2000x3000mm laser

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Tonybryden »

Ziet er heel netjes uit...
Mijn complimenten. .
mvg
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door michel pet »

ziet er goed uit maar waar die wagen met spiegels nu voor is is me een raadsel.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Breaker »

Moest ook even kijken, maar op de eerste foto zie je het wagentje met de spiegels direct naast de Z-as, deze voert de laserbundel die van rechts komt via de twee spiegels in het lenshuis waarvan de invoeropening aan de linkerkant zit (om dan met de spiegel bovenop de bundel naar beneden te richten)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Dat karretje met spiegels zorgt er voor de de afstand van de laser straal van aan de buis tot de kop/lens gelijk blijft.

Bij een standaard opstelling zou de korste afstand van de buis tot de lens ongeveer 50cm zijn en bij het langste 2m60, Dit is niet ideaal, vandaar het 2de karretje, dit beweegt op halve snelheid van de laserkop. Als de laser kop dus helemaal van links naar rechts beweegt dan zal het karretje zich ongeveer in het midden van die afstand bevinden.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Breaker »

Uit interesse... Waarop compenseer je dan? De vertraging van de bundel zal het niet zijn, die ligt in de picoseconden, is er dan een merkbaar verschil in vermogen tussen 0,5 en 2,5 meter afgelegde weg?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door DirkSchipper »

Ik vermoed dat hij op deze manier het brandpunt van de laser op dezelfde plaats houdt.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door michel pet »

ik had het id dat de volle bundel uit de laser via spiegels in de laser head komt en daar het brand punt wordt gemaakt.
dan maakt de afstand van de straal uit de buis niet uit dat id had ik maar echt 100% ben ik hier ook niet thuis in.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door hainjedaf »

En hou je naast brandpunt, niet ook de intensiteit van de bundel gelijk?
Ik kan mij voorstellen, dat laserlicht net als gewoon licht toch in sterkte afneemt als het een langere weg aflegt.
Mij lijkt een vorm van 'afstand-lichtsterkte-compensatie' begrijpelijk
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Rob65 »

Inderdaad, het vermogen neemt af met de afstand.
Gewoon licht straalt alle kanten uit, dat wordt dus heel snel minder. Een laserstraal neemt veel minder snel af omdat het licht gericht is.
Maar de straal buigt toch iets uit en dan komt er dus minder licht op het laatste spiegeltje en dus op de lens.
Bij grote machines is dat merkbaar, zeker bij fijn graveerwerk. Ik heb (ook bij een grotere machine met een bereik van 900x1200mm) niet echt verschil gezien.

Nadeel van dit systeem zijn de extra spiegeltjes en het extra gewicht wat de snelheid van het graveren beperkt. Ik vraag me af of dat opweegt tegen het nadeel van mogelijk verschil in graveerresultaat.
Ik zou het dan ook eerst zonder omkeersysteem proberen.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Breaker »

Ik lees eigenlijk 9000x12000mm in je verhaal Rob65, maar dat is wel heel groot.

Heb (eigenlijk wel lang) gezocht en kwam dit tegen als beste referentie, verhelderend om even doorheen te bladeren maar soms kan je beter gaan bouwen dan gaan lezen, anders wordt het alleen maar ingewikkelder :lol: :
http://www.induteq.nl/metaal-werktuigbo ... lasers.pdf

Volg het verder met interesse!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Ik zit met een probleem en weet niet waaraan het zou kunnen liggen, ik heb 2 leadshine ES-D808 drives die niet goed meer functioneren, Van de ene gaan geen leds branden (power en fault: Groen en rood) van de andere gaan beide leds branden. Bij beide staan de stappenmotoren wel onder spanning maar bewegen niet.

Bij het uitlezen via de leadshine software is er geen foutmelding. Als ik de 2de stappenmotor (met beide leds aan) forceer zodat deze stappen verliest krijg ik wel een fout melding over positie

In de handleiding van de drives vindt ik ook maar 3 mogelijke foutmeldingen:
Afbeelding

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn en hoe het op te lossen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door audiomanics »

Heb je de drivers al weer eens aan de computer gehangen met hun RS232 poortjes en met de juiste versie van het programma "Leadshine Protuner" uitgelezen?
Mogelijk dat je dan in die hele waslijst iets kan ontdekken.. Je kan er ook heel goed je drives mee testen.. Moet je ze wel even mechanisch loskoppelen anders gaat 't alle kanten op.
En ja, er kan ook een defect zijn.. bij mij is er ook al eens een overleden.. gevalletje garantie en ik heb er nu een spare op de plank liggen.. Mogelijke oorzaak: ESD..(de stofzuiger vonkte nog wel eens naar het frame..dat is nu opgelost met een draadje)
Oh en voor de zekerheid: zitten alle draden goed? De juiste encoder op de juiste driver bijvoorbeeld..
Er zijn ook verschillende verlengkabels in omloop.. en er is er maar 1 die goed werkt.. Bij mij werden in eerste instantie ook de verkeerde verlengkabels bijgeleverd.. Even nagemeten en in de manual stond het juiste wiringdiagram, dus even opnieuw een kabeltje maken en toen werkte het fantastico..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Via de software uitlezen heb ik al gedaan, gaf niets foutmelding. Dadelijk nog eens de parameters met een nog werkende drive vergelijken, misschien dat ik daar ergens een verschil zie.

Draden/kabels werken allemaal, heb de deffecte drive omgewisselt met een werkende en daar was geen probleem.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door audiomanics »

stekkestim schreef:heb de deffecte drive omgewisselt met een werkende en daar was geen probleem.
Probleem dus gevonden? Gevalletje garantie dus... En mogelijk ook eentje op de plank spare houden?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie