Zelfbouw draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

Ik vind dat ER-spul eigenlijk wel praktisch. Veel aanbod in veel maten, betaalbaar, redelijk groot spanbereik per spantang. Ik zie het er voorlopig toch nog niet van komen dat ik diameter 0,3 nodig heb, en als dat met zo'n arceurotrade colletchuck geval van 50 pond kan dan hoef ik me er voorlopig nog niet druk om te maken, want dan weet ik dat ik redelijk probleemloos zoiets kan gebruiken als ik het ooit nodig vind.
Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd, en de ditje-hier-datje-daar ellende begint pas goed als de machine werkt :lol:

Belastbaarheid scheelt niet zomaar een beetje tov een kegellager; dat scheelt heel aanzienlijk zelfs. Magoed, zoals eerder gemeld: als er een kilo aan hoekcontactlager achter de klauwplaat zit dan geloof ik het wel voor een 'tafelmodelletje' draaibank. Mocht de praktijk anders uitwijzen: een 30210 lager is net zo goed 50x90mm als een 7210 lager, hij is alleen 21,75mm dik ipv 20mm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies. if it's worth doing.. it's worth overdoing..

als je kijkt wat ik al haal met dat baby-cnc Emcootje.. een bankje ontworpen voor non-ferro en kunststof..

Nouja.. ik draai ook hoofdzakelijk Non-Ferro.. al geloof ik dat men meestal niet "Titanium" bedoeld met Non Ferro.. maarja.. Ga maar een BeCu bewerken.. da's ook taaie meuk..

Voor mijn ontwerpje.. ga ik denk ik ook uit van Hoekcontact lagers.. waarom?.. omdat loopnauwkeurigheid voor mij veel belangrijker is dan 2 mm per keer voorzetten in een stuk Titanium.. 'k loop anders de kans mijn horlogekasten zo van de spantang te wippen.. (ik span achterdeksels bijvoorbeeld wel eens in op de "glas-zitting" een randje van tussen de 0.8 en 2 mm diep.. en dat blijft met een snedediepte van 0.1 mm best zitten.. met 0.25 ook nog wel.. en dan is er met 2 sneden al wel weer een millimeter van de diameter af..
nico
Contacteer:

Bericht door nico »

Dubbelconus spantangen zijn voor een draaibank niet zo geschikt, omdat de volledige lengte van de spantang gebruik moet worden om goed te functioneren. bij een draaibank span je vaak op een rand van 1 of 2 mm. Van daar dat de spantangen type C5, W20 en dergelijke gebruikt worden in de professionele machines.

Kegellagers zijn naar verhouding met hoekcontact lagers goedkoop, en robuuster, de rondloop is ruim voldoende voor een draaibank. De warmte ontwikkeling is vrij groot door de interne wrijving. Gebruik de lagers in O opstelling aan de klauwplaat kant en een tweewrijige zich instellend kogellager. De hoofdas gaat krom staan bij zware verspanen.
Bij toerentallen hoger dan 2000 t/m zijn kegellagers voor een draaibank minder geschikt door de interne warmte ontwikkeling.

Kies de afmetingen van de lagers zoo dat beide type lagers gemonteerd kunnen worden.
BV as 70 Huis 125 mm of 60/110 mm.

De dwars slede laag houden om een zogroot mogelijke draaidiameter boven de dwars slede.
Mogelijk door gebruik van kruisrollengeleiding.

Gebruik aan de basis dikkere zijplaten. dit verbeterd de torsie stijfheid. Materiaal aan de uiterst vezelafstand.

Groetjes Nico
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Is het toch niet een overweging te tekenen aan een EB kop?

Een heleboel van het uitlijngedoe kan dan misschien terug te brengen zijn naar het maken van een zuivere mock-up van de as met lagers (of lagerschalen) en broeden op hoe je sterk EB maakt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Arie Kabaalstra
Contacteer:

@Nico,

Ja.. daar heb je een punt.. ER's zijn niet geschikt voor kort inspannen..

