cycle G84

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

cycle G84

Bericht door andrefc101 »

Ik doe regelmatig draad tappen met de cycle G84 (right hand tapping),
de laatste parameter voor deze cycle is de F, oftewel de voeding voor de z-as.
Bijv. wanneer je een draad M8x1.25 wil tappen en de spindelsnelheid is 500 rpm, zal de voeding voor de z-as dus 625 mm/min moeten zijn, dus 1,25 zakken per omwenteling, so far, so good.

Nu verwacht EdingCNC een F-waarde van de spoed van de draad, dus bij M6x1 is het dus G84.........F1.
De pp's van diverse pakketten (waaronder Fusion 360) genereren een gcode met het toerental x spoed.
Dus bij M6 x1 is het 500RPM x 1 = F500. Bij M8x1.25 is het dus 500RPM x 1.25 = F625

Dat geeft dus een giga foutmelding wanneer ik de gcode uit wil voeren, want de voeding van de z-as is dan veel te hoog!
Hoe krijg ik de pp van Fusion 360 zo gek dat bij de cyclus G84 (en ook G73) de F-waarde gedeeld wordt door de spindelsnelheid, en dus de goede waarde in de code staat (F625/500 wordt dan F1.25). Uiteraard gemakkelijk handmatig te wijzigen, maar het is toch ook fijn als het gewoon goed in de gcode-file staat..... toch? ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb echt geen idee. :mrgreen:

Maar ik zou wel gaan zitten graven:
Zoeken hoe ze die regel met het toerental formatteren, kijken hoe de variabele heet van het toerental.
Dan de regel zoeken waar ze die G84 cyclus opbouwen.
En daarna ook nog proberen of ie het accepteerd dat je de F-variabele/S-variabele als uitvoer invult.

Dat zal wel niet lukken op een zondag ochtend die al bijna om is. :lol:

Eigenlijk begrijp ik het niet helemaal, in de tooltabel van fusion zul je bij de tool van M6 zal je toch wel zelf een F-waarde in moeten vullen, en daar zet je dan toch 1.25 (oid) in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door tuurbo »

Ik vind het anders heel normaal dat je de FxToerental bij G84 krijgt in de G code.
Bij bijvoorbeeld fanuc besturingen is dit ook zo.
Dus tappen m6x1 bij 500rpm is F500.
Zou ik nooit wijzigen ,is echt de standaard code.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door andrefc101 »

tuurbo schreef:Ik vind het anders heel normaal dat je de FxToerental bij G84 krijgt in de G code.
Bij bijvoorbeeld fanuc besturingen is dit ook zo.
Dus tappen m6x1 bij 500rpm is F500.
Zou ik nooit wijzigen ,is echt de standaard code.
Ik heb geen idee hoe die software producent die verschillende cyclussen programmeren. Eding gebruikt volgens mij de NIST interpreter, zitten die cyclussen daarin, of moet dat apart geschreven worden voor in de EdingCNC software?

Het is ook niet veel moeite om de F-waarde te veranderen in mijn code, maar ja, tis toch wel fijn als ik direct bruikbare gcode aan mijn machientje van voeren....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik heb echt geen idee. :mrgreen:
Eigenlijk begrijp ik het niet helemaal, in de tooltabel van fusion zul je bij de tool van M6 zal je toch wel zelf een F-waarde in moeten vullen, en daar zet je dan toch 1.25 (oid) in.
Stap net van de mountainbike af Hugo, de zondagmorgen is nu inderdaad om ;-)

De F waarde geef je niet op in de tooltabel, wel de spindelsnelheid.....
Zal toch vanuit de pp moeten komen, daar toch maar eens in grasduinen....
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door tuurbo »

je machine staat toch standaard afgesteld op m/min?
dus als je gewoon freest,met G01,zeg S3000 rpm en F500 mm/min?
Als dat zo is ,dan MOET je volgens mij niets veranderen.
Doe je dat wel,dan kost het je ongetwijfeld de tap,want dan is je voeding i.c.m.
toerental helemaal fout.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door andrefc101 »

tuurbo schreef:je machine staat toch standaard afgesteld op m/min?
dus als je gewoon freest,met G01,zeg S3000 rpm en F500 mm/min?
Als dat zo is ,dan MOET je volgens mij niets veranderen.
Doe je dat wel,dan kost het je ongetwijfeld de tap,want dan is je voeding i.c.m.
toerental helemaal fout.
Mijn machine staat goed ingesteld, ik tap al regelmatig, ook vanuit een macro in EdingCNC.
Meestal doe ik met een machinetap bv M8x1.25 een toerental van 500 rpm, en een z-as voeding van 625 mm/min.
Dus 1 rpm is dan 1.25 mm naar beneden, dus goed voor M8....

