Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn.

Bericht door ramsus42 »

Beste,

is het mogelijk om de lijn te bepalen waarbij de frees van punt A naar punt B toe ijlt?

Ik gebruik het om schuim te snijden.

De "spindel" (in dit geval de snijder) moet op het cirkeltje 10mm naar beneden zakken, naar achteren gaan, omhoog komen en weer terug naar het volgende punt. Op deze manier haal ik een hapje uit het schuim weg.


Alle hulp wordt enorm gewaardeert. Ik zit in de startblokken om de eerste test te doen alleen loop ik vast nu :oops:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ramsus42 op 29 jun 2015 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door keesfrees »

in dit soort gevallen teken ik een -wat ik noem- centerfreeslijn, dan kun je de frees elke beweging laten maken die denkbaar is
in dit geval zou je de lijnen vd loze bewegingen in een aparte laag kunnen tekenen en programmeren op een veilige hoogte met meer snelheid
en dan op de een of andere manier de toolpaden sorteren naar je wensen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door ramsus42 »

Hoi Kees,

Hartelijk dank voor jou reactie, echter ben ik iets vergeten in de eerste post.

De "spindel" (in dit geval de snijder) moet op het cirkeltje 10mm naar beneden zakken, naar achteren gaan, omhoog komen en weer terug naar het volgende punt. Op deze manier haal ik een hapje uit het schuim weg.

Ik heb het in de beginpost verandert.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door keesfrees »

( dit was ik al aan het typen voor ik je antwoord zag )
je kunt ook de hele beweging als centerlijn in 3D tekenen
en dan met excel of met zoeken en vervangen (bv in notepad++) de feeds aanpassen, maar in in eerste instantie kun je dat achterwege laten

het kan ook handig zijn om een freeslijnen (geen toolcompensatie in de machine gebruiken) om te zetten naar polylijnen en dan weer in een cad programma bewerken cq aan elkaar plakken
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door ramsus42 »

Hoi Kees,

Oeh, dat is inderdaad ook een idee!
Ik zat te denken aan start punten. Dus de lijnen op delen in losse stukjes. Bij het begin van ieder los stukje (naar een cirkeltje toe) een startpunt zetten. Het volgende startpunt is dan het begin van de bewerking.

Of is dit erg omslachtig? Ik ga wel even aan de knoei met een 3d lijn nu.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door keesfrees »

ik zie nu pas dat dit de afdeling cambam is, dat ken ik nog niet maar wat ik er zo over lees wil ik me daar zeker in gaan verdiepen
je moet er dus eerst achter zien te komen of cambam een 3D lijn kan volgen
ik heb ooit een voorbeeld 3D-lijn als aanhangsel bij een bericht hier neer gezet, maar hoe vind ik dat nu weer terug ? ? ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoals ik het nu begrijp, zou ik een onderprogramma'tje maken ( of 2) welke die specifieke beweging maakt.( Die moet je in kettingmaten schrijven G91)
Dan roep je steeds op het punt van zo'n hapje een cyclus aan, extra beweging wordt uitgevoerd, en je gaat verder.
Alleen jij tekent hier hapjes naar links en rechts, dat zouden 2 onderprogramma's worden. Als je ook onder verschillende hoeken wilt kunnen, wordt het niet zo handig.

Ik kan me voorstellen dat je met 'aangepast script' bij boormethode ook wel iets kunt verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door ramsus42 »

Beste,

Hartelijk dank voor de reacties. Echter ben ik helaas niet thuis in Gcodes:( alleen maar in het genereren ervan in cambam :roll:

Ik zou de op en neer beweging inderdaad met de drill kunnen doen, maar ik zou graag willen dat ik de lijn bepaal welke de frees volgt.
Als ik nu de gehele tekening selecteer en ik op profile druk dan gaat hij het als volgt doen:
Afbeelding

Ik zou dus heel graag zelf de rode lijn willen bepalen. Of werken met nulpunten zodat hij even een lijn volgt. Stopt, en op datzelfde punt zijn bewerking te doen om vervolgens naar ene ander punt te gaan.

Lastig, ik hoop echt dat er een alternatieve manier is:(
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ramsus42 schreef: Echter ben ik helaas niet thuis in Gcodes:( alleen maar in het genereren ervan in cambam :roll:

Ik zou de op en neer beweging inderdaad met de drill kunnen doen, maar ik zou graag willen dat ik de lijn bepaal welke de frees volgt.
Een klein beetje verdiepen in G-code kan natuurlijk geen kwaad.
( dan kun je ook makkelijker in cambam bepalen welke bewerking je wilt doen )
Er staan letters in voor de as, en een coordinaat waar je naar toe wil. Zo ingewikkeld is dat echt niet. Meeste dingen die je wel gewoon doet zijn stukken moeilijker.
En in zo'n script kun je b.v schrijven:

Code: Selecteer alles

G91; Z-10;Y5;Z10;Y-5;G90
Dat klopt natuurlijk helemaal niet, maar ik heb ook geen idee hoe dat snijprogramma er uit ziet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door ramsus42 »

Hoi Hugo,

Dat is zeker zo. Ik zou mij eigenlijk moeten verdiepen in de G-code alleen probeer ik het nu even via de alternatieve weg te doen.

Als ik een rechthoek heb getekend, kan ik dan inplaats van dat hij terug komt bij 0, kiezen waar de frees moet stoppen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ramsus42 schreef:Als ik een rechthoek heb getekend, kan ik dan inplaats van dat hij terug komt bij 0, kiezen waar de frees moet stoppen?
Nou, als je gewoon de gegenereerde G-code even inziet, zul je zien dat er eerst wat overhead staat, vervolgens de coordinaten van je rechthoek, steeds op de volgende regel een volgend coordinaat, en dan zul je ook zien dat na de 4 regels:

Code: Selecteer alles

G0 X25 Y30 // startpunt
G1 Z-10 // diepte
X 75
Y60
X25
Y30 // en nu staat ie weer waar ie begon
Als je nu die laatste regel weg haalt, zal ie dat laatste stuk van het rechthoek niet doen.
( als het voor jouw beleving simpeler is om in elke regel alle X Y Z coordinaten te schrijven, is dat een simpele aanpassing in de postprossesor, vroeger waren we daar niet zo gelukkig mee, maar geheugen speelt tegenwoordig geen rol meer. Maar dan zijn de punten in je programma misschien wat duidelijker te herkennen, tegen de tijd dat je het begrijpt, kun je altijd weer terug naar alleen de as schrijven die beweegt )
zoiets:

Code: Selecteer alles

G0 X25 Y30 Z2// startpunt
G1 X25 Y30 Z-10 // diepte
G1 X75 Y30 Z-10
G1 X75 Y60 Z-10
G1 X25 Y60 Z-10
G1 X25 Y30 Z-10 // en nu staat ie weer waar ie begon
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Van punt A naar punt B via een vooraf gedefinieerde lijn

Bericht door ramsus42 »

Hoi Hugo,

Hartelijk dank voor jou reactie, echter ben ik er zelf uit gekomen.

Ik maak nu gebruik van de graveertool. Dit omdat hij dan niet terug gaat naar het begin zoals bij een contour, maar van punt A naar punt B en daar blijft. Vanaf punt b begin ik met een nieuw lijn. Ik selecteer hierbij het start punt, en de gewenste instellingen. (diepte, snelheid etc.). Wanneer hij hiermee klaar is, selecteer ik het volgende start punt.
De frees gaat dus van start punt naar start punt. Het werkt perfect!
Plaats reactie