Dubbel Kegel in "O" opstelling en een Dubbelrij-zelfinstellend komt inderdaad ook veel voor, maar eerlijk gezegd snap ik die zelfinstellende niet zo.. als dat lager daadwerkelijk zelfinstellend zou moeten zijn, imliceert dat een daadwerkelijk significante vervorming van de hele vaste kop.. en dat zou niet bevorderlijk zijn voor de levensduur van de kegellagers..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ha Nico! Volgens mij heb ik met jouw staan praten op de parkeerplaats afgelopen zaterdag :P
nico schreef:Dubbelconus spantangen zijn voor een draaibank niet zo geschikt, omdat de volledige lengte van de spantang gebruik moet worden om goed te functioneren. bij een draaibank span je vaak op een rand van 1 of 2 mm. Van daar dat de spantangen type C5, W20 en dergelijke gebruikt worden in de professionele machines.
Ik zal er eens een korte studie spantang-types tegenaan gooien...
Hoef het nog niet direct te hebben, zolang ik de mogelijkheid maar niet blokkeer door een verkeerde keuze elders.
Kegellagers zijn naar verhouding met hoekcontact lagers goedkoop, en robuuster, de rondloop is ruim voldoende voor een draaibank.
Ook als je types die niet direct tot de precisieklasse behoren direct tegen elkaar plaatst in O-opstelling? Ik las gisteren tijdens wat rondstruinen op het internet wat anders. Hoewel dat beeld altijd vertekend word doordat de ene die het niet lukt hard schreeuwt en die 100 die geen problemen hebben hun mond houden.

'goedkoop' is relatief. Die 7210 lagertjes die ik gisteren aanhaalde zijn gemaakt voor gepaarde montage en kosten 3 tientjes per stuk. Kegellagers zijn goedkoper, maar die paar euro is niet erg spannend.
Gebruik de lagers in O opstelling aan de klauwplaat kant en een tweewrijige zich instellend kogellager. De hoofdas gaat krom staan bij zware verspanen.
Yup, dat idee had ik ook al.
(als je nou een echte spindelfabrikant bent zet je daar ook axiaal/radiaallagering; dan heb je 4x de stijfheid. Maar dat krijg ik niet gemaakt)
Bij toerentallen hoger dan 2000 t/m zijn kegellagers voor een draaibank minder geschikt door de interne warmte ontwikkeling.
Ja, de kegellagers in de spindel van de BF20 destijds werden bij 2500rpm al akelig warm, en dat waren kleintjes.
Dan toch maar kogellagers. Als ik de 'ellende' van gewone lagers aanga tov het constructieve wondertje dat ze kruisrollager noemen dan schiet ik op 4000-5000rpm maximaal. Het motorvermogen/koppel om dat met 1, hooguit 2 overbrengingen aan te kunnen heb ik wel.
Kies de afmetingen van de lagers zoo dat beide type lagers gemonteerd kunnen worden.
BV as 70 Huis 125 mm of 60/110 mm.
Ik zat te denken aan as 50, huis 90mm, 44mm diep. De keerring die de boze buitenwereld scheid van de lagering kan dan een 65x80x8 type worden en in de 'deksel' van de lagerkamer geplaatst worden.
Misschien kan ik nog een maatje groeien kwa lagergrootte, even kijken hoe het uitpakt met oppervlaktesnelheden, riemsnelheden, balans, etc.
De dwars slede laag houden om een zo groot mogelijke draaidiameter boven de dwars slede.
Ja, da's leuk spul. Vooralsnog is mijn portemonnee het daar overigens nog niet zo mee eens.
Probleem kwa beperken hoogte is overigens voornamelijk de 'lompigheid' van de lagerblokken en spindelmoeren.
Gebruik aan de basis dikkere zijplaten. dit verbeterd de torsie stijfheid. Materiaal aan de uiterst vezelafstand.
In simulatie was het verschil tussen 6mm en 10mm zijplaten aan de lange kant in ieder geval insignificant; dat scheelde een micrometer in vervorming bij 60Nm op de hoofdas ofzo. Op de kopse kanten moet ik het nog eens proberen.
Maar met dat bed ben ik zowiezo nog niet klaar. Ik heb nog wel een paar scenarios virtueel uit te proberen (daarom wilde ik zo graag de simulatie aan de gang hebben).

Eerst eens de hoofdas/vaste kop ontwerpen. Da's verreweg het meest kritische deel van de hele bouw. Van de rest heb ik al eens ooit bewezen dat ik het voor elkaar kan krijgen.
Sven schreef:Is het toch niet een overweging te tekenen aan een EB kop?
Een heleboel van het uitlijngedoe kan dan misschien terug te brengen zijn naar het maken van een zuivere mock-up van de as met lagers (of lagerschalen) en broeden op hoe je sterk EB maakt.
Ik kan het mis hebben, maar ik zie nog steeds de toegevoegde waarde ervan niet.
Grote blokken alu en stukken plaat voor de vaste kop heb ik liggen, de machine om die blokken in ieder geval tot 0,5mm van de eindmaat voor te bewerken ook. Die platen kunnen dan vervolgens afgewerkt worden met een kotterkop of opgespannen worden op een draaibank, en degene die ik daar lief voor aan moet kijken hoeft dan ook enkel maar een paar randjes weg te poetsen. Mislukt poging 1, dan heb ik een plaat alu van ca. 200x250x60 als 'afval' dat weer de 'ruw materiaal' voorraad in kan. Da's hooguit goed voor onweer boven m'n hoofd, maar ik ga er niet van huilen.
Als de boel dan niet recht genoeg staat dan moet er geshimd of nog liever geschraapt worden, wat op EB ook al niet makkelijk is. Kwa stijfheid is EB op z'n best vergelijkbaar met alu en simulatie geeft tot nu toe aan dat daar geen pijnpunt zit, dus daar win ik ook al niks.

Nee, EB is geweldig spul, maar het lijkt tot nu toe nergens te winnen van lego-en met metaal.
Arie Kabaalstra schreef:..maar eerlijk gezegd snap ik die zelfinstellende niet zo..
Ik wel. Ten eerste krijg ik het niet voor elkaar om 2 lagerzittingen op grote afstand parallel genoeg te krijgen, en met zo'n sferisch lager komt dat ook minder kritisch. Krijg je dat wel voor elkaar, dan is daar ook twee hoekcontact- of kegellagers plaatsen nog de beste oplossing.
Ten tweede buigt bij hoge krachten niet zozeer de kop, maar de as die daar doorheen loopt, want dat 'iele ding' is het zwakste punt. Een gewoon kogelllager krijgt dan een leuk moment te verwerken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Als je kijkt naar "echte" draaibanken, die hebben vaak nog een naaldlager voor de dubbele hoekcontact of kegellager als je van een de klauwplaat of spindelneus begint.

Daarmee wordt de boel radiaal gezien natuurlijk enorm stijf, of het nodig is, dat is dan weer een andere vraag.
Enkel jij kan weten waar je de lijn trekt. Ik had ergens goede voorbeeld tekeningen, als ik die nog tegenkom stuur ik ze wel door.

Wat ik me wel een beetje afvraag is wat de prijs is van een spindelas laten slijpen, draaien en bijhorende huis. Eens dat klaar is is de rest een eitje voor jou denk ik.

Voor het bed kan je 2 heel grote UPN 300 of meer nemen, verticaal en daartussen ook UPN oid lassen. Zodat je een grote H krijgt zegt maar. De spannen vallen er dan mooi allemaal door.
De holle kant van de UPN kan je dan nog volgieten met vanalles en tusenschotjes in lassen. Dan wel in omgekeerde volgorde. :mrgreen: Er zijn genoeg opties en redelijk "eenvoudig".

Een zelfinstellend lager lijkt me niet ideaal voor iets waar stijfheid belangrijk is. Als die as gaat buigen gaat ook je werkstuk wegbuigen en dat wil je niet.

Dat het niet makkelijk is 2 lagerpassingen op grote afstand concentrisch te houden, dat is zeker waar.
Daarom dat ik in het begin ook zei dat de prijs van de vaste kop wel een groot deel van het budget kan zijn.
Langs de andere kant, niemand zegt dat die vaste kop 1 stuk moet zijn en dat de achterste lagerpassing niet verschuifbaar zou mogen zijn t.o.v. die aan de spindelneus. Eens alles uitgeleind pennetjes door en vooral nooit meer loshalen. Die 2 platen met de lagers in kan je dan weer zelf frezen waarschijnlijk en zo kan de prijs toch wel weer goed meevallen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Heb hier op het forum ook al eens adres voorbij zien komen voor een complete as van een Sieg C6 ofzo.
Misschien is uitgaan van een bestaande spindelas niet zo verkeerd, scheelt al een hele berg werk natuurlijk.

Moet zo'n spindelas wel geslepen en gehard worden? Ik zie eigenlijk de noodzaak hiervan niet als er geen conische opname in de spindel komt. Ik zou dan eerder met losse ringen werken waar de seals oplopen. Omdat je geen oliebad hebt is dit geen probleem.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ik wel. Ten eerste krijg ik het niet voor elkaar om 2 lagerzittingen op grote afstand parallel genoeg te krijgen,
da's dan andersom geredeneerd.. je neemt dus lagers die "onkunde" kunnen opnemen.. :lol:

maar.. da's inderdaad een goede optie.. ik weet alleen niet hoe het zit met axiale uitzetting.. een 2rijig zelfinstellend kunnen alleen zuiver radiale kracht opnemen..

met deze lagering.. zit je ook nog met smering.. er zijn allerhande mooie smeeroplossingen bedacht..een oliebad is het mooiste.. maar je kunt ook denken aan een slingerschijf vlakbij de lagers.. (die kun je bijvoorbeeld uit 2 helften maken van Alu.. en dicht bij de lagers monteren.. dan maak je een Oliebad dat Net onder de lagers staat.. maar waar de ring wel doorheen draait.. die slingert de Olie dan tegen de onderkant van het deksel.. daar komen dan wat groeven in.. waar de olie in loopt.. zo de lagers in.. labyrintje aan de buitenkant.. klaar... Ik kan wel eens wat voorbeeldjes scannen..

in een Puch Maxi blokje zat ook zo'n mooie smeeroplossing.. het lagertapje van de secundaire as.. werd gesmeerd door een groefje in het bovendeksel van het blok.. de olie die door het secundaire tandwiel tegen de bovenkant geslingerd werd.. liep zo het lager in..

een klein tandwielpompje is ook zo gemaakt.. kun je vanaf de hoofdmotor aandrijven.. paar koperen leidingkjes.. en je bent helemaal het heertje..
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Met die toerentallen kan vetsmering ook nog gewoon prima, je zit wel in het bovenste gebied. Maar wij maken hier centrifuges met hoekcontact lagers uit de 7200 in die maat. En draaien ook zonder probleem 2000 toeren honderden uren achter elkaar.
Zou het proberen zo simpel mogelijk te houden.
Hoef je alleen rekening te houden met afvoer van het oude vet.
nico
Contacteer:

Bericht door nico »

Neem voor de lagerdiameter as aan klauwplaat zijde een as maat niet kleiner dan 1/4 maximale draai diameter.

Kies draaggetal van de lagers klauwplaat zijde niet kleiner dan Co 48000 N, dit in verband met krachten bij het uitrichten van het werkstuk. Hamerslag geeft al snel een puntbelasting van 10/20KN.

Langsslede moet zijn stijfheid krijgen van de basis, daarom buigstijf in X-as en Z-as, maar torsie slap in X-Z vlak.
Plaats de geleidingswagens zodat bij het draaien van gaten, de beitelpunt tussen de geleidingswagens blijft.

Plaats de geleidingswagens Z-as richting minimaal 1,2x afstand X-as.
geleidingswagens X-as richting zo groot mogelijk.

Uit gaande dat de hardlijn hoofdas de Z-as is.
Het dwarsgeleidings-gedeelte in de langsslede buigstijf in X-as en Z-as, maar ook torsie stijf in X-Y-Z en vlak.

dwars geleiding boven slede buigstijf in X-as en Z-as, mag torsie slap zijn in X-Z vlak.

De draadspil X-as kan in een geboord gat in dwarsgeleidings-gedeelte in de langsslede in het midden van de kruisrollen geleiding.

DaBit schreef:
Ja, da's leuk spul. Vooralsnog is mijn portemonnee het daar overigens nog niet zo mee eens.
http://www.jve-shop.nl/Geleiding_Schneeberger.html

Groetjes Nico
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Hoef je alleen rekening te houden met afvoer van het oude vet.
dat druk je er wel uit als je nieuw vet inperst.. paar smeernippels erop..

Mijn gevoel zegt.. met oliesmering heb je er minder omkijken naar.. zo af en toe olie verversen.. meer niet..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Damocles schreef: Daarmee wordt de boel radiaal gezien natuurlijk enorm stijf, of het nodig is, dat is dan weer een andere vraag.
Enkel jij kan weten waar je de lijn trekt. Ik had ergens goede voorbeeld tekeningen, als ik die nog tegenkom stuur ik ze wel door.
In feite maak ik een 'tafeldraaibankje'. Heb het nog niet opgemeten, maar de afstand tussen de 'centers' zal iets van 500mm zijn ofzo. Sommige eigenschappen zoals maximale diameter boven het bed en doorlaat passen meer bij grotere draaibanken, maar kunnen ook bij een kleintje geen kwaad zolang de negatieve invloeden van die keuzes acceptabel zijn.

Als ik voor een 'tafeldraaibankje' met assen van >=50mm diameter ga klooien dan is het al heel gauw stijf genoeg voor z'n doel zou ik zeggen.
Wat ik me wel een beetje afvraag is wat de prijs is van een spindelas laten slijpen, draaien en bijhorende huis. Eens dat klaar is is de rest een eitje voor jou denk ik.
Ik moet nog tekenen, maar als ik ergens rechte en bij grote voorkeur holle as kan vinden die lekker in de lagers past dan ben ik al een heel eind.
Voor het bed kan je 2 heel grote UPN 300 of meer nemen, verticaal en daartussen ook UPN oid lassen. Zodat je een grote H krijgt zegt maar. De spannen vallen er dan mooi allemaal door.
De holle kant van de UPN kan je dan nog volgieten met vanalles en tusenschotjes in lassen. Dan wel in omgekeerde volgorde. :mrgreen: Er zijn genoeg opties en redelijk "eenvoudig".
Klinkt als veel meer werk dan platen en buizen stapelen en met een paar striplasjes vastzetten (of solderen, of lijmen), maar de exacte uitvoering van dat staalwerk laat ik nog even afhangen van wat ik ergens in een paar hoekjes tegen ga komen.
Een zelfinstellend lager lijkt me niet ideaal voor iets waar stijfheid belangrijk is. Als die as gaat buigen gaat ook je werkstuk wegbuigen en dat wil je niet.
De simulatie in de eerste post is wat optimistisch en ik geloof 'm niet helemaal, maar die gaf vervormingen aan die niet zo spannend zijn.

Waar hebben we het over?

Zo'n beetje het grofste wat ik zou willen doen is zuiguitdeduim 50mm staal draaien. Als de diameter groeit dan is het materiaal zachter of is een beetje 'geklooi' best acceptabel. Kijk ik dan hier voor een indruk waar ik mee te maken heb en hou ik gewoon staal, een snijsnelheid van 130m/min, een snijdiepte van 1mm en 0,1mm/rev aan, dan heb ik een handige 1kW nodig, een koppel van 12Nm bij 830rpm en is de kracht op mijn beitel 490N. Die kracht probeert ook de hoofdas te vervormen.

Hou ik een worstcase 5xD aan en zuig ik vooralsnog wat afstanden tot de lagers uit de duim, dan zit die 490N zo'n 340mm van de lagers af. Nog meer zuiguitdeduim: afstand tussen de lagers in de vaste kop is 200mm. Dan hebben we ergens een hefboompje, deel van de kracht word door de lagers weggewerkt, deel probeert die as krom te drukken. Zo even geen idee welke fractie dat doet, maar voor mijn part is dat alles en hebben we 800N op een stukje rond 50 van 200mm lang dan verbuigt dat 30u ofzo.

Rekenwerk rammelt aan alle kanten, maar het gaat ook maar om het 'waar hebben we het nou eigenlijk over?'
De realiteit is veel, veel gunstiger, en volgens mij vind ik in 70 seconden tijd een stuk ijzer van 100mm lang 2mm kleiner maken al knap eng...
Dat het niet makkelijk is 2 lagerpassingen op grote afstand concentrisch te houden, dat is zeker waar.
Concentrisch wel, parallel niet.
Arie Kabaalstra schreef: da's dan andersom geredeneerd.. je neemt dus lagers die "onkunde" kunnen opnemen.. :lol:
Noem het zoals je wil; ik kan dingen maken omdat ik ervoor zorg dat ze niet te ver buiten mijn capaciteiten en begrip liggen. Dat een ander het met meer kennis en ervaring beter en mooier kan geloof ik best.
maar.. da's inderdaad een goede optie.. ik weet alleen niet hoe het zit met axiale uitzetting.. een 2rijig zelfinstellend kunnen alleen zuiver radiale kracht opnemen..
Die as mag van mij achteraan gewoon schuiven in het lager.
met deze lagering.. zit je ook nog met smering..
Kogellagertjes en 4000-5000rpm? Gewoon vet...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Hou ik een worstcase 5xD aan en zuig ik vooralsnog wat afstanden tot de lagers uit de duim, dan zit die 490N zo'n 340mm van de lagers af. Nog meer zuiguitdeduim: afstand tussen de lagers in de vaste kop is 200mm. Dan hebben we ergens een hefboompje, deel van de kracht word door de lagers weggewerkt, deel probeert die as krom te drukken. Zo even geen idee welke fractie dat doet, maar voor mijn part is dat alles en hebben we 800N op een stukje rond 50 van 200mm lang dan verbuigt dat 30u ofzo.
en "The Fun Part" is.. als je zuiver werk moet maken.. dan "Ros" je alles tot een millimetertje overmaat er met grof geweld van af.. zit je er 0.2 naast?.. boeie.. je hebt nog 0.8 om het goed te maken.. dat doe je met nadraaien.. verse beitel erin.. lagere snedediepten.. lagere voeding.. "napoetsen" een van die belasting.. daar ligt jou bankje echt niet wakker van.. :lol:

Zolang de verplaatsings en herhalingsnauwkeurigheid maar goed zijn.. dan komt het allemaal wel in orde..
Plaats reactie