G84 X0 Y0 Z-10 R20 F1.25 geeft een mooi M8 draadje opX0Y0, met een diepte van 10mm en een spoed van 1.25.....
R20 geeft de veilige hoogte na het tappen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tuurbo schreef:je machine staat toch standaard afgesteld op m/min?
Nee CNC freesbanken programmeer je voeding in mm/min.

@andrefc, maar jij geeft toch per bewerking ( lees gereedschap ) op met welke voeding je daar door het materiaal wilt. Ik hoop toch niet dat die CAM dat helemaal op eigen houtje gaat verzinnen ( het moet niet gekker worden :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef:@andrefc, maar jij geeft toch per bewerking ( lees gereedschap ) op met welke voeding je daar door het materiaal wilt. Ik hoop toch niet dat die CAM dat helemaal op eigen houtje gaat verzinnen ( het moet niet gekker worden :lol: )
Uiteraard is de spindelsnelheid en de voeding afhankelijk van de soort frees, het soort materiaal en de bewerking...
Die gegevens geef ik uiteraard op in de tooltable van het pakket....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En waarom zou je bij de tool M8 geen F1.25 kunnen zetten ?

( zou natuurlijk kunnen dat ie geen decimale punt accepteert, dan heb je duidelijk een uitdaging )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: cycle G84

Bericht door DaBit »

LinuxCNC ondersteunt die G84 niet eens en verwijst naar G33.1 (rigid tapping). Daar moet je inderdaad de afgelegde afstand per omwenteling opgeven, dus 1 voor een M6x1 draad. Aangezien het G-code dialect van al die hobbybesturingen wel erg veel op elkaar lijkt kan ik me indenken dat het bij EdingCNC ook maar een halfbakken dingetje is.

Postprocessoren voor F360 zijn in ieder geval JavaScript, dus je kunt rekenen wat je wil met dat spul. Als je er niet uitkomt kijk ik wel eens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Postprocessoren voor F360 zijn in ieder geval JavaScript, dus je kunt rekenen wat je wil met dat spul. Als je er niet uitkomt kijk ik wel eens.
Ik ga er nog even mee spelen.. als deze griep voorbij is en ik mijn nest weer fatsoenlijk uit kan komen :-(
Ik kom er later nog op terug Bart....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door andrefc101 »

Toch vanmorgen maar eens in pp gedoken, en het volgende uitgedoktert.
Onderstaande code is het tappen met een rechte machinetap.
De derde regel van onderen is orgineel: feedOutput.format(F)

Nu heb ik de parameter met de spindelsnelheid kunnen uitvogelen (spindleSpeed), en laat er dus een deling op los.
Dit werkt, dus krijg ik nu de goede voeding voor de z-as in mijn gcode file. Enig minpunt is dat er maar met een decimaal achter de komma gewerkt wordt, en dus de spoed van 1.25 wordt afgrond naar 1.3 mm.
Moet nog eens nakijken of daar ook iets mee kan in java. Voorlopig lekker op weg!


case "right-tapping":
if (!F) {
F = tool.getTappingFeedrate();
}
writeBlock(
gRetractModal.format(98), gAbsIncModal.format(90), gCycleModal.format(84),
getCommonCycle(x, y, z, cycle.retract),
feedOutput.format(F/spindleSpeed)
);
break;
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cycle G84

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ergens anders zal die feedoutput.format wel gedefinieerd worden met 5.1 oid voor 5 decimalen waarvan 1 achter de comma. Of een ander truucje waardoor dat zo wordt (####.#).
Ik zou een speciale feedoutput.format aanmaken voor het tappen, dan moet ie natuurlijk anders heten.


(Ik heb er zo'n hekel aan als een pp net niet doet wat je hebben wilt, en dus altijd nog een paar regeltjes moet aanpassen.)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie