(Basis)ontwerp toetsen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door diepchess »

Als je toch al fiks aantal assen ontwerpt kun je natuurlijk gelijk wel een ATC erbij doen.

Op youtube staat leuk filmpje van iemand uit Noord-Europa die dat ook gedaan heeft. ATC is dan ineens stuk eenvoudiger om te maken. Zal 'm even weer opzoeken...

Heb wat mail wisselingen met 'm gehad over hoe zijn machine werkt - en alles werkt prima daar - maar hij was niet erg tevreden over de nauwkeurigheid van zijn machine wat veroorzaakt werd doordat hij fiks wat assen heeft.

Dat heel stijf bouwen is natuurlijk enorm lastig.

ATC en 5 assen zelfbouwtjes zou je wel een unieke eigenbouwt geven in Nederland, vermoed ik!

Die rails heel wat hoger leggen op de X-as en de manier waarop je Z-as beweegt iets stijver maken en 't komt helemaal goed!
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door deargonaut »

Damocles schreef:Wat is eigenlijk je budget? Je begrijpt dat zeker met die 5 assige kop dit niet de goedkoopste machine wordt.
Nee dat snap ik... Heb dit al in een eerder topic genoemd. Ik ga er vanuit dat ik het daarmee red.
Wellicht kies ik ervoor om een aantal delen later op te bouwen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb even door het topic gebladerd maar ik zie nergens het budget staan? Dat is inderdaad wel van belang om te weten om ook te kunnen adviseren, want bijvoorbeeld die crossed-roller lagers die ik voorstelde zijn een hele mooie maar geen hele goedkope oplossing (ga maar uit van 200 euro per lager, maarja je hebt ook maar 1 lager per as nodig)
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door BennedeBakker »

skillalot schreef:
Wat is je budget voor alles eigenlijk, de complete machine?


Ik wil proberen om mijn initiële investering onder 4-5K te houden. Lijkt mij te doen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door stef stuntpiloot »

Ah thanks, heb ik er dus toch overheen gekeken :)

Ik denk dat je met dat budget toch zeker keuzes moet gaan maken in functionaliteiten. Ik denk dat als je een machine van dit formaat, met deze mogelijkheden maakt van dit budget, de kwaliteit en toleranties van het freeswerk in aluminium zal tegenvallen.

Daarmee verwijs ik weer terug naar mijn eerste post in dit topic.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door tuurbo »

Even een ander vraagje over de machine die je wilt maken....

Als deze af is,hoe wil je de machine dan aansturen?
Voor 3 assig is geen probleem,mach,eding,linux,doen de aansturing van de assen,
progammeren met artcam,cambam,en nog vele andere.

Maar 5 asser? volgens mij geen cambam,artcam?

Waarmee zou je dat dan willen doen?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door diepchess »

Waar is die 5e as Tuurbo, ik tel er 4?
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door Swake »

Als het frezen van non-ferro slaat op nu en dan een plaatje van een millimeter of zo dik te bewerken komt dat wel goed. Dan maakt tijd immers niet uit als je maar een tiende kan afhalen is het toch zo voorbij. Maar als je echt massief alu of messing of brons of koper of... wilt gaan frezen dan zit in de machine niet voldoende massa om het vooruit te laten gaan.
When it fits stop using the hammer.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door tuurbo »

Klopt diepchesss,4 assig.
De Z as motor stond zo dicht bij de kop dat ik dacht dat ie voor een 5e as was.

Maar mijn vraag blijft: waarmee ga je de G code genereren voor een 4 asser?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door Damocles »

Dan tellen wij niet op dezelfde manier. Ik tel er wel 5.

Wat de bouwer er mee wil gaan doen weet ik niet en maakt mij ook niet uit.
Maar bij 5 assen denk ik daarom niet meteen aan 5 assig simultaan complexe oppervlakken.
Maar in 1 opspanning al 5 kanten kunnen frezen zou ik toch ook al bijhoorlijk nuttig vinden.
En dat kan perfect met een 3 assige sofware. Doe er dan een 4e bij en er kan al heel veel.
Software volgt ook wel, is het niet binnen 5 jaar, dan binnen 10.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door deargonaut »

Zo het topic neemt een vlucht. Leuk! :)
stef stuntpiloot schreef:Ik denk dat je met dat budget toch zeker keuzes moet gaan maken in functionaliteiten. Ik denk dat als je een machine van dit formaat, met deze mogelijkheden maakt van dit budget, de kwaliteit en toleranties van het freeswerk in aluminium zal tegenvallen.

