voorstellen en navraag tafelbouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:je as gaat torderen.. en da's meer dan je lief is.. ik heb ooit een machine die zo opgebouwd was onder handen gehad.. en het werd me snel duidelijk waarom het niet werkte.. 'k kon de as 30° torderen.. een ronde as is niet zo heel stijf..
Kwestie van een dikkere massieve of holle as pakken. Ik zou het na moeten rekenen, maar ik geloof er niks van dat een in het midden aangedreven as van 25mm diameter/1 meter lang zodanig tordeert dat je er last van hebt.

Bij kogelomlopen hoor ik ook niemand over torsie klagen, behalve ikzelf dan met m'n iele 16mm kogelomloopjes en brug van 150kg oid. Al krijgen die minder koppel voor hun kiezen dan een as die een tandheugel aan gaat drijven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door benkr »

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Berichtdoor skillalot op 25 Sep 2015 19:48
Nee, die is niet goedkoop nee, maar dat is dan wel de echte hiwin.
Ik zei soortgelijk als hiwin. http://www.lineairgeleidingshop.com/
Nog geen ervaring mee zelf, ken wel die andere webshop van ze.
Ze bieden op hun webshop een gratis sample aan, heb ik geprobeerd hahahaha.
Heb het gesprek afgesloten met : 'sorry dat ik het verzoek heb gedaan, ik zal het nooit meer doen en u ook nooit meer bellen'.

Zit op hetzelfde adres als de fa. Newton, de importeur van MiniTec aluminium profielen.
Of het een en dezelfde zaak is weet ik niet, heet wel anders, maar dat is wel een heel prettige firma om zaken mee te doen.
Daar zijn samples echt geen probleem, kijk maar in de schrootbak en neem maar mee was het antwoord, en die lag echt vol met veel leuke stukken profiel van heeeeel veel maten.
Kreeg ook meteen en paar hoekverbinders en een passende inbussleutel mee om het allemaal uit te proberen.
Heb daar toen voor een redelijk groot project best wat profiel laten bestellen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef:Ehh.. je wilt toch geen tafel van een meter breed met tandheugels gaan aandrijven met 1 as?.. ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.. maar da'ga nie werke.. je as gaat torderen.. en da's meer dan je lief is.. ik heb ooit een machine die zo opgebouwd was onder handen gehad.. en het werd me snel duidelijk waarom het niet werkte.. 'k kon de as 30° torderen.. een ronde as is niet zo heel stijf..
Ik heb genoeg machines gezien die ze op mijn werk gebouwd hebben, met een motor aan een kant van de machine, en een doorlopende as naar de andere kant van de machine zo'n 1.80 meter verderop, waar dat zonder problemen prima gaat...
En zeker voor een machine van maar 1 meter breed, zou ik zeker een doorlopende as kiezen om met 1 motor beide kanten aan te drijven. Scheelt je een hele hoop ellende met aansturen, homen, beveiligen, etc. Één keer goed afstellen, en machine staat altijd haaks.
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

bedankt alle
dat was mijn idee ook met de as een motor en goed afstellen en klaar .
nu nog kijken moor de stappenmotors en hoe zwaar ze moeten worden .
misschien loop ik al wat vooruit maar zaterdag weet ik meer over de aansturing en dan weet ik ook hoe vlug alles waarschijnlijk gebouwd gaat worden .

als de software het toe laat wil ik eigelijk plasmasnijden en frezen en boren kunnen .
vandaar de stappen motors die wat aan kunnen en langzaam en toch ook snel kunnen werken zonder problemen
iemand wat idee over de motors en waar vandaan misschien
zal wel fijn zijn
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stappenmotoren zijn overal en nergens te koop.. Hardwarecity, stappenmotor.nl, DamenCNC, en dan ben ik er waarschijnlijk nog wel een paar vergeten..

een Plasma moet over het algemeen best wel rap kunnen.. maar een snelle machine kan ook langzaam.. dus ontwerp op een snelle machine.. dan kun je em ook langzaam laten bewegen.. andersom wordt lastig..

Dus waarschijnlijk kom je uit op ofwel tandheugels en niet te veel vertraging tussen stappenmotor en tandwielen,of kogelomloop spillen met een grote spoed..
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

Bedankt Arie we zullen kijken zaterdag eerst bij bert eding voor de software enz en dan zal ik is een tekening maken ..ik zit me alleen af te vragen voor de z as hoe hoog ik die zal maken voor het frees werk meer dan
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

zo vandaag bij eding geweest en is me nu duidelijk allemaal.
wordt toch een tekening maken van het machine maar waarschijnlijk toch wat sterker bouwen zo dat ik ook wat meer mee kan frezen

de tafel wordt waarschijnlijk toch 240x130 cm met een bereik van 200x120cm
en de z as 12 cm hoog
en met de icnc600 van eding een hoogte regeling erop voor de plasma .

zijn er nog mensen bij die ervaring hebben of idee voor de tafel te bouwen wordt met tandheugels gebouwd en nu nog kijken voor de geleiders

groet nico
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in het verleden wel machines gebouwd met Tandheugels.. toen ik nog bij DamenCNC werkte..

Afbeelding

Afbeelding

't werkbereik van deze machine is 1800x2500x450 mm we hebben em in de werkplaats in modules opgebouwd, en die middels "meubelrollers" naar de klant (3 straten verderop) gerold om em daar ter plaatse op te bouwen en af te stellen..
Ik heb daar toen "modules" ontworpen
http://damencnc.com/en/assemblies/linea ... sm-modules
voor Lineare verplaatsing met een Tandheugel.. bestaande uit een Stappenmotor, een wormkast, en een aandrijfmodule met Backlash compensatie.

bovenop zat een "standaard" slede van DamenCNC.. eigenlijk werd ALLES daar gestandaardiseerd.. standaard profiel, rail erop.. standaard slede erop, standaard Tandheugel eraan en een standaard aandrijfunit aan de slede..
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

oke bedankt arie voor de info .
zelf heb ik een bedrijfje
dus vandaar dat ik alles in elkaar las of tig
maar ik zit te denken om meer te kunnen in de op volgende jaren zonder weer te moeten veranderen dat doe ik al veel
net als de opspantafels die bouwen we ook zelf vandaar

de tafel bouwen we uit 2 delen en de waterbakken uit 3 delen
om pijpen te kunnen snijden doen we aan de voorkant maken van de machine op 120 cm breed
werkend

nu nog de tekening afwerken met alle maten erop .
daar ben ik nu mee bezig

morgen kijken voor geleiders
en dan nog de tandheugels met tandwielen maar dat is de prijs niet de geleiders wel
en de motors zeker 12nm voor de x,y as de z as moet ik nog kijken wat dat wordt
wat wordt er meestal gebruikt voor de z as van soort spindel en welke verhouding 16/4 voor het freeswerk of plasma
Laatst gewijzigd door nico70 op 04 okt 2015 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door skillalot »

Als je niet van vaak veranderen houdt, waarom maak je de machine dan niet gelijk in een standaard maat van platen die te krijgen zijn, 1.5 x 3mtr bijvoorbeeld?
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

hoi skillalot dat zal ik wel willen maar het probleem is dat er al 12 machines in de werkplaats staan en nu erg druk wordt met de ruimte

kleine machines staan nu al in de stelling rek wat we niet elke dag nodig hebben en we hebben nog 2 auto bruggen staan en er staan nog enkele motor fietsen binnen van klanten aardig vol dus


we doen wel erg veel plaatwerk voor auto en die kan ik kleiner inkopen vandaar deze maat
meestal heb ik de plaat op 120x200 vm liggen

heb je er zelf ook een gebouwd misschien
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door skillalot »

Niet zelf gebouwd, wel grotendeels zelf ontworpen, voor werk. Staat dit jaar op de metavak.
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

oke foto foto
maat tafel zo als je al zij neem ik aan .
heb je ook een idee wat van soort aanvoer gebruikt is en geleiders en voor de z as groet nico
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

zo toch al weer wat spullen geregeld deze dagen .
voor de Z as heb ik hiwin (andermerk) geleders 2 keer zelfs van 20 mm breed 300mm lang
een kast voor de elektra compleet voor alle samen erin kan
en 6 stelpoten voor de tafel zelf even aanpassen heeft een spoed van 1,5 mm (m22)


nu nog nodig geleiders voor de X en Y
2x 260 cm lang
2x 150 cm lang
en een kogelloop spindel voor de Z as 30 cm ongeveer (spoed 5mm )
2x 250 cm tandheugels modul2 ga ik van uit
1x 140 cm tandheugel modul 2
3x tandwielen 12 tands

en nog 2 geleiders voor de kabels natuurlijk maar die heb ik waarschijnlijk ook al

heeft iemand nog iets liggen misschien
groet nico
Plaats reactie