik kan de topicstarter niet helpen, maar interessant om te weten is wel of deze ster/driehoekschakeling origineel bij deze compressor hoorde of dat het een ding is dat ergens van de plank af kwam?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door Ian »

Zover ik weet komt deze er orgineel vanaf

Heb ook nog een handmatige ster driehoek schakelaar
Zou dat wat zijn ?
Of heb ik dan nog relais nodig?

Is trouwens een 200bar compressor
Die af en toe eens een flesje moet gaan vullen
Vind het geen probleem om daar dan een paar minuten bij te blijven
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door benkr »

Voor wat betreft die LED's, mijn werkgever gaat over een paar jaar verhuizen, waarschijnlijk gaan wij heel bewust kiezen voor geen LED's en zelfs niet voor dimbare TL verlichting, simpelweg omdat dat allemaal ethervervuiling met zich meebrengt. Dus storing van radiosignalen, en laat dan nu net onze core buisiness zijn, onderhoud van radio apparatuur, zend ontvangers dus voor wereldwijde communicatie.

Geldt ook voor een softstarter of frequentie regelaar, als je kijkt wat je daar voor uit de kast moet halen om zo'n ding goed en storingsvrij aan te sluiten dan wil je dat misschien wel helemaal niet.
Denk b.v. aan het feit dat een fatsoenlijk netfilter en een aardlekschakelaar eigenlijk helemaal niet samengaan dus hoe ga je dat thuis in je rijtjeshuis doen? Kan allemaal wel in een industriële omgeving waar geen aardlekschakelaars moeten maar dat geldt niet voor een woonhuis want daar mag je eigenlijk niet zonder.

Goed nu die ster driehoek schakelaar, wat ik bedoelde met foto's was een foto waarop het geheel te zien is.
Ik hoop dan daar al heel snel de belangrijkste punten op aan te kunnen geven, 3 fase ingang en natuurlijk de 6 motoraansluitingen. maar natuurlijk ook de aansluitingen voor de aan en uit knop.

En doe ook maar de motorgegevens. (foto typeplaatje, als het goed is staat daar alles op) Dan wordt waarschijnlijk snel duidelijk of het bij elkaar past of hoort.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door mjeuring »

benkr schreef:Denk b.v. aan het feit dat een fatsoenlijk netfilter en een aardlekschakelaar eigenlijk helemaal niet samengaan
Ja, ben helaas ook achter gekomen :cry:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ster driehoek, ik ken het fenomeen, nog nooit zoiets aangesloten. ( kom meestal niet bij dat soort vermogens in de buurt )
Even in verdiept, hoe die spoelen juist aangesloten worden ( met dank aan de opmerking @Benkr , was wel een o-ja momentje ;-) )
10392
Met wat meten is daar wel uit te komen.
En als die schakeling er orgineel aan gezeten heeft moet dat toch weer terug aan te sluiten zijn. Is het te hopen dat er geen zaken los geschroeft zijn die niet los hoefden en alle gevolgen daar achter aan die je op het verkeerde been kunnen zetten.

Ian, ik kan wel een keer een avondje meekijken, ik heb je nummer bel van de week wel een keertje.

Het DC voeden van je hele testomgeving is trouwens best een leuke uitdaging. Gewoon lekker halogeen lampjes en accu's, analoge labvoedingen, hoe dat met computers moet weet ik zo snel niet.
En vooral veel daglicht.
Leds kunnen trouwens heel goed DC gevoed worden, maar dat wist je volgens mij al. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Ster driehoek schakeling

Bericht door Ian »

Bedankt voor de hulp jongens!!!

Hugo zou het leuk vinden als je van de week een keer wil komen helpen
Zal zorgen dat de koffie klaar staat
Plaats reactie