Daarmee verwijs ik weer terug naar mijn eerste post in dit topic.
Hier geef ik je geen ongelijk in ;)
Een grove berekening kwam ik uit op 3K aan profielen. Maar met de wijzigingen die ik aan het aanbrengen ben, gaat dat rap omhoog.
tuurbo schreef:Als deze af is,hoe wil je de machine dan aansturen?
(...)
Waarmee zou je dat dan willen doen?
Als ik mij niet vergis kan ik dit met LinuxCNC aansturen. I.c.m. Mesa-kaarten
Swake schreef:Als het frezen van non-ferro slaat op nu en dan een plaatje van een millimeter of zo dik te bewerken komt dat wel goed. Dan maakt tijd immers niet uit als je maar een tiende kan afhalen is het toch zo voorbij. Maar als je echt massief alu of messing of brons of koper of... wilt gaan frezen dan zit in de machine niet voldoende massa om het vooruit te laten gaan.
Daarmee bedoel je dat ik de machine letterlijk moet verzwaren?
diepchess schreef:Op youtube staat leuk filmpje van iemand uit Noord-Europa die dat ook gedaan heeft. ATC is dan ineens stuk eenvoudiger om te maken. Zal 'm even weer opzoeken...
Ben benieuwd!
stef stuntpiloot schreef:(...) want bijvoorbeeld die crossed-roller lagers die ik voorstelde zijn een hele mooie maar geen hele goedkope oplossing (ga maar uit van 200 euro per lager, maarja je hebt ook maar 1 lager per as nodig)
Tsja... Dat vind ik een behoorlijke investering voor iets wat ook kapot gaat. Zeker de C-as kan ik makkelijk opvangen met twee 'gewone' hoeklagers. Wellicht voor de A/B-as wel een idee.


Dank voor alle reacties. Zodra ik een stapje verder ben zal ik weer wat tekeningen posten
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door deargonaut »

Nog een vraagje.

Door de aanpassingen die ik aan het maken ben heb ik veel meer profielen nodig en dit wordt inmiddels een (te) hoge kostenpost.

Zijn er goedkopere profielsystemen?
Zoals Rexroth, Item of die van Spanpartner?

Ik zag te denken, kan ik mijn onderstel niet van stalen steigerpijpen maken en deze eventueel verankeren? Dit is ook een stuk goedkoper, qua functionaliteit heb ik niet per se een profielsysteem nodig voor de onderkant.

Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat kan, (van stalen buizen maken) maar hou daarbij rekening met het volgende:
- hoe goed je het ook uitlijnt tijdens het lassen gaat het krom
- Veel werk om recht te krijgen dus.
- Ronde buizen zijn lastiger om spul zoals lineargeleiding goed op te monteren.

Je kan dan kijken naar vierkant of rechthoek koker. Zorg er voor dat de buizen dan wel dik genoeg zijn zodat je wat vlees hebt om te kunnen boren/tappen en dus daarmee spul er op vast kan schroeven. Die fout heb ik gemaakt met mijn machine, te dun om spul in vast te schroeven. Daarnaast is bij dunne buis de algehele stijfheid vaak wel ok maar de locale niet (als in, boor een gaatje, druk er een schroevendraaier in en duw opzij. Garantie dat je dan het materiaal eenvoudig vervormd)

Uiteindelijk is een gelast frame wel een stuk sterker (mits goed gedaan) dan een aluminium profiel frame die in elkaar geschroefd is.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: (Basis)ontwerp toetsen

Bericht door Damocles »

Het onderstel daar zie ik zeker geen probleem in. Gewoon voldoende stel mogelijkheden voorzien tussen frame en machine